Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik was gister even wezen inspecteren bij mn waggie. De fan lijkt er gewoon los op te zitten, maar nog wel verbonden met een riem richting de dynamo volgens mij. Dus ik denk dat de bevestiging los/weg is?
Ik moet nog even opzoeken alleen hoe ik er bij kan komen. Maar het lijkt me wel iets wat zelf op te lossen is.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Naja, toen het op weg naar Berlikum mis ging zijn de contactpunten gedaan. Dus ik vermoed dat er toen iets niet goed teruggezet is dan.
Trouwens… Dopsleutel 14 voor de bout die de fan bevestigd toch? Ik heb geen bout gezien, ik neem aan dat deze verstopt zit in het aangrijppunt voor de slinger?
Bout zit inderdaad in het slingergat. Hopenlijk zit hij er nog, kan nu ook zoek zijn. En ook hopen dat de draad in de krukas nog zuiver is.
Een dopsleutel en de meeste pijpsleutels 14 zijn net te dik voor dat gat. Een pijpsleutel die ahw van plaat gemaakt is ( en dus niet massief gegoten) is iets dunner en past wel. Anders de pijpsleutel dunner slijpen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gelukkig werk ik altijd lekker snel. Vandaag had ik eindelijk een pijpsleutel 14 gehaald. Maar ten eerste draait de motor mee als ik de bout probeer los te draaien. (zit dus nog gewoon goed vast. ) Alleen hoe blokkeer ik de motor dat hij niet meedraait. En ten tweede, het probleem is dus niet dat de fan los zit. Hij is afgebroken. Het hartstuk zit nog netjes vast met de bout, het gedeelte met de V-snaar richting de dynamo en de ‘propellors’ laat maar zeggen is los gescheurd. Met andere woorden… Wie heeft er in de omgeving Nijmegen, of dit weekend de omgeving Leiden nog zo’n fan liggen? Die persoon zou me daar heel erg mee helpen.
Groetjes, Rik.
Er zit in het vliegwiel een gaatje (rechts als je ervoor staat geloof ik) waar een 6mm boortje in past. Dat is bij een Eend tenminste zo, dus hier waarschijnlijk ook wel… Het is even foefelen, maar als dat boortje een keer zit heb je die moer van de fan zo los. NIET vergeten het boortje later weer te verwijderen!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je hem gewoon in zijn versnelling en op de handrem zet moet dat toch ook wel lukken?
Kennelijk zit de boel nogal vast…
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is wel Rik he, niet een gestrande ervaren monteur
Ok, dan de “snelle opritmethode”: pijpsleutel erop, ding in de versnelling, stevige schroevendraaier in het gat van de pijpsleutel en dan een korte klets met een forse hamer op het uiteinde van de schroevendraaier. Bout verwijderen, pijpsleutel daarna weer in het gat steken en links en rechts (of boven en onder) nog een tik geven met de hamer. De fan is conisch, dus hij komt niet vanzelf los als de bout eruit is.
graddus schreef:Het is wel Rik he, niet een gestrande ervaren monteur
Ik denk dat hij wel veel ervaring heeft….
Met stranden.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Rik heeft trouwens een erg leuk stukje + dito foto’s in het blad van de Amivereniging geschreven!
Jeroen
Apprentice schreef:Er zit in het vliegwiel een gaatje (rechts als je ervoor staat geloof ik) waar een 6mm boortje in past. Dat is bij een Eend tenminste zo, dus hier waarschijnlijk ook wel… Het is even foefelen, maar als dat boortje een keer zit heb je die moer van de fan zo los. NIET vergeten het boortje later weer te verwijderen!
Dat zou ik echt NOOIT doen. Breekt je boortje of erger nog buigt hij krom, dan ben je goed zuur.
Neem gewoon een grote schroevendraaier en zet die in de tanden van de starterkrans naast de startmotor.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Apprentice schreef:Ok, dan de “snelle opritmethode”: pijpsleutel erop, ding in de versnelling, stevige schroevendraaier in het gat van de pijpsleutel en dan een korte klets met een forse hamer op het uiteinde van de schroevendraaier. Bout verwijderen, pijpsleutel daarna weer in het gat steken en links en rechts (of boven en onder) nog een tik geven met de hamer. De fan is conisch, dus hij komt niet vanzelf los als de bout eruit is.
Precies, zo deed ik het bij mijn eend ook altijd. Een lekkere dikke pijpsleutel veertien doet wonderen.
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Kijk, precies. Ik had hem niet op de handrem staan. En aangezien ik mn sleutels op de academie had laten liggen kon ik hem niet op de handrem zetten. Maar dan zal ik eens de ventilator vervangen na het weekend als ik terug ben in Nijmegen. En tot die tijd.. mocht iemand een eenden-ventilator overhebben, ik hou me aanbevolen.