Hallo Allemaal,
Gisteravond een Xsara 1.6 uit 1998 gekocht
volgens de vorige eigenaar is 5 maanden geleden
de volledige koppeling vervangen. Maar (ik neem aan)
het druk lager was hoorbaar.
Bij thuis komst de auto geparkeerd alles werkte nog
en vanochtend klapt ineens het koppelings pedaal naar de
bodem en doet niets meer. kan hem wel handmatig omhoog brengen
dan staat de kabel weer lichtelijk tegen de lepel op de bak gespannen
maar niet noemenswaardig.
Wie o wie weet wat er aan de hand kan zijn?
zou de kabel vervangen moeten worden?
of is het zelfstel mechanisme kapot / ontregeld?
Alvast bedankt
Gr Mark
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
In het slechtste geval is je drukgroep naar de kl**e.
Anders moet er iets in de ophanging rond je pedaal afgebroken zijn. Daar is laatst ook nog een draadje over geweest. Ff zoekfunctie gebruiken.
Welkom op het forum trouwens.
EDIT: zie hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209631/
Klopt, dat draadje had ik al gelezen
maar bij mij beweegt de kabel nog onder de motorkap
als je het pedaal beweegt.
hij heeft alleen op 1 of andere manier geen spanning meer
Voel eens een de hevel op de bak, als je deze vrij heen en weer kan bewegen dan is er iets mis met de drukgroep of het druklager.
De Xsara heeft een zelfstellende koppelingskabel, je kan alleen de slag van het pedaal afstellen, wat nodig is na het vervangen van de koppeling en/of de kabel. Het is een contructie waarbij de buitenmantel voor weerstand zorg door naar binnen te rollen, of iets dergelijks, kan het helaas niet exact omschrijven.
Dat je het druklager hoort hoeft niet erg te zijn, als je zeker weet het het onlangs allemaal vervangen is. Bij mijn Xantia hoorde ik het druklager ook in het begin net na een koppelingwissel, maar na een paar weken was het weg.
Persoonlijk denk ik dat er iets mis is met de bediening van de koppeling, ipv met de koppeling zelf.
Denk aan de kabel, pedaal, de beugel op de bak waar de kabel word tegen gehouden (verbogen of gebroken?).
De hevel op de bak heb ik vanmiddag direct getest
en deze is minimaal met de hand te bewegen
maar niet gemakkelijk.
Ik vermoed ook dat het ergens in de kabel of
stelmechanisme oid moet zitten aangezien
de kabel totaal geen druk op de bak hevel geeft
Ik zal morgen luchtfilter en accu
demonteren en eens zien of er daar iets verkeerd zit.
Is het mogenlijk dat er een verkeerde kabel geplaatst is?
(misschien van een auto zonder stelmechanisme?)
Een heel klein beetje speling op de hevel is normaal, dat zit dus wel goed.
De zelfstellende kabel is op een gegeven moment “uitgesteld”.
De kans op een verkeerde kabel is vrij klein, aangezien de uiteinden nogal eens kunnen verschillen, zou je een verkeerde kabel niet in het pedaal of op de bak kunnen vastmaken.
Luchtfilter en accu demonteren om de boel eens te inspecteren is verstandig, dan kun je het veel beter zien. Ik neem aan dat je onder het pedaal al heb gekeken of er niet iets los zit of gebroken is?
ik heb bij het pedaal nog niet gekeken,
ook dat moet ik morgen doen aangezien de auto
niet bij huis gestrand is.
Morgen dus eerst de auto maar eens
huiswaarts slepen en dan de aangegeven
delen controleren…
Kan je makkelijk bij het pedaal komen?
of makkelijk demonteren?
Helaas weet ik niet hoe makkelijke of moeilijk je bij het pedaal van de Xsara kan.
Ik denk dat het wel redelijk toegankelijk is, aangezien je de slag van het pedaal ook bij het pedaal moet afstellen. De procedure voor het afstellen staat in de vraagbaak.
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Mijn schoonvader heeft een vraagbaak geregeld
dus ga zo maar eens aan de gang.
Ik zal vanmiddag melden wat ik heb kunnen vinden
en/of het probleem verholpen is of niet.
Vanmiddag alles uit elkaar gehaald,
maar het enige wat ik kan ontdekken is dat de kabel
te lang lijkt te zijn of stel mechanisme niet werkt.
Pedaal uitgebouwd en kabel maar niets kapot,
pedaal verstelt maar mag niet baten
kabel blijft te lang.
Dus nu maar op zoek naar een andere kabel om
die theorie te testen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk toch at je door je drukgroep heen bent gegaan, al zou dat niet mogelijk moeten zijn met een 5 maanden oude koppeling.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat is vrijwel onmogelijk,
De hevel op de bak staat in goede positie
en heeft voldoende weerstand.
De kabel daarin tegen zit heel licht tegen de hevel
aan als het pedaal normaal hoog staat.
zodra het pedaal op de bodem is,
hangt de kabel slap door de hevel heen.
Ik heb zoiets ook al is met mijn xsara hdi gehad. En toen lag er onder het pedaal een gebroken kunststof pen. Deze verbind het pedaal met de kabel. Kijk daar maar is. Dit is op te lossen door er een korte bout met moer erdoorheen te doen. Ik meen dat dit M8 was. Maar weet het niet zeker.
Het is iig een $^%%#%^@ constructie.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Helaas moet ik denk ik Knäckor toch gelijk gaan geven..
Onder het pedaal is alles nog goed, Nieuwe kabel geplaatst
en exact het zelfde probleem. Xsara van mijn schoonvader erbij gehaald
en gaan meten.. Hevel op de bak staat dus niet in de juiste positie
maar is ongeveer 1,5 - 2 cm verdraaid…
Toch maar eens informeren naar een nieuw koppelings setje
en montage