Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kan wel een “normale” GSA motor voor een C-Matic zetten. Maar een motor die orgineel voor een C-Matic zit heeft een andere krukas. Die hebben namelijk andere krukaslagers.
Als je de koppeling intrapt bij een “normale” GSA motor en bak dan druk je de krukas naar voren toe. En daar kan de krukaslagers van een C-Matic motor niet tegen en die lopen dan kapot.
Maar als je nu al een normale motor erin hebt zal je er geen last van krijgen.,
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ik vroeg mij af hoe zo’n C-Matic nu eigenlijk rijdt / werkt, moet ik denken aan een soort handbediende automaat? waarbij je zelf kiest wanneer de bak overschakelt? (dit omdat de bak wel een koppelomvormer heeft)
Ik ben al aan het kijken geweest op YouTube, maar er staan helaas maar weinig filmpjes op met een C-Matic in de hoofdrol
volgens mij heb je het zo wel goed omschreven ja
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
en wat is het verbruik zo ongeveer van een c-matic?
Michiel van Ginkel schreef:en wat is het verbruik zo ongeveer van een c-matic?
Ik ben al even benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Art schreef:volgens mij heb je het zo wel goed omschreven ja
Is het niet gewoon zo dat de koppelomvormer de taak van de koppeling overneemt en dat daarachter een vrij conventionele driebak zit?
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht van wel. Maar als die koppelomvormer niet vastgezet wordt, heb je dus wel verlies.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het gaat om een “normale” bak, met droge plaatkoppeling en koppelomvormer. Die laatste heeft geen lock-up en gaat dus vermogensverlies en een hoger brandstofverbruik opleveren.
Ten opzichte van de half-automaat van de DS (zonder koppelomvormer) is de C-matic van de GS en CX dus zeker GEEN vooruitgang.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Doordat je slip hebt heb je automatisch meer toeren en dus meer verbruik.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
DriverD schreef:Het gaat om een “normale” bak, met droge plaatkoppeling en koppelomvormer. Die laatste heeft geen lock-up en gaat dus vermogensverlies en een hoger brandstofverbruik opleveren.
Ten opzichte van de half-automaat van de DS (zonder koppelomvormer) is de C-matic van de GS en CX dus zeker GEEN vooruitgang.
‘t is geen droge plaatkoppeling maar een natte. Hij zit in de koppelomvormer en wordt bekrachtigd met oliedruk.
Michiel van Ginkel schreef:en wat is het verbruik zo ongeveer van een c-matic?
tussen de 1 op 8 en 1 op 9 volgens mij, Ik probeer er niet aan te denken….
Vandaag heb ik de voorbanden en velgen vervangen, eindelijk geen getril meer! hij kan nou gewoon comfortabel 110 rijden, wat een verschrikkelijk vooruitgang
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
1:10 Moet ze wel halen met een 1299 blok. Als ze een goede bui had haalde ze dat ook al met de 1129 bij -15. En dat arme blokje moest behoorlijk hard werken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Hij staat nogal ruim afgesteld op het moment ‘Maar hij loopt nou lekker, dus raak ik de carb verder niet aan.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mkatgert schreef:DriverD schreef:Het gaat om een “normale” bak, met droge plaatkoppeling en koppelomvormer. Die laatste heeft geen lock-up en gaat dus vermogensverlies en een hoger brandstofverbruik opleveren.
Ten opzichte van de half-automaat van de DS (zonder koppelomvormer) is de C-matic van de GS en CX dus zeker GEEN vooruitgang.‘t is geen droge plaatkoppeling maar een natte. Hij zit in de koppelomvormer en wordt bekrachtigd met oliedruk.
Je hebt gelijk. Bovendien ook nog een oliekoeler om warmte af te voeren. Nog meer verlies….
Citroen!
DriverD schreef:Bovendien ook nog een oliekoeler om warmte af te voeren. Nog meer verlies….
Dat ben ik niet met je eens: De energie is al omgezet van kinetisch/potentieel naar thermisch voor het afgevoerd wordt met een oliekoeler.