Knetteren achter het relais
Vielja
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4

Gepost: 15 februari 2011 07:15 PM

Ik heb een citroen berlingo uit 1997. Achter het zekeringkastje achter de relais, knettert het. Het lijkt wel of er 2 stroomdraadjes tegen elkaar komen, zo’n geluid. Maar er zijn geen vonken of zo. Het is het geluid wat je hoort en het komt achter het oranje linkse relais vandaan.
Het acculampje blijft branden en knippert gelijk met het knettergeluidje. Als je gas geeft knettert ie niet. Alleen als je gas terug neemt of stil staat. Het acculampje blijft wel licht knipperend aan.
Als je een aantal kms hebt gereden, dan gaat het lampje uit en geen geknetter meer. Als ie weer even koud is, dan knettert ie weer en het acculampje blijft weer aan.
Weet iemand of nou het relais kapot is of wat anders?
Alles werkt verder. De accu is nog nieuw, 2 maanden oud. Kabels zitten goed.

Profiel  

Vielja
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4

Gepost: 15 februari 2011 08:49 PM
  [ # 1 ]

Ik ben zojuist weer met de auto weggeweest. Ik denk dat ik 2 seconden geknetter heb gehoord en na 5 min ging het acculampje uit en niet meer aan geweest. Ook niet na 2 stops.

Wat ik me afvraag. Ik heb ‘s ochtends de auto flink de ramen gespoten met antivries uit de ramen sproeier. Naar mijn werk toe, paar km, nergens last van. Maar savonds toen ik naar huis ging, begon dit probleem.
Zou het niet kunnen zijn dat er ergens wat antivries langs gelopen is naar de bedrading?

Profiel  

BEkevin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

- Berlingo B9 multispace
Gepost: 18 februari 2011 02:14 AM
  [ # 2 ]
Vielja schreef:

Ik ben zojuist weer met de auto weggeweest. Ik denk dat ik 2 seconden geknetter heb gehoord en na 5 min ging het acculampje uit en niet meer aan geweest. Ook niet na 2 stops.

Wat ik me afvraag. Ik heb ‘s ochtends de auto flink de ramen gespoten met antivries uit de ramen sproeier. Naar mijn werk toe, paar km, nergens last van. Maar savonds toen ik naar huis ging, begon dit probleem.
Zou het niet kunnen zijn dat er ergens wat antivries langs gelopen is naar de bedrading?

kijk ook eens met een andere relais (even vervangen) als een relais het is aan’t begeven blijft deze vaak hangen (zoals bij het spelen met een lichtschakelaar, net op het stuk waar de lamp zal flikkeren (wat je best niet lang volhoud Idea )

Profiel  

go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 20 februari 2011 11:32 PM
  [ # 3 ]

Kijk even naar de aardleidingen van chassis en motorblok naar de min-pool van de accu. Het lijkt erop dat de hoogspanning van de bougie naar de min-pool een slecht ( roestig ) contact tegenkomt.

Profiel  

go'tje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 21 februari 2011 11:29 PM
  [ # 4 ]

Nog even ter aanvulling: de aardleidingen van het chassis zitten bij mij naast/achter de zekeringkast onder de motorkap. De aardleiding van het motorblok zit ergens onderaan tussen het luchtfilterhuis en het linker voorwiel. ( bij berlingo 1.4i 1998 )

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook