1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Traction 11B radiator overloop
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 12:10 AM

Na mijzelf zojuist te hebben voorgesteld in het gastenboek (met de kop ‘voorstellen .. Nieuwe eigenaar van Traction 11B’) heb ik al direct een vraag.

Afgelopen weekend heb ik c.a. 120km naar huis gereden met mijn nieuwe Traction. (op zaterdag een 50km en zondag de rest)
De snelheid zat op de snelweg rond de 80 - 85km/uur en de temperatuurmeter gaf een 75-80°C aan. Allemaal goed zou je zeggen.

Zowel in de eerste als in de tweede rit kreeg ik druppels op de voorruit. ik dacht eerst van voorbijrijdende vrachtwagens.. maar eenmaal thuisgekomen blijkt de radiator linksboven gelekt te hebben. (op de foto is het luchtkanaal nog iets nat)

Voordat ik de radiator helemaal eruit haal om het lek te vinden vraag ik me af hoe de overdruk wordt geregeld. Er zit uiteraard geen mooi kunststof buffertankje op. maar hoe werk dit wel.

Nu heb ik het vermoeden dat via het koperen pijpje(welke loopt van boven op de radiator naar rechtonder) er koelvloeistof gedumpt kan worden. Het kraantje is dan om de radiator handmatig leeg te laten lopen? Y-koppelstukje? In boeken kan ik helemaal niks vinden. en wellicht heeft iemand tips?

En zojuist gemerkt dat het rubberendopje (op de derde foto) er gewoon afgetrokken kan worden.. is dit een nuttig dopje?

Afbeelding Bijlagen
DSC02144.jpgDSC02145.jpgDSC02148.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 12:48 AM
  [ # 1 ]

Wat een vreemde radiateur Edon, dat ziet er niet uit als een originele Traction radiateur. Ik ga heel even zoeken in mijn foto’s, of ik er nog een heb van mijn radiateur. Momentje.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 12:55 AM
  [ # 2 ]

Dit is mijn radiateur, met de vuldop rechts bovenop. Hier goed herkenbaar, omdat ik de verloren dop tijdelijk had vervangen door een rood jampotdopje.

radiatordop geimproviseerd

Het overloopslangetje loopt bij mij rechtstreeks op straat en het kraantje is inderdaad alleen om het systeem leeg te laten lopen. Als ik nog eens goed naar jouw foto’s kijk lijkt het toch wel hetzelfde te zijn, op het kraantje na dan. Als het overloopje via het kraantje loopt, kan de druk natuurlijk niet weg en dat is bij dit open systeem wel de bedoeling. je kunt er een gesloten systeem van maken, maar dan heb je wel een overdrukvat nodig.

Profiel  
 
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 01:27 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de snelle reactie Moderator ‘Graddus’ Smile

De jampotdop is een mooie oplossing. Ga ‘m onthouden.. ik raak namelijk ook nog wel eens wat kwijt helaas.
Het slangetje loopt eigenlijk gelijk aan die van mij zo te zien .. ik was ook bang dat het niet orgineel was.
Het slangtje is dus in iedergeval de overloop. of het kraantje nou iets doet is nu de vraag..
Ik ga ‘m zaterdag wel ‘even’ demonteren (8L koelvloeistof las ik in een handboek) en kijken of ik wel een vrije doorgang heb in de overloop.
Daarna meteen de gaatjes opzoeken in de radiator en dichten door middel van hardsolderen. (volgens mij de beste optie).
Zondag is het vooralsnog droog en warm en kan ik wellicht een mooi testritje maken Smile

Het plaatsen van een overdrukvat is een te overwegen leuk klusje voor de toekomst. Eerst ga ik maar eens zorgen dat het werkt zoals het hoort.
Ik zal foto’s maken..

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 23 februari 2011 12:25 PM
  [ # 4 ]

Zorg dat de lamellen net onder staan aan de bovenzijde. Verder vullen heeft geen zin want dan wordt het er toch weer door de overloop eruit gewerkt als het geheel lekker op temperatuur is.
Ik zou er geen gesloten systeem van maken, is nergens voor nodig. Andere tip is om een leeg bierblikje onder bij de voorbrug te bevestigen en hier het slangetje in te hangen. Bij ‘overdruk’ wordt de vloeistof hierin opgevangen.  Als de auto weer is afgekoeld zuigt de radiateur de vloeistof weer terug in de radiateur. Werkt simpel en milieuvriendelijk.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 04:05 PM
  [ # 5 ]

Wel een Frans biermerk nemen natuurlijk, Heneken ou Biere Amstel Mr. Green

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 04:07 PM
  [ # 6 ]

Overigens zag ik dat er in elk geval een thermostaat in je bovenste slang geklemd zit Edon. Niet origineel, maar wel handig, komt de motor toch mooier op temperatuur.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 04:08 PM
  [ # 7 ]
Ghede schreef:

De jampotdop is een mooie oplossing. Ga ‘m onthouden.. ik raak namelijk ook nog wel eens wat kwijt helaas.

Als je goed kijkt zie je dat er een flap epdm rubber tussen geklemd zit om ook echt af te sluiten Very Happy

Profiel  
 
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:08 PM
  [ # 8 ]

@ Traks
Een hele mooie tussenoplossing om een bierblikje te plaatsen.
Ik ga zometeen kijken waar, bij de voorbrug, hij zou kunnen komen.. Smile

@ Graddus
Ik zat eerder te denken aan Kronenbourg blikjes .. maar ja die bestaan volgens mij niet. Ze hebben allemaal van die draaidop flesjes die fransen..  Het wordt daarom maar een twents blikje Smile -ivm de rivaliteit noem ik geen namen Wink
Ten aanzien van de ‘thermostaat’ is dit volgens mij alleen maar een temperatuursensor voor de temp.meter die is geplaatst onder het dashboard. Hij regelt volgens mij niet de pomp. Overigens wel erg handig hoor ... ik hou er wel van om te weten wat de temperatuur bij ‘t blok is. Zelf heb ik even geleden, in een andere klassieker, een pijlstok temperatuurmeter gemaakt. Olietermperatuur heeft wel mijn voorkeur.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 11:11 PM
  [ # 9 ]

Op je middelste foto zit midden rond de bovenste slang een slangklem die een verdikking in de slang vastklemt. Aangezien hier nergens een draad uit komt lijkt het me geen sensor, maar een slangthermostaat. Geen enkele thermostaat regelt de pomp, het sluit gewoon een deel van het koelsysteem af, te weten dat door de radiateur, zodat de motor sneller op temperatuur komt en indien te veel afkoeling ook de doorstroming weer wat nijpt, zodat de temperatuur van de motor constanter en correcter blijft.

Profiel  
 
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:24 PM
  [ # 10 ]

@Graddus
Juist helemaal duidelijk. Ik heb weer wat geleerd.Ik zag alleen maar de ‘sensor’ die net achter de ‘thermostaat’ zit. Gewoon totaal overheen gekeken. Bedankt voor de opheldering.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 11:27 PM
  [ # 11 ]

Die zie je op de eerste foto denk ik?

Profiel  
 
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:31 PM
  [ # 12 ]

nee, ook op de tweede.. maar slecht.. ik maak wel even een nieuwe foto.. zo weer terug Smile

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 11:36 PM
  [ # 13 ]

Oh nu zie ik hem inderdaad, aan de onderkant, net voor de waterpomp.

Profiel  
 
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:40 PM
  [ # 14 ]

In bijgaande foto is de temperatuursensor wat beter te zien.
Hij zit onderin de bovenste koelslang, vóór de thermostaat.

Afbeelding Bijlagen
DSC02154.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-02-2011

Gepost: 27 februari 2011 06:37 PM
  [ # 15 ]

Gister begonnen met demonteren en aftappen.
Aangezien de overloop en het aftappunt, op de radiator, via hetzelfe pijpje lopen (en deze verstop zit) kreeg ik alleen maar druppelsgewijs de antivries eruit. En om nu een grote slang eraf te trekken, vond ik nou ook niet fijn voor de vloerbedekking…  Smile .. in de garage. Ik heb ‘m maar een dagje laten druppelen.
Nadat hij vandaag uitgedruppeld was kon ik ‘m eraf halen en bij de prop, een soort rubber, die in de overloop zat.(foto) Hehe, die is weg.. Het kraantje goed loopbaar, en afsluitbaar gemaakt.. en toen..
Tsja en toen het gaatje zoeken. Alle openingen afsluiten.. (En het propje maar weer teruggestopt in de overloop cheese ) vullen met water en zeep.. en dan blazen op de vulopening. Eenmaal het punt gevonden te hebben deze hardgesoldeerd (foto) Het eerste ‘volledige’ kanaaltjes was aan de bovenaansluiting lek. Opmerkelijk is overigens dat de eerse 2 kanaaltjes niet volledig zijn. (Te zien aan de bovendeel, ook nooit volledig geweest.)

Nu hij klaar is wil ik ‘m er weer inzetten. Maaaar.. Hij is niet echt mooi, wel orgineel, maar niet echt meer mooi. Zal ik ‘m zwart spuiten of laat ik ‘m zo als hij is? Een zwarte radiator geeft wel een hele ander blik onder de motorkap..  huh .. ik ben er nog niet uit..

Afbeelding Bijlagen
DSC02174.jpgDSC02179.jpgDSC02188.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook