In mijn omgeving staat een mooie Citroën BX te koop.
Ik vind het een schitterende auto en raak zo langzamerhand verliefd!
Ik ben alleen geen kenner van de BX.
Het gaat om een BX 1.4 TE (handelsbenaming BX K9) uit 1990. Aan de auto te zien was dit destijds een instapmodel?
Ik vraag me af waar ik op moet letten voordat ik de auto aanschaf? De auto heeft
99.000 gelopen. Moet er binnenkort een distributieriem vervangen worden of heeft
dit model een ketting? Waar moet ik op letten qua veerbollen en vering? Hebben die
veerbollen veel onderhoud nodig? Heeft deze auto specifieke zwakke punten waarop
gelet moet worden? Alle andere wetenswaardigheden zijn welkom, want ik geloof dat
ik langzaam met het BX-virus besmet raak!
Bij voorbaat dank!
Vriendelijke groeten, Gauloise
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk, een BX als eerste auto!
Ik raad je sowieso aan de aankooptips door te lezen: http://citroenbx.hyves.nl/blog/27377358/Aankooptips_Citroen_BX/oMXH/
En heb je een linkje van de BX? En waar woon je? Wellicht willen er medeforummers mee om te kijken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je een zoekopdracht intikt, krijg je al snel een aantal topics met soortgelijke vragen.
Bijvoorbeeld deze.
De 1.4 is gewoon een TU, en die vraagt elke 60-80K (latere types 120K) een nieuwe D-riem.
Als ik jou was en ik wist niet beter zou ik hem gewoon meenemen.
De laatste bouwjaren van de BX (1990,1991) zijn niet de beste, dus let op roest! (kofferbodem).
Voor de rest: neem een kenner mee en zet de auto op de brug!
Let op de ADALS en de ‘octopusjes’, verder vrij zorgeloos rijden mits het ding een beetje onderhoud heeft genoten…
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Gaaf dat jullie al zo snel gereageerd hebben!
De BX staat in Balkbrug. Dichtbij mijn woonplaats Zwolle
Helaas lukt het me niet om een directe link te plaatsen, maar de auto staat te koop op
http://www.theoschipperautos.nl
Ben ook benieuwd of jullie de vraagprijs reëel vinden?
Greetz Gauloise
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
http://link.marktplaats.nl/423642320
Mooi hoor, lage km-stand.
Is hier ook voorbij gekomen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202201/P2460/#1398989
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ja, ik vind haar schitterend
Is dit een instapmodel? Ik zie namelijk niet eens een benaming als ‘Cannes’ of ‘Deauville’
Is er ergens op het forum een overzicht te vinden van alle modellen/actiemodellen?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Is geen actie model, ook geen instap model. Het bouwjaar 1990 is goed te noemen, met een beetje mazzel heb je dan al gecoate lhm leidingen. Zoals al aangegeven wordt zijn de laatste jaren wat minder maar aan de andere kant is alles relatief. En daarbij gaat het dan om de jaren 92 en 93.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De 14TE is de kaalste BX die in dat jaar te koop was: Kwetsbare bekleding, niet volledig wegklapbare achterbank en geen achterruitenwisser. Desalniettemin is het een leuk ding en het interieur heb je in een poep en een scheet vervangen!
McDean schreef:Is geen actie model, ook geen instap model.
Geen instapmodel? Wat was in 1990 dan wel het instapmodel?
Eveneens ben ik tevens ook.
de ‘BX’ toch? Wij hadden beide, een ‘BX 14TE’ en een ‘BX’ (xv41xv en ys70td) ik geloof alleen niet dat ze verschillen van elkaar
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er zat geen optie meer of minder op. De T in TE (en TD) geeft aan dat de BX is voorzien van het kaalste uitrustingsniveau.
En volgens de site van autoweek was de 14TE goedkoper dan de 14 injection - die op de achterklep gewoon ‘BX’ heette.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Schitterende auto! Denk zeker dat je hier een goede koop aan doet want hij lijkt goed onderhouden en het lijkt wel alsof ie “altijd binnen heeft gestaan”
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
knäckor schreef:De 14TE is de kaalste BX die in dat jaar te koop was: Kwetsbare bekleding, niet volledig wegklapbare achterbank en geen achterruitenwisser. Desalniettemin is het een leuk ding en het interieur heb je in een poep en een scheet vervangen!
McDean schreef:Is geen actie model, ook geen instap model.
Geen instapmodel? Wat was in 1990 dan wel het instapmodel?
Bij nader inzien, eens! Heb de ad nog eens bekeken. Maar ik dacht dat de “bx” de kaalste was.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Deze auto zou een Weber carburateur hebben??? Is dat iets slechts?
Zoiets kwam ik tegen elders op het forum
Vind het toch wel een beetje stevig aan de prijs. Voor dat geld kun je ook een heel wat luxere en potentere uitvoering kopen. Maar ligt eraan wat je wilt. Als je lekker goedkoop auto wilt rijden is zo’n 1.4 best aan te raden, maar ik zou de goede stoelen en andere verdere luxe behoorlijk missen. Maar je moet gewoon het type kopen dat het beste bij je past. Ik ben niet erg zuinig en heb af en toe een stevige dorst, dus ben ik meer van de GTi’s en 16V’s.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
nou, prijs vind ik persoonlijk meevallen hoor ; mooie kleur, ziet er op de foto’s goed uit, welk risico ga je lopen ? het blijft een oude auto, en dan lijkt me dit zo op de advertentie af te gaan , geen slechte optie !
Have a break ...