




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
vandaag ff lekker verder,
de aandrijfassen zijn aan de beurt om de binneste ashoes te vv, maar hoe krijg ik die hoes nu over dat gewricht heen ???
Gaat dat gewricht eraf of moeten de hoezen via de ander kant?? Ik heb al geprobeert met de poulietrekken maar het ding geeft geen beweging of moet er meer “geweld” aan te pas komen, uiteraard is de borgring eraf.
Help !!!!
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoezen doe je het beste van de andere kant. Dus even de homokineet er af tikken in de bankschroef.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dank,
nog dingen waar op te letten als je de homokineet uit elkaar haalt, en weer in elkaar zet ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het veer ringetje aan het eind van de as.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo,
ze liggen uit elkaar nu de ene ging wel iets makkelijker dan de ander, maar nu weer in elkaar, de bakzijde is niet zo’n probleem, maar wat is de truc met die veerring aan de ander kant, hoe knijpen jullie die samen om de as er weer over te krijgen ?
hier nog een paar foto’s
de losse assen
de ring
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tai-rip er omheen, homokineet op z’n plek tikken, dan schuift die tai rip vanzelf weer naar achteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Mark Gielen schreef:vandaag ff lekker verder,
Gaat dat gewricht eraf of moeten de hoezen via de ander kant?? Ik heb al geprobeert met de poulietrekken maar het ding geeft geen beweging of moet er meer “geweld” aan te pas komen, uiteraard is de borgring eraf.Help !!!!
Mark
Ik ben toch nog even benieuwd over het eraf halen van de tripoide. Ik heb dus een nieuwe tripoide liggen compleet met kom van de linker as. Ik ben nog niet zover dat ik het zaakje al heb geprobeerd eraf te halen
Ik begrijp dus van jou dat het erg lasig is om dat “gewricht” eraf te krijgen.
Weet hier iemand wel hoe dat moet? voordat ik straks allerlei dingen ga proberen terwijl het heel makkelijk is.
Ik heb nog een compleet nieuwe as (maar die is te lang) Maar met alle onderdelen die ik nu heb, kan ik dus 2 nieuwe smalspoorassen maken!
Het enige wat ik dus moet weten is hoe ik die gekke driepoot van de as krijg.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ja,
stom tuurlijk een tyrap, ik had het al geprobeerd met een slangeklem maar dat ding wil niet schijven dus morgen maar dezelfde truc met een tyrap.
en die tripoid zit iig goed vast, ik heb het ding met een poulietrekker geprobeert eraf te halen maar geen beweging in te krijgen, lijkt wel of het ding erom gekrompen zit en dan zou warmstoken misschien een optie zijn, zag wel dat er 3 gaten inzitten dus mogelijk hebben ze bij productie hier iets ingedaan wat er nooit meer uitgaat en ie daardoor zo vast zit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit daar niet een borgveertje voor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In de bankschroef homokyneet naar je toe kantelen, met een flinke hamer aan de tripodezijde een een finke tik en zo moet het los lukt altijd.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo gaat de homokineet er af. Hij vraagt hoe de tripoide er af gaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ja, maar dat is om de homokineet los te halen. Ik heb het niet over de homokineet, maar over de tripoide. Dus dat ding waar die 3 bollen opgeschoven zitten die vervolgens weer in die kom vallen.
De andere kant dus.
Ik heb dat ding nu nieuw in een doosje
voor meer beeld:
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Heet stoken en af koelen en dat een aantal keer herhalen en dan met een grote poelietrekker de boel op spanning zetten. Dan schuift deze er stukje bij beetje vanaf.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo,
de eertse as zit weer inelkaar de tweede is schoon en klaar om in elkaar te zetten, alleen bij het uiteen halen van de homokineet zat er een metalen veerring en een rubber ring (zie foto) wat doet die rubber ring daar en is dit orgineel ? het lijkt wel of iemand er ooit een te kleine veerring heeft gehad en dit geprobeerd heeft te compenseren met een rubber ring.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Als het de versnellings bak kant is dan is het goed.
Het begint met de snapring dan een rubberen ring en en een afdichtrubber deze dicht de stof enzv af,
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS