5 van de 26
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Van 3 naar 4 bak, Hij heeft gedraaid…
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 23 februari 2011 08:17 PM
  [ # 61 ]

Had het helemaal gehad met de bak Wink maar vandaag eerst maar eens een ander karweitje gedaan…
Dit koste toch meer tijd dan gedacht, en is dus nog niet klaar.

Er lag hier dus ook nog een motor carter van Dhr Z., met een te grote aflaatplug die ook niet kan worden afgesloten…

Afbeelding Bijlagen
te 001.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 23 februari 2011 08:24 PM
  [ # 62 ]

Het is een aluminium carter.
Tijdens het lassen had ik al het idee dat het niet goed kwam. De las scheurde eigenlijk direct opnieuw naast de las tijdens het afkoelen.
Eerst met de Tig geprobeerd, daarna met de Mig, beide het zelfde resultaat. de las is mooi dicht maar tijdens koelen kan de materiaal spanning niet weg en krimpt te snel; gevolg een diepe scheur naast de las.

Afbeelding Bijlagen
te 004.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 februari 2011 08:25 PM
  [ # 63 ]

Kortom: dat gaat em niet zonder slag of stoot worden…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 23 februari 2011 08:29 PM
  [ # 64 ]

Nou, ik heb een ernstig zware investering gedaan; een zak zilverzand van de karwei…

Hier ga ik morgen het carter inleggen om de afkoeling geleidelijker te laten verlopen.

Ik had ook al het carter voordat ik het voor de derde keer ging lassen warm gemaakt met de snijbrander zodat het materiaal een soort van voorspanning krijgt en dan gelijkmatig met de las mee afkoelt.

Ook dit hielp niet…

Afbeelding Bijlagen
te 005.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 23 februari 2011 08:35 PM
  [ # 65 ]
waterman schreef:

Kortom: dat gaat em niet zonder slag of stoot worden…

Ik geef zomaar niet op….

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 08:45 PM
  [ # 66 ]

Ducktape…

Komt dat door de bakvormige vorm, dat er zoveel spanning ontstaat bij het lassen?

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 23 februari 2011 10:54 PM
  [ # 67 ]

Nee denk het niet, het zijn nl krimpscheuren. De warmte van de las kan niet langzaam wegvloeien zoals bij gewone ferro metalen. Alu is een zeer goede warmte geleider. De warmte van de las is aanzienlijk hoger dan van het er rondliggend materiaal, daarom had ik bij de derde poging het carter volledig voorverwarmd met de snijbrander, maar ook dat hielp niet.
Ik hoop dat als ik het carter in voorverwarmd zand leg, en dan ook het carter weer verwarm, de warmte gelijkmatig wegvloeid na het lassen.

Morgen miss meer resultaat…??

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 10:57 PM
  [ # 68 ]

Ik dacht dat door de vorm het proces van uitzetten en krimpen misschien extra spanningen oplevert, waardoor die krimpscheuren optreden. Ik ben benieuwd naar het vervolg van het experiment.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 23 februari 2011 11:05 PM
  [ # 69 ]

anders ik wel….

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 11:06 PM
  [ # 70 ]
Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 februari 2011 11:06 PM
  [ # 71 ]

Alu is gewoon vreselijk moeilijk lassen…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 februari 2011 11:58 PM
  [ # 72 ]

Is lijmen een optie?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 februari 2011 06:57 AM
  [ # 73 ]

Bij de temperaturen die voorkomen in het carter? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 24 februari 2011 08:28 AM
  [ # 74 ]

Belzona 1211 gebruiken; is een 2k reparatie product voor industriele tanken, pijpleidingen,ed

Maar ik ga eerst een proberen opnieuw te lassen in het zand.

gr Mark

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 februari 2011 08:49 AM
  [ # 75 ]

Of je zoekt een ander carter…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
5 van de 26
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook