Na mijzelf zojuist te hebben voorgesteld in het gastenboek (met de kop ‘voorstellen .. Nieuwe eigenaar van Traction 11B’) heb ik al direct een vraag.
Afgelopen weekend heb ik c.a. 120km naar huis gereden met mijn nieuwe Traction. (op zaterdag een 50km en zondag de rest)
De snelheid zat op de snelweg rond de 80 - 85km/uur en de temperatuurmeter gaf een 75-80°C aan. Allemaal goed zou je zeggen.
Zowel in de eerste als in de tweede rit kreeg ik druppels op de voorruit. ik dacht eerst van voorbijrijdende vrachtwagens.. maar eenmaal thuisgekomen blijkt de radiator linksboven gelekt te hebben. (op de foto is het luchtkanaal nog iets nat)
Voordat ik de radiator helemaal eruit haal om het lek te vinden vraag ik me af hoe de overdruk wordt geregeld. Er zit uiteraard geen mooi kunststof buffertankje op. maar hoe werk dit wel.
Nu heb ik het vermoeden dat via het koperen pijpje(welke loopt van boven op de radiator naar rechtonder) er koelvloeistof gedumpt kan worden. Het kraantje is dan om de radiator handmatig leeg te laten lopen? Y-koppelstukje? In boeken kan ik helemaal niks vinden. en wellicht heeft iemand tips?
En zojuist gemerkt dat het rubberendopje (op de derde foto) er gewoon afgetrokken kan worden.. is dit een nuttig dopje?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat een vreemde radiateur Edon, dat ziet er niet uit als een originele Traction radiateur. Ik ga heel even zoeken in mijn foto’s, of ik er nog een heb van mijn radiateur. Momentje.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dit is mijn radiateur, met de vuldop rechts bovenop. Hier goed herkenbaar, omdat ik de verloren dop tijdelijk had vervangen door een rood jampotdopje.
Het overloopslangetje loopt bij mij rechtstreeks op straat en het kraantje is inderdaad alleen om het systeem leeg te laten lopen. Als ik nog eens goed naar jouw foto’s kijk lijkt het toch wel hetzelfde te zijn, op het kraantje na dan. Als het overloopje via het kraantje loopt, kan de druk natuurlijk niet weg en dat is bij dit open systeem wel de bedoeling. je kunt er een gesloten systeem van maken, maar dan heb je wel een overdrukvat nodig.
Bedankt voor de snelle reactie Moderator ‘Graddus’
De jampotdop is een mooie oplossing. Ga ‘m onthouden.. ik raak namelijk ook nog wel eens wat kwijt helaas.
Het slangetje loopt eigenlijk gelijk aan die van mij zo te zien .. ik was ook bang dat het niet orgineel was.
Het slangtje is dus in iedergeval de overloop. of het kraantje nou iets doet is nu de vraag..
Ik ga ‘m zaterdag wel ‘even’ demonteren (8L koelvloeistof las ik in een handboek) en kijken of ik wel een vrije doorgang heb in de overloop.
Daarna meteen de gaatjes opzoeken in de radiator en dichten door middel van hardsolderen. (volgens mij de beste optie).
Zondag is het vooralsnog droog en warm en kan ik wellicht een mooi testritje maken
Het plaatsen van een overdrukvat is een te overwegen leuk klusje voor de toekomst. Eerst ga ik maar eens zorgen dat het werkt zoals het hoort.
Ik zal foto’s maken..
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Zorg dat de lamellen net onder staan aan de bovenzijde. Verder vullen heeft geen zin want dan wordt het er toch weer door de overloop eruit gewerkt als het geheel lekker op temperatuur is.
Ik zou er geen gesloten systeem van maken, is nergens voor nodig. Andere tip is om een leeg bierblikje onder bij de voorbrug te bevestigen en hier het slangetje in te hangen. Bij ‘overdruk’ wordt de vloeistof hierin opgevangen. Als de auto weer is afgekoeld zuigt de radiateur de vloeistof weer terug in de radiateur. Werkt simpel en milieuvriendelijk.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wel een Frans biermerk nemen natuurlijk, Heneken ou Biere Amstel
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Overigens zag ik dat er in elk geval een thermostaat in je bovenste slang geklemd zit Edon. Niet origineel, maar wel handig, komt de motor toch mooier op temperatuur.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ghede schreef:De jampotdop is een mooie oplossing. Ga ‘m onthouden.. ik raak namelijk ook nog wel eens wat kwijt helaas.
Als je goed kijkt zie je dat er een flap epdm rubber tussen geklemd zit om ook echt af te sluiten
@ Traks
Een hele mooie tussenoplossing om een bierblikje te plaatsen.
Ik ga zometeen kijken waar, bij de voorbrug, hij zou kunnen komen..
@ Graddus
Ik zat eerder te denken aan Kronenbourg blikjes .. maar ja die bestaan volgens mij niet. Ze hebben allemaal van die draaidop flesjes die fransen.. Het wordt daarom maar een twents blikje -ivm de rivaliteit noem ik geen namen
Ten aanzien van de ‘thermostaat’ is dit volgens mij alleen maar een temperatuursensor voor de temp.meter die is geplaatst onder het dashboard. Hij regelt volgens mij niet de pomp. Overigens wel erg handig hoor ... ik hou er wel van om te weten wat de temperatuur bij ‘t blok is. Zelf heb ik even geleden, in een andere klassieker, een pijlstok temperatuurmeter gemaakt. Olietermperatuur heeft wel mijn voorkeur.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op je middelste foto zit midden rond de bovenste slang een slangklem die een verdikking in de slang vastklemt. Aangezien hier nergens een draad uit komt lijkt het me geen sensor, maar een slangthermostaat. Geen enkele thermostaat regelt de pomp, het sluit gewoon een deel van het koelsysteem af, te weten dat door de radiateur, zodat de motor sneller op temperatuur komt en indien te veel afkoeling ook de doorstroming weer wat nijpt, zodat de temperatuur van de motor constanter en correcter blijft.
@Graddus
Juist helemaal duidelijk. Ik heb weer wat geleerd.Ik zag alleen maar de ‘sensor’ die net achter de ‘thermostaat’ zit. Gewoon totaal overheen gekeken. Bedankt voor de opheldering.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die zie je op de eerste foto denk ik?
nee, ook op de tweede.. maar slecht.. ik maak wel even een nieuwe foto.. zo weer terug
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Oh nu zie ik hem inderdaad, aan de onderkant, net voor de waterpomp.
Gister begonnen met demonteren en aftappen.
Aangezien de overloop en het aftappunt, op de radiator, via hetzelfe pijpje lopen (en deze verstop zit) kreeg ik alleen maar druppelsgewijs de antivries eruit. En om nu een grote slang eraf te trekken, vond ik nou ook niet fijn voor de vloerbedekking… .. in de garage. Ik heb ‘m maar een dagje laten druppelen.
Nadat hij vandaag uitgedruppeld was kon ik ‘m eraf halen en bij de prop, een soort rubber, die in de overloop zat.(foto) Hehe, die is weg.. Het kraantje goed loopbaar, en afsluitbaar gemaakt.. en toen..
Tsja en toen het gaatje zoeken. Alle openingen afsluiten.. (En het propje maar weer teruggestopt in de overloop ) vullen met water en zeep.. en dan blazen op de vulopening. Eenmaal het punt gevonden te hebben deze hardgesoldeerd (foto) Het eerste ‘volledige’ kanaaltjes was aan de bovenaansluiting lek. Opmerkelijk is overigens dat de eerse 2 kanaaltjes niet volledig zijn. (Te zien aan de bovendeel, ook nooit volledig geweest.)
Nu hij klaar is wil ik ‘m er weer inzetten. Maaaar.. Hij is niet echt mooi, wel orgineel, maar niet echt meer mooi. Zal ik ‘m zwart spuiten of laat ik ‘m zo als hij is? Een zwarte radiator geeft wel een hele ander blik onder de motorkap.. .. ik ben er nog niet uit..