Had het helemaal gehad met de bak maar vandaag eerst maar eens een ander karweitje gedaan…
Dit koste toch meer tijd dan gedacht, en is dus nog niet klaar.
Er lag hier dus ook nog een motor carter van Dhr Z., met een te grote aflaatplug die ook niet kan worden afgesloten…
gr Mark
Het is een aluminium carter.
Tijdens het lassen had ik al het idee dat het niet goed kwam. De las scheurde eigenlijk direct opnieuw naast de las tijdens het afkoelen.
Eerst met de Tig geprobeerd, daarna met de Mig, beide het zelfde resultaat. de las is mooi dicht maar tijdens koelen kan de materiaal spanning niet weg en krimpt te snel; gevolg een diepe scheur naast de las.
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kortom: dat gaat em niet zonder slag of stoot worden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou, ik heb een ernstig zware investering gedaan; een zak zilverzand van de karwei…
Hier ga ik morgen het carter inleggen om de afkoeling geleidelijker te laten verlopen.
Ik had ook al het carter voordat ik het voor de derde keer ging lassen warm gemaakt met de snijbrander zodat het materiaal een soort van voorspanning krijgt en dan gelijkmatig met de las mee afkoelt.
Ook dit hielp niet…
gr Mark
waterman schreef:Kortom: dat gaat em niet zonder slag of stoot worden…
Ik geef zomaar niet op….
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ducktape…
Komt dat door de bakvormige vorm, dat er zoveel spanning ontstaat bij het lassen?
Nee denk het niet, het zijn nl krimpscheuren. De warmte van de las kan niet langzaam wegvloeien zoals bij gewone ferro metalen. Alu is een zeer goede warmte geleider. De warmte van de las is aanzienlijk hoger dan van het er rondliggend materiaal, daarom had ik bij de derde poging het carter volledig voorverwarmd met de snijbrander, maar ook dat hielp niet.
Ik hoop dat als ik het carter in voorverwarmd zand leg, en dan ook het carter weer verwarm, de warmte gelijkmatig wegvloeid na het lassen.
Morgen miss meer resultaat…??
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik dacht dat door de vorm het proces van uitzetten en krimpen misschien extra spanningen oplevert, waardoor die krimpscheuren optreden. Ik ben benieuwd naar het vervolg van het experiment.
anders ik wel….
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Succes.
Alu is gewoon vreselijk moeilijk lassen…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is lijmen een optie?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij de temperaturen die voorkomen in het carter? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Belzona 1211 gebruiken; is een 2k reparatie product voor industriele tanken, pijpleidingen,ed
Maar ik ga eerst een proberen opnieuw te lassen in het zand.
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of je zoekt een ander carter…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste