Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Geen beroepseer he, die woningbouwmannen
Nou, toch nog tijd gevonden tussen de uurtjes door…
Zoals gezegt; een carter ingegraafd in zilverzand, het carter verwarmd met de snijbrander en daardoor werd het zandbed waar het carter in lag ook warm. Hierdoor werd het afkoel proces gecontroleerd door het verwarmde zand. De krimp na het lassen is op deze manier dus ook gecontroleerd. Echter er kwam toch een krimp scheurtje van ongeveer 1 cm in. Morgen dus herhalen en hopen dat alles dicht is…
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Prachtig Mark, erg goed bezig.
Er moest vandaag natuurlijk ook nog gewerkt worden…
Dus aan de bak ook maar wat gedaan: De keerring die er in komt heeft een binnendiameter van 40 mm
De as moest dus aangepast worden met een krimp bus…
RVS busje gemaakt en over de steekas gekrompen. Op naar de volgende fase…
inkorten van de assen zelf
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Uiteraard gaat het werk voor(t)...
prioriteiten plannen… prioriteiten
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hulde voor dit handwerk.
Kan je anders regels op de buitenkant lassen om de krimp tegen te gaan? Dit doen ze bij alu schepen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee, geen regels op de buiten of binnenkant aanbrengen. Dit geeft alleen extra spanning in het materiaal. Dit moet juist zoveel mogelijk voorkomen worden. Mark is juist op de goede weg nl het proces proberen te beheersen. Wat belangrijk is in deze zaak is het spanningsveld uit het materiaal te halen en te houden. Dit doe je door het object tot ongeveer 150 graden in een oven te verwarmen alvorens het te gaan lassen (zowel mig als tig) en ook het afkoelen moet gelijkmatig en langzaam geschieden.
Mark succes.
groet , Harry
Héél sterk bezig Mark !!
Nu weet ik waar ik moet zijn voor alu laswerk.
Zit Vrijdag in het atelier,laat maar weten als je komt
Kwam dit wekend uwe motor niet?
Frederik
Nee, de thuiskomst van de motor is maar weer eens uitgesteld… maar zo blijft er tijd over voor de trax…
Ik kom miss vanmiddag ff langs, maar ik bel U nog…
gr Mark
Nou, Ik ben redelijk hersteld na 5 dagen carnaval , dus ben ik maar eens verder gegaan met het carter.
Zoals eerder vermeld, was er met de laatste las poging toch nog een krimp-scheurtje ontstaan.
Toen ik het scheurtje een beetje wilde inslijpen, werd het scheurtje weer een scheur…
Er zit dus zo enorm veel spanning in de onderplaat dat het minste geringste warmte inbreng een scheur ontstaat.
Toen ik over de carter-bodem plaat zelf voelde, bemerkte ik dat de bodem wel een golfplaat leek.
Na kortstondig overleg met de eigenaar, heb ik (we) beloten om er een volledig nieuwe bodem in te lassen.
Gelukkig kon ik het carter mooi inspannen in de zaag machine en vond ik nog een plaatje alu van 4 mm in “de stille voorraad van de baas”
Alles schoongemaakt en met de TIG gelast; resultaat halverwege : ok
Morgen vervolg…
gr Mark
Oja voor dat de opmerking komt : waar is de carter plug? : die is er niet…
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ding gaat toch zoveel oliezuipen die ie zichzelf ververst…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mijn gedacht…
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Trekken we er toch gewoon een scheur in