1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Omvormen handgeschakelde transmissie naar automatische.
Bangoo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:17 PM

Hi,

ik heb onlangs de uitdaging aangegaan om de handgeschakelde transmissie van ” de snoek” om te vormen naar een automatische transmissie.
Maar de vraag is: is dit mogelijk?
Ik heb een versnellingsbak van het jaar 1971 ter mijne beschikking.
Moesten jullie me kunnen helpen, zou dit mij al een enorme boost geven in de positieve zin.(zowel mentaal als mechanisch).
Heb op het net al een paar commentaren gelezen dat dit mogelijk is (m.b.v een Citro-matic-klepsturingssysteem, maar of ik deze personen moet geloven…(aangezien de informatie erg schaars is.).

Alvast bedankt

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2011 11:19 PM
  [ # 1 ]

Ik heb geen verstand van de technische ins and outs van de DS, maar je hebt handgeschakelde, halfautomaten en volautomaten. Welke van de twee laatste wil jij inbouwen dan? Je zult in elk geval een van die twee bakken nodig hebben.

Profiel  
 
Bangoo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:32 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de vlugge reactie!

Het liefst zou ik een volautomatische versnellingsbak willen realiseren, maar een semi-automatische versnellingsbak biedt ook mogelijkheden tot een positief resultaat.
Aangezien we met een budgetaire beperking zitten, zit de aanschaf van een nieuwe (semi-) automatische versnellingsbak er niet in.

Aangezien ik verondersteld ben eerst een presentatie te geven over de realisatie, zou ik het jammer vinden een 3000 EUR te geven voor een perfecte versnellingsbak, aangezien het toch maar is om de technische werking uit te leggen.

Zou ik u daarom nederig mogen vragen of u toevallig geen adressen heeft van verzamelaars of revisors die toevallig een (semi-) automatische versnellingsbak heeft liggen die niet meer te herstellen valt. (Aangezien ik alle respect hebt voor auto-liefhebbers, heb ik niet de intentie om een nog werkende versnellingsbak te gebruiken. Daarvoor zie ik auto’s zelf veel te graag!!)

Ik ben al erg blij dat ik toegelaten ben op dit forum, om uitleg te vragen, dus verwacht ik van niemand geen diensten of liefdadigheden (alhoewel het altijd wel welkom is…;)).

De nodige infomatie zou ook al meer dan genoeg zij!

Tot de volgende…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 februari 2011 11:33 PM
  [ # 3 ]

Ik neem aan dat er omgebouwd moet worden naar een halfautomaat (die werd in de USA Citro-matic genoemd). Het kan, maar is heel veel werk. Met het klepbesturingssysteem wordt dan het “brein” tegen het schutbord bedoeld.

Citroen!

Profiel  
 
Bangoo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 23 februari 2011 11:38 PM
  [ # 4 ]

Een beetje werk schrikt me niet af…;-) (En veel werk NOG minder!)

Nja,heb op ene paar sites ook al zo’n dingen gelezen. moest ik nu nog de installatie ervan ergens kunnen terugvinden (richtlijnen, tips,...) zou ik toch de komende week met een glimlach in slaap vallen

Toch alvast bedankt voor de hulp en de vlugge reactie,totnogtoe…

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2011 01:02 AM
  [ # 5 ]

Als je geen 3500euro aan een bakrevisie wil geven blijf dan lekker van de BorgWarner(volautomaat) af.

Het blijven bakken die nu een maal niet lang meegaan, enkel een volledige revisie brengt zekerheid na al die jaren en km’s.
Het feit dat er eigenlijk niets “direct” meer voor die bakken te krijgen is maakt een revisie niet makkelijker of goedkoper.

Moest je de bak toch willen laten revisiren pb me even, geef ik de gegevens door waar de mijne is gebeurd.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2011 10:16 AM
  [ # 6 ]

Bangoo, zonder je af te willen vallen, je hebt een vraag die wellicht voor jou volkomen duidelijk is, maar die hier op deze manier nog heel veel vragen gaat oproepen. Begin anders als nieuw forumlid eens met je voor te stellen, zodat de andere gebruikers weten met wie ze van doen hebben, wat je sleutelervaring is, wat je DS-ervaring is, wat je budget is, enzovoorts. Vertel ons eens wat je bedoelt met ‘ben ik de uitdaging aangegaan’. Heb je een weddenschap afgesloten, heb je iemand beloofd dat het wel kan, is het een opdracht voor school? Probeer in elk geval eens zo contextueel en begrijpelijk mogelijk te vertellen wat je precies wil, want van het bovenstaande kan ik, en met mij waarschijnlijk velen, geen kaas maken. Ik denk uit je taalgebruik op te kunnen maken dat je van Vlaamse origine bent, welnu ik woon al mijn hele leven letterlijk op de grens, bent met een Vlaamse getrouwd, heb er op school gezeten en mijn buren wonen er, dus als ik het al niet begrijp, dan ligt het in elk geval niet aan het taalverschil Very Happy Succes.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 februari 2011 11:11 AM
  [ # 7 ]

Hij vraagt of het kan en het antwoord is buitengewoon simpel: ja.

Maar dat roept veel nieuwe vragen op idd, zoals: waarom zou je dat willen? Koop dan gewoon een automatische DS of een halfautomatische.

Dan blijft over de technische uitdaging, welnu, persoonlijk houd ik van totaal andere technische uitdagingen en zou hier voor geen prijs aan beginnen..

Zo lees ik op andere forums over mensen die even hun remsysteem willen reviseren, maar geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en ook niet schijnen te beseffen dat je leven kan afhangen van het remsysteem.

En dan schud ik maar meewaring het hoofd en neem een lekker bakkie koffie.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 februari 2011 11:22 AM
  [ # 8 ]
Han S schreef:

Hij vraagt of het kan en het antwoord is buitengewoon simpel: ja.

de vraag is: wat vraagt hij? Of hij een bestaande bak kan ombouwen naar half-automaat? Of dat hij een handbak volautomatisch kan laten schakelen? of wil hij gewoon een halfautomaat of volautomaat in zijn auto zetten..?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 februari 2011 11:52 AM
  [ # 9 ]

om de handgeschakelde transmissie van ” de snoek” om te vormen naar een automatische transmissie.
Maar de vraag is: is dit mogelijk?
Ik heb een versnellingsbak van het jaar 1971 ter mijne beschikking.

Het is idd geen duidelijke vraag, de handgeschakelde transmissie omvormen, daar kun je een paar kanten mee op. En de versnellingsbak van 1971, is dat een handbak, een halfautomaat of een volautomaat?

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2011 04:43 PM
  [ # 10 ]

Vandaar mijn vraag om verduidelijking, voor we hier weer drie pagina’s vol hebben met gissingen en discussie over de vraagstelling. Het woord is aan Bangoo…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 februari 2011 01:50 PM
  [ # 11 ]

En toen bleef het stil.

Profiel  
 
Bangoo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 25 februari 2011 02:46 PM
  [ # 12 ]

Ja, sorry voor het lange wachten, maar had reeds ander werk om handen.
En inderdaad, ik had beter wat meer uitleg gegegevn bij het gehele project.

Het zit als volgt: Voor ons eindwerk op school hebben een mede-student en ik de uitdaging aangegaan om een Traction Avant (15-six Hydraulique: 6-cilinder,hydraulische inrichting,3 versnellingen) aan te passen voor een persoon met een motorische handicap. deze persoon is namelijk verlamd tot aan zijn midden. (Wil dus zeggen dat hij geen pedaal kan bedienen…)

Daarom hadden we graag de versnellingsbak van een DS op de Traction geplaatst,met als reden:

- Zo blijft de totale motor zijn authenticiteit behouden (voornaamste reden)
- Ik heb een versnellingsbak van een DS 21 pallas ter mijne beschikking, gevonden op grootvaders zolder
- Volgens bepaalde bronnen is deze aan te passen van manuele versnellingsbak naar automaat.


Dit is namelijk een hangeschakelde versnellingsbak.We zouden dus de versnellingsbak willen semi-automatiseren of volledig automatiseren. Aangezien de persoon ook met zijn handen zal moeten gas geven en remmen, zou het ideaal zijn een volledige automatische versnellingsbak.( aangezien de persoon al genoeg om handen zal hebben om te sturen, te remmen en gas te geven…).

Ik heb ook reeds gedacht aan het aanschaffen van een semi-automaat of volautomaat, maar aangezien ons budget beperkt is tot een 500 EUR, zal dit er niet inzitten (plus het feit dat een eigen aanpassing veel beter overkomt t.o.v de jury, als deze ons punten moet geven op het einde van het jaar).

Daarom had ik graag wat informatie gehad over de installatie en aanschaffing van zo’n hydraulisch klepsturingssysteem.Ik heb reeds op het internet sites gevonden die het principe uitleggen, maar niets over het monteren zelf of de aparte aankoop ervan.

En aangezien de versnellingsbak van een Traction 4-cilinder (welk ik toevallig ook ter mijne beschikking heb, maar jammergenoeg niet dezelfde is als de 6-cillinder) er redelijk hetzelfde uitziet als die van een DS (wat natuurlijk niet wil zeggen dat de mechaniek hetzelfde is, weet ik ook wel…), zouden we er dan misschien kunnen in slagen om de versnellingsbak van de Traction zélf aan te passen.(Aangezien deze ook al voorzien is van Hydraulisch systeem.)

Ik hoop bij deze toch een woordje uitleg te kunnen gegeven te hebben.
Nogmaals sorry voor de onduidelijkheden.
Ben alvast erg dankbaar voor de massale hulp.

En als je nog vragen hebt, shoot…!

Oja Graddus, bedankt voor de Vertaler-Tolk-aanbieding… :d

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 februari 2011 03:08 PM
  [ # 13 ]

Wel een mooi project! Je kan simpel van een handbak (BVM: boite vitesse Mechanique) een BVH (hydraulique) half automat maken. Je zou een oude brakke BVH moeten zoeken of een sloper waar ook het block hydraulique (brein) inzit. Een volautomaat kan je er nooit van klussen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 februari 2011 03:19 PM
  [ # 14 ]

Een DS bak gaat NOOIT!! op een 6 cilinder traction passen. NOOIT! Een 6 pitter traction heeft namelijk een bak met 3 assen, een ds bak heeft er 2. O ja, een ds21 bak past NIET op een 4 cilinder tractionmotor.

De 4 cilinder traction bak lijkt enigzins op de bak van de eerste DS modellen, maar is feitelijk een heel ander ding. Ook de versnellingsbak van een DS 21 lijkt er op, maar is werkelijk compleet anders.

Een versmellingsbak van een traction met 6 cilindermotor is een heel speciaal ding, omdat hij zo compact moest worden is er gebruik gemaakt van een heel ander concept als de bak van een 4 cilinder. De 6 cilinder bak heeft in de bak één extra “tussen"as. 

Graddus kan vast wel een paar plaatjes vinden van de verschillende bakken.

Het enige wat je kan proberen is de originele bak van de traction 6 cilinder zo om te bouwen dat ie hydraulisch geschakeld kan worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bangoo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 25 februari 2011 03:22 PM
  [ # 15 ]

Ok, daar kan ik al een eind mee weg. Zo weet ik tenminste wat te doen, dat ik dan niet hopeloos op zoek ben naar een volautomaat als deze toch onmogelijk te realiseren is.

Maarja, nu nog een sloper vinden die DS heeft… Ook niet echt relevant.
Ook zijn de meeste versnellingsbakken al gereviseerd, dus dan zou ik echt een versnellingsbak moeten vinden die bijna gebarsten is of dat de tandwielen volledig zijn vastgelopen (en dus onbruikbaar).

Dus zo’n klepsturing (idd, het brein,zoals in veel documentatie omschreven staat) is niet apart te koop?
Da’s effe balen!

Ja,dat is inderdaad een mooi project,daarom dat het me aansprak. En zeker om te weten dat deze persoon met hart en ziel aan de restauratie van zijn Traction heeft gewerkt. Moet toch pijn doen, om al uw werk in de garage te zien stof vangen…

Alvast bedankt voor de hulp!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook