mijn stuurbekrachtiging knakt wanneer ik het stuur draai…bovendien draait de HD pomp langer dan normaal bij stationair, dat verdwijnt wanneer ik gas geef..hij tikt dus niet, maar maakt een sissend geluid voor een paar seconden en stopt dan weer, het tikken is dus door dat geluid vervangen…en bij maximale stuuruitslag hoor ik gegorchel….
Ik dacht zelf aan de olie een keer vervangen, het gegorchel komt me wel bekend voor maar ik vraag me toch af of dat slecht is of niet…
De HD pomp lijkt me niet helemaal gezond, las eens iets over een lekke bekrachtiging?
Dat knakken lijkt me uberhauot niet zo gezond…
Wat denken jullie, moet ik er naar kijken of zijn dit de standaard geluiden van een XM met stuurbekrachtiging?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
vooorraadbol? debietregelaar?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
als oorzaak van?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
tja, ik vrees dat ik ongeveer hetzelfde meemaak. er knakt idd iets in het stuur als ik er aan draai bij lage snelheden of stilstaand…
... dat knakken heeft niet te maken met de HDpomp, want die is net vervangen bij mij. volgens mij moet het mechanisch zijn, een probleem in de servo behuizing? ik weet het ook niet (meer, want heb de uitleg gehad), maar mijn garagist vertelde me dat het herstellen van de servo een dure grap is.
dat gegorgel is er bij mij ook, en zwelt aan tot wat janken… bij max stuuruitslag.
dus ja, als er hier iemand is die er raad mee weet…
volgens mij is dat janken niet zo heel erg raar, dat hoor ik bij de meeste wagens met stuurbekrachtiging langs komen. En volgens mij is dat nog wel op te lossen door nieuwe olie er in te gooien, hoewel ik dat niet zeker weet. Het is het knakken waar ik me zorgn om maak!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
tja, ik maak me er ook zorgen om… als ik me niet vergis, voel je het knakken ook in het stuurwiel. ik probeer eens links en rechts mijn licht op te steken… maar ik denk dat het te maken heeft met zowel het stuurhuis of de servo… zouden het de rollagers in de stuurkolom kunnen zijn die versleten zijn en dus te veel speling geven op een onderdeel?
maar ik vrees dat ik evenveel vragende partij ben als u…
ik hoorde het gisteravond en besefte dat ik het al eerder had opgemerkt maar blijkbaar niet had geregistreerd. Hoe dan ook, de wagen rijdt verder super dus echt zorgen maak ik me niet, maar ik vraag me wel degelijk af of het geen kwaad kan en wat ik er eventueel met de grote beurt in januari aan kan doen….
helaas weet ik dus ook neit meer dan jij, maar misschien komen we er samen uit!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
veel verder ben ik nog niet gekomen… het kloppende geluid (sporadisch, vooral bij het begin van een stuurmanouvre) komt steeds vaker voor bij mij.
ik ga een afspraak maken bij mijn garagehouder.
ik heb er verder geen last meer van, het komt eigenlijk alleen maar voor als ik vrijwel geen snelheid heb, bij het parkeren bjivoorbeeld, of bij stilstand. Misschien is dat wel heel logisch bij een oudere auto, er komt natuurlijk dan meer kracht op te staan en aangezien alles niet nieuw meer is…..maar er is ongetwijfeld iets aan te doen, hopelijk hoor je van de garage meer!
Ik ben er vandeweek achter gekomen dat ik speling in mn rechter aandrijfas heb. Je voelt het heel goed, je kunt m er in en uit trekken over ik denk iets van 3 tot 5 mm. Waarschijnlijk is dat natuurlijk niet de bedoeling, maar misschien kan het nog komen omdat de differentieel maar aan 1 kant de aandrijving vast zet? Hoe dan ook, het lijkt mij de oorzaak van het schokken bij het optrekken, dus ik denk dat ik ergens in de kerstvakantie maar eens moet gaan proberen de boel te vervangen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Bibberlam,
mag ik je even complimenteren met je geniale alterego! Erg prachtig!
Animal triste post coitum
ja, mijn alterego… het is mijn achternaam, weliswaar vertaald vanuit een vreemde taal naar een andere vreemde taal eerder een toevalligheid die me wel bekoorde…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die knak die je hoort bij sturen in stilstand kan een van de twee bevestigingsbouten van de servocilinder aan het stuurhuis zijn die niet volledig vaststaan of droog lopen !!
Dit was bij mijn eertse XM het probleem .
Dat sissend geluid is normaal , als je het stuur een klein beetje verdraaid veranderd het geluid .
Groeten , Walter
Meten is weten , gissen is missen
de krakende geluiden zouden te maken kunnen hebben met de hydraulische vloeistof. dat zegt mijn garagehouder…
nu, ik geloof hem niet echt, denk eerder aan mechanische problemen. maar soit, we gaan het wel proberen.
hij zal volgende week een reinigingsolie gebruiken ipv de reguliere olie om alle vuil uit het systeem te krijgen… dit ondermeer ook omdat mijn hydraulische vering soms naar sportstand overschakelt en dan voor de rest van de rit blijft hangen in die stand. dat is dan wippen en schudden voor de rest van de rit.
nou dat klinkt inderdaad niet echt voor de hand liggend, maar ja, hij zal er wel wat meer verstand van hebben. Mijn garage, als ik het al zo kan noemen, zegt altijd direct, ‘ja dat kan ik zo niet beoordelen, kom vanmiddag maar even langs, dan zetten we m op de brug’. Ben ik direct 50,- kwijt om te mogen horen wat het is. Tja, en dat kan met mijn budget niet. Maar goed, nu een haynes gekocht en hopelijk kan ik daar bij fault finding wat vinden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
bibberlam schreef:ja, mijn alterego… het is mijn achternaam, weliswaar vertaald vanuit een vreemde taal naar een andere vreemde taal eerder een toevalligheid die me wel bekoorde…
Gokje naar je achternaam:
Shudderlamb
Quiverlamb
Schauderlamm
Zitterlamm
Frisseagneau
Trembleagneau
Escalofríoborrego
Tembleborrego
Skälvninglamm
Rysninglamm
Zit ik in de buurt?
Animal triste post coitum