Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Beste allemaal,
Vandaag even een afspraak gemaakt bij Garage Bonhof in Epe. M’n Xantia veert al enige tijd niet echt lekker meer en heeft hier en daar een piepje (draagarm?). Ik overweeg comfortbollen te laten monteren, maar ik lees er eigenlijk heel erg weinig over. Iemand ervaringen (het liefst een Xantia-rijder)? Vast bedankt.
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Stuur even een pb naar hogervp. Hij is een echte comfortbollen fetisjist en heeft jaren een Xantia met comfortbollen gereden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Comfortbollen? Er zijn hele discussies over gevoerd op dit forum.
o.a. vanaf hier te lezen:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205898/P90/
Gebruik de zoekfunctie, lees de berichten van techneuten over comfortbollen, gebruik je gezonde verstand en monteer ze niet….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
wie durft er tegen waterman in te gaan (ik niet echt eigenlijk) maar in dit geval wel, comfortbollen rijd ik al jaren en ik wil niet anders meer. Onder comfortbollen versta ik dan iets, door Chyparse opgeboorde, originele citroen bollen. Nou rijd ik weliswaar over slecher dan gemiddelde wegen, in NL is het eigenlijk niet nodig, dat geef ik toe.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik durf er best tegin in te gaan als het moet. Maar dit keer heeft ie gelijk.
Monteer ze dus niet. Vering word veel te slap en week.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
puffel schreef:wie durft er tegen waterman in te gaan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
was zeer te spreken op onze exclusive daar heb ik ze onder gezet en voor mij ideaal..
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb een keer in een xantia (geen hydractieve uitvoering) gereden waarop de achterveerbollen van een cx waren gemonteerd.
De voorvering was gewoon origineel gelaten.
Het is maar wat je zoekt in het rij- en veergedrag van een auto, maar ik vond het heerlijk rijden…............
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:was zeer te spreken op onze exclusive daar heb ik ze onder gezet en voor mij ideaal..
En wij hebben ze er direct onder vandaan gehaald nadat de nieuwe eigenaar van die auto zich bijna doodreed bij een uitwijkactie. L
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb ze onder mijn 1a Xantia gehad, en vond het zeer comfortabel rijden! Alleen af en toe wel erg week op drempels e.d., voornamelijk achter. Persoonlijk zou ik ze er denk ik niet weer onder zetten, als ik de keuze had.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hm, dat comfortbollengevaarte van hogervp staat toevallig (kuch) hier in de schuur. Ik vind de auto comfortabel, maar niet week of zompig veren. Maar ik moet toegeven dat binnen afzienbare tijd een keer aan verse LHM + filters verschonen moet, dus misschien dat dat wat effect kost. Ik heb nog geen enkele vorm van gevaarlijk weggedrag beleefd met die dingen, maar te oordelen aan de techneuten hier is dat stomme mazzel
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
waterman schreef:bxsport schreef:was zeer te spreken op onze exclusive daar heb ik ze onder gezet en voor mij ideaal..
En wij hebben ze er direct onder vandaan gehaald nadat de nieuwe eigenaar van die auto zich bijna doodreed bij een uitwijkactie. L
Ik denk dat je aan elke andere auto een tijdje moet wennen. Elke xantia gaat anders de bocht door dan een Italiaan bijvoorbeeld.
Ik rijd al jaren met die comfort dingen en gelukkig heb ik slechts 1 x een uitwijkmanoevre moeten maken a la hollywood movies, waar een idioot doodleuk voor mijn neus de weg op kwam. De auto hield zich perfect en brak totaal niet uit wat me destijds echt verbaasde gezien de snelheid.
Ik maak me daar dus geen zorgen over
Ik zweerde er vroeger ook bij, heb niet anders gehad onder mijn 1.9D.
Onder mijn huidige 1.9TD zitten normale bollen, het veercomfort is iets minder, maar ze hebben een veel stabielere wegligging en dus veiliger.
Vandaag een HDI gekocht met comfortbollen eronder, veert zalig, maar is wel veel nerveuzer in bochten en hogere snelheid, zeker nu het een beetje hard waait. Hier gaan dus t.z.t. orginele bollen op, dat schijnt de beste afstemming op de auto te zijn.
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Goed dan, wisselende reacties tot nu toe. Ik ben een rustige rijder, geniet van comfort, dus wat dat betreft ga ik ervoor. Waar ik nog wel benieuwd naar ben: is de kwaliteit en de levensduur van de bollen hetzelfde als de originele bollen? Ik kan me indenken dat het membraam meer te leiden heeft door de grotere opening…?
P.S. Iedereen natuurlijk nog bedankt voor de snelle en soms uitgebreide reacties!
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
AF Dekker schreef:Ik ben een rustige rijder, geniet van comfort, dus wat dat betreft ga ik ervoor.
Als je gewoon rustig blijft rijden is er niks aan de hand. Er zijn altijd voor en tegen standers en allebeide kanten hebben een goed punt. Ik ben voorstander en weet wel wat de nadelen zijn, maar ik heb niet meer de behoefte om met een bloedgang een klaverblad te nemen ofzo. Daarvoor rijdt je geen Citroen welke HP geveerd is. Ik heb ze onder de XM en wil het nooit meer anders. Volgens mij is de levensduur gelijk aan de gewone bollen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
AF Dekker schreef:Waar ik nog wel benieuwd naar ben: is de kwaliteit en de levensduur van de bollen hetzelfde als de originele bollen?
De bollen gaan net zo lang mee, maar de draagarmrubber voor krijgen het zwaarder. Omdat de bollen veel minder dempen gaan de draagarmen veel vaker van de ene uitterste stand naar de andere uiterste stand en worden rubbers door die veel grotere beweginbg van de draagarmen dus zwaarder belast. Het zelfde geldt voor de achterdraagarmlagers.
wat rustig rijden betreft: prima. Tot je in een grenssituatie komt. Dan heeft je rijstijl geen invloed op de beroerde wegligging door comfortbollen.
het is niet voor niets dat veerbollen in Duitsland van een TUV goedkeuring moeten zijn voorzien voor je ze legaal mag monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste