Hallo,
Ik ben nieuw in de citroen wereld. Ik heb voor de zaak een oude Berlingo 1.9D uit
1996 gekocht. met 393000 km op de teller. Ik heb er nu 1000 km mee gereden, rijd prima op zich voor de doeleinden waarvoor hij gebruikt wordt.
Nu doet zich het volgende voor sinds gisteren.
De koelventilatoren blijven draaien totdat de accu leeg is. Ik heb nu maar het zekeringetje eruitgehaald.
Waar zou dit aan kunnen liggen ? Ik heb de koelvloeistoftemperatuursensor al vervangen, maar dat maakt niet uit. Een relais? Zo ja, waar zit die ? Ik heb hem niet kunnen vinden.
Alvast bedankt!
Gr,
Richard
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
richard, volgens mij had je de thermoschakelaar moeten vervangen, a 25,-euro. als het goed is, maar hou me er niet aan vast, zit ie onder de bovenste radiatorslang, op de radiator, er schijn een kleurcode op te staan rood of groen,= ivm temperatuur.als je hem hebt gevonden trek dan even de stekker eraf, om te controleren of dit daadwerkelijk het euvel is, de fan moet dan stopppen,
beremans schreef:richard, volgens mij had je de thermoschakelaar moeten vervangen, a 25,-euro. als het goed is, maar hou me er niet aan vast, zit ie onder de bovenste radiatorslang, op de radiator, er schijn een kleurcode op te staan rood of groen,= ivm temperatuur.als je hem hebt gevonden trek dan even de stekker eraf, om te controleren of dit daadwerkelijk het euvel is, de fan moet dan stopppen,
Hallo, dank je,
Als je dit bedoelt :
Dit heb ik dus vervangen. Dat hielp niet. Dit zat inderdaad onder de bovenste radiatorslang.
Helaas is dit dus niet de veroorzaker. De fan bleef ook doordraaien toen we de stekker eraf hadden trouwens.
Gr,
Richard
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als de fan blijft doordraaien als de stekker er af is gaat de module van de airco die ook je fans aanstuurt in noodloop en stuurt de fans aan om zeker geen oververhitting te krijgen .
Er zal ergens een onderbreking in jou bedrading zitten .
Weet wel niet zeker dat je de juiste sensor beet hebt ( niet bekend met een berlingo )
Denk dat je op zoek moet naar een volledig schema van jou wagen ...
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Als de fan blijft doordraaien als de stekker er af is gaat de module van de airco die ook je fans aanstuurt in noodloop en stuurt de fans aan om zeker geen oververhitting te krijgen .
Er zal ergens een onderbreking in jou bedrading zitten .
Weet wel niet zeker dat je de juiste sensor beet hebt ( niet bekend met een berlingo )
Denk dat je op zoek moet naar een volledig schema van jou wagen ...
Walter
Hallo Walter,
Dank je, echter mijn auto heeft geen airco. het is een bestelbusje met bijna geen enkele optie.
Ik heb wel een schema, maar ik snap er niks van helaas.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
kan je dat schema op de een of andere manier online krijgen ??
Wil ik het wel even voor je bekijken ....
ik ben helemaal geen pc-nerd dus hoe dat moet kan ik je niet vertellen .
(zou het wel willen weten overigens )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
In deze topic staat de link voor het schema; http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208733/#1383246
S6 met zoeken.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lukt me niet dit bestand open te krijgen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
zo door de bereidwillige hulp van Mitch heb ik nu wel een werkende versie van de haynes .
Blijkt een heel simpel systeem ; recht vooruit , contact in de radiator krijgt spanning na het contactslot , en schakelt relais 92 die via een 30A zekering de twee fans spanning geeft .
Nu nog alleen relais 92 lokaliseren .
mogelijk bij op de zekeringkast .
Als daar relais opzitten is een makkelijke test één voor één uitrekken en kijken of de ventilatoren dan stil vallen .
succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb ooit bij een berlingo wel eens een relais in het koelvin-huis zien zitten achter een driehoekig dekseltje.(achter de grille)
Ik weet niet meer wat voor type berlingo het was.
Mogelijk blijft dit relais “kleven” na inschakeling.
Mitch en Walter, dank jullie wel. Ik zal morgen kijken of ik relais 92 kan vinden, of een driehoekig kastje bij de koelvinnen. zou mooi zijn als dit de oorzaak zou zijn.
Ik meld me gauw.
Zo het probleem is opgelost, mede dankzij jullie zodat ik het relais kon lokaliseren.
Gewoon de grill erafgehaald, en daar zat ie achter. De 4 contactjes van het relais, en ook
de stekker waar hij in zat, was helemaal groen van de corrosie. Ik heb al die zooi verwijderd
en de stekker en het relais met brake-cleaner schoongespoten.
Daarna het relais er weer in, grill terug, motor starten—> koelventilatoren draaien niet meer!
Lang testritje gemaakt, daarna op parkeerplaats net zo lang stationair laten draaien, en jawel hoor, koelventilatoren slaan weer netjes aan.
Probleem opgelost voor 0 euro!
Mijn dank is groot.