15 van de 34
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Rogier’s 2400ie - verkocht!
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 14 januari 2011 05:56 PM
  [ # 211 ]

Mooi werk Rogier!

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 26 februari 2011 01:38 PM
  [ # 212 ]

Zo, tijd voor een update. Er zijn 3 problemen, deels oudere, waar ik nu echt vanaf wil.

1. Trilling
Sinds het vervangen van de motorsteun gaat er af en toe een trilling door de auto. Ben nog niet uit het toerental en of het wel/niet met gasgeven gebeurt. Welke acties te ondernemen: de onderste steun even weer ondersteunen, los en opnieuw vast?

2. Remkracht
Al tijden remt de CX goed genoeg, maar is de benodigde pedaaldruk hoog. Voorschijven en blokken zijn nieuw, zonder verbetering. Remklauwen zijn alle vier meermalen ontlucht, ook zonder verbetering. Waar nu te zoeken?

3. Koude start
Na het plaatsen van het startrelais en het schoonmaken van de (niet echt vies uitziende) contacten op de startmotor, gaat deze in het algemeen vlot genoeg rond. Maar ook met het 3e koudstartventiel en checken van de koudestartinjector, blijft de CX het vertikken om zonder gasvoetje aan te slaan en om even verhoogd stationair te draaien tot de werktemp bereikt is. Is wel te doen, maar wil graag een IE die gewoon zonder gasgeven start en loopt. Waar nu te zoeken: contactslot? Temperatuursensors?

I.v.m. ander werk wordt de CX misschien tijdelijk de enige auto voor mijn vrouw, dus moet ze technisch even perfect zijn. Ze kan prima met oude auto’s omgaan, maar deze zaken wil ik even gefixed hebben. Eerst zelf, anders laten doen.

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 26 februari 2011 04:09 PM
  [ # 213 ]

1. Ik zou zeggen dat het vervangen van de motorsteun trillingen juist zou moeten verhelpen. Weet je zeker dat je ‘m goed hebt vastgezet?

3. Precies hetzelfde probleem hier. Bij koude motor moet je even een beetje gas geven om ‘m aan te laten slaan, maar daarna kan ik na +/- 5 seconden het gas loslaten en heb ik een goed toerental. Bij jou duurt dit dus langer? Ik ben van plan de injectoren laten reinigen, misschien dat dat helpt.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 26 februari 2011 04:17 PM
  [ # 214 ]

1. Tja, hoe ga je dat na? Wel de middelste bout (de feitelijke steunbout) keurig met de momentsleutel gedaan, wat zou er hier fout kunnen gaan?

3. Zelfde idee. Na 5 seconden loslaten, dan slaat de motor niet af maar loopt ook nog niet echt mooi.Injectiereiniger via de tank is weer even geleden, kan geen kwaad. Maar dit koudestartprobleem is al ouder dan het laatste flesje injectiereiniger, zeg maar.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 februari 2011 05:57 PM
  [ # 215 ]

probleem 2: eerst de systeemdruk (laten) meten, dan weten we meer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 26 februari 2011 07:39 PM
  [ # 216 ]

Hm, interessant idee Waterman. Pomp en drukregelaar zijn al vervangen resp. gereviseerd in verband met lekkages. Maar het remgedrag is niet veranderd hier door: even veel pedaaldruk nodig. Maar wel goede basismeting natuurlijk, had al verwacht dat dit een klusje voor Hydraulique zou kunnen betekenen!

Voor het startprobleem: zou een contactslot helpen? En past deze van cx-basis ook op een Série1 waar oorspronkelijk nog het oudste, asymmetrische model sleutel in moet?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 26 februari 2011 08:14 PM
  [ # 217 ]

Het lijkt mij eerlijk gezegd niet waarschijnlijk dat het contactslot de oorzaak is. En mocht er teveel overgangsweerstand zijn, dan kun je net zo goed een extra relais plaatsen ergens. Misschien moet je eerst de spanning op de computer meten voordat je dit soort rigoureuze maatregelen neemt?

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 26 februari 2011 08:16 PM
  [ # 218 ]

Relais is vorige lente al geplaatst Cool
De computer heb ik nog niet eens durven lokaliseren. Waar zit die en wat kan ik meten met een eenvoudige multimeter?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 februari 2011 08:21 PM
  [ # 219 ]

Rogier,

wat heeft het concacslot te maken met het met gasvoetje moeten starten ? lijkt met eerder ergens iets met het injectiesysteem te maken hebben.

en dat remprobleem misschien iets met de remcylinder ? en volgens mij kun je de pedaalslag ook ergens van binnenuit afstellen dmv van schroeven meen ik bij gezien te hebben laatst.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 februari 2011 08:27 PM
  [ # 220 ]
Rogier 1975 schreef:

Relais is vorige lente al geplaatst Cool
De computer heb ik nog niet eens durven lokaliseren. Waar zit die en wat kan ik meten met een eenvoudige multimeter?

Staat vast ergens in de Haynes (die bij mij nu in het tuinhuis ligt) waar dat ding zit, maar ik durf je bijna zo te zeggen het ding werkt of niet wat wel zou kunnen zijn zlechte stekkerverbindingen wat evt. problemen geeft.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 26 februari 2011 09:18 PM
  [ # 221 ]

Mark, dat contactslot heeft een “rare” functie bij een IE volgens Vraagbaak en handboeken:

“Bedient men de startmotor, dan wordt de spanning toegelaten tot de elektrische benzinepomp, de koudstartverstuiver, het tijd-thermocontact (die genoemde verstuiver weer dicht kan zetten) en de extra-luchtklep”. Het contactslot moet dus niet alleen de startmotor bedienen, maar ook (delen van) de L-Jetronic.

Omdat de startmotor zelfs via extra relais de ene keer vlotter rond draait dan de andere, heb ik het gevoel dat het contactslot niet altijd (genoeg) spanning op alle startcomponenten zet.

Maar in lijn met jouw opmerking Mark: kan ook met een temperatuursonde te maken hebben(holle schroef met NTC weerstand in de luchtmassameter) die ná het starten voor verrijking moet zorgen via “de modulator”. Zou natuurlijk ook iets mee kunnen zijn - leuke van een IE, wáár moet je beginnen met zoeken!?

Remcilinder, is dat deze remservo?? Zou wel te simpel voor woorden zijn als een vorige eigenaar/garage bijv. gewoon niet met de CX-remmen overweg kon en dit bewust “softer” heeft laten afstellen Shocked  Laughing  De vraagbaak laat dit echter vooral als “vrije slag” zien, en dan zou deze stelschroef niets met de pedaaldruk te maken hebben? In ieder geval eens checken of de speling tussen de 0.05 en 3.0mm zit.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 februari 2011 10:53 PM
  [ # 222 ]

Rogier,

ik denk dat je je probleem met het startgas niet oplost met je contactslot, het blijft een erg wilde gok en zonde van de geld waarschijnlijk, temeer omdat de startmotor al via een ralais zit en deze blijkbaat qua snelheid varieert. Heeft dit niet met het weer te maken koude dikke olie ?

Ik zou zeggen eerste alle basis dingen controleren (of laten) controleren zoals brandstofsysteem, ontsteking en klepspeling alle stekkers nalopen etc, en van daaruit verder werken.

Succes,

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 27 februari 2011 01:03 AM
  [ # 223 ]

Dank voor jullie hulp tot zo ver weer!

Net:
2. Het rempedaal iets strakker op de servo gezet (iets kleinere losse slag). Nog niet echt verschil in pedaaldruk te voelen.

3. De extraluchtklep maar eens losgehaald, bleek trouwens wel één van de inbusboutjes gaar verrot schroefdraad te hebben, eens kijken of vdWinkel zoiets heeft Sad De klep zelf bewoog erg stroef, met wd40 iets gangbaarder gemaakt. Daarna liep de motor bij warm worden eerst wel erg hard - o ja, die stekker van de “elektrieke verwarming” erop klikken helpt. Proefrit, prima.

1. Behalve dat bij schakelen naar 3 ik de resonantie 2x voelde, hm, zou ik door het optillen van de baksteun (nieuwe goed gecentreerde steun zit 1-2 cm hoger dan de oude uitgezakte!) de schakelstangetjes gewoon moeten afstellen, twijfelt de bak soms offie wel/niet in 3 zit?

We puzzelen weer verder, morgen eens een echt koude start wagen.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 27 februari 2011 01:20 PM
  [ # 224 ]

think Best handig dat stekkertje gisteravond even vergeten. De lang betwijfelde extra luchtklep wérkt dus wel, als de motor bij warm worden te hard gaat draaien - dan blijft de klep lang open staan. Met stekkertje erop was dit zo over, dus de klep werkt correct.

Komen we toch eerder bij de koudstartverstuiver (werkt, maar misschien te kort of met te weinig debiet) of één van de sensoren daarvoor uit. Of een luchtlek natuurlijk elders in de 10 meter luchtkanaal, ‘t blijft een IE Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 10:41 PM
  [ # 225 ]

Een echt luchtlek resulteert echt in heel andere symptomen dan een matige koude start hoor. Wink

Goede vraag: waar te beginnen? Wel, de L-Jetronic is niet zo vreselijk ingewikkeld gelukkig!

Maar ik zou eerst de werking van de koudstartinjector eens testen door hem van de inlaat af te schroeven, daarna de stekker eraf en dan eventjes rechtstreeks op de accu aansluiten (een pikkie op de plus en eentje op de min - pas op ze zitten dicht bij elkaar!!!) als er dan benzine uit komt werkt ‘ie in elk geval. Ik meen wel, dat je tegelijk de startmotor dient te bedienen, want anders is er sowieso geen brandstoftoevoer (dit wordt weer aangestuurd via het dubbelrelais achter de linker koplamp).

Tijdens de koude start wordt de koudstartinjector aangestuurd door de zogenoemde “thermotijdschakelaar”. Hierin zit een bimetaal, dat afhankelijk van de gemeten temp. opent of sluit. Zo wordt tevens voorkomen dat bij een warmgereden motor opnieuw de koudstartinjector gaat werken (zodat de motor verzuipt).
Ik zou je zo niet exact kunnen zeggen waar deze zich bevindt, maar ik gok ergens achterop de cilinderkop, aangezien deze een voor de motor representatieve bedrijfstemperatuur moet registreren. Deze schakelaar krijgt eveneens zijn spanning tijdens het in bedrijf zijn van de startmotor, dus laat iemand even starten en meet dan met een testlampje even of er spanning op komt.

(bron: Bosch Technische leergang over de L-Jetronic).

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
15 van de 34
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook