Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo, ik heb voor de grap de vier delen over de SV ook maar samengevoegd. 170 pagina’s over een auto. Hoe heb ik het ooit bij elkaar kunnen krijgen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Na een paar dagen met de nieuwe turbo rond te hebben gereden kan ik zeggen dat hij ongeveer op hetzelfde tijdstip inkomt als de originele turbo met het OEM management. Dat betekent dat ik heb ingeleverd ten opzichte van de VEMS + OEM turbo opstelling van eerst, maar daartegenover staat dat als de boel op maximale turbodruk is, en dat is rond de 3000tpm, dat de boel open gaat en er komt absoluut geen eind aan bij de 4600tpm zoals voorheen het geval was. Het voelt als “the sky is the limit” en het is duidelijk dat er nog veel, veel meer in zit.
Om dat er uit te krijgen zal ik wel weer even zoet zijn. Ik moet in ieder geval weer wat doen aan de carterontluchtingsconstructie, dat maakt bij vol optrekken toch wel een beetje een zooitje in het motorruim. Met wat t-stukjes en olie bestendige slang is dat zo verholpen denk ik. Dan moet nog steeds de echt nieuwe intercooler er onder. Hopelijk is over een dag of twee het noodzakelijke aan slangen en buizen daarvoor in huis.
Ik heb met de VEMS ook even een log gedraaid van het weekend, en daaruit blijkt duidelijk dat de VE wel verbeterd is, want het mengsel is van goed rijk naar een beetje rijk gegaan. In volle acceleratie zie je dat de lambdasonde terugkoppelling niet helemaal snel genoeg is om hem naar de doelwaarde voor lambda te krijgen, daarvoor moeten de VE cijfers wat bijgesteld worden, maar dat ga ik pas doen nadat ik een goeie log heb gemaakt met de nieuwe intercooler gemonteerd.
Met deze aanpassing is er ieder geval voorlopig weer wat te doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Vandaag viel mij op dat het misschien toch mogelijk is om rondom 42mm XM veercylinders te plaatsen in een CX. Daarvoor moeten er 2 XM breaks naar de eeuwige jachtvelden, maar dat heb ik er wel voor over. Ook is nu alles in huis voor de nieuwe intercooler. Na montage kan dat dus herhaald worden voor alle cx’en die of uberhaupt, of een grotere intercooler willen, en geen airco hebben.
Gezien de vorderingssnelheid van de SM, begint het er op te lijken dat de Citron Presse met de SV verreden gaat worden. Ik ga de tijd tot aan de rally dus misschien iets meer inzetten om nog wat dingen op orde te krijgen op de SV in plaats van dat aan de SM te spenderen. Dan is de SV in ieder geval aardig op orde voor de Citron.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Gezien de vorderingssnelheid van de SM, begint het er op te lijken dat de Citron Presse met de SV verreden gaat worden.
Kan ik mijn kratje bier komen halen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb ik dat in mijn overmoed verwed? Zoja, uiteraard. Kratje bier is voor jou…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ben vandaag maar weer eens bezig geweest met het intercooler gebeuren, dit maal de enigszins definitieve intercooler. Het is nog niet af, maar op de foto’s is wel een beetje een beeld van hoe het komt te zitten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En nog twee foto’s.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als dit af is staat de primary trigger op het programma, en dan nog de grootst mogelijke uitlaat. Daarna vind ik het weer tijd voor een bezoek aan DP-engineering.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Wordt (weer) indrukwekkend.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
leuk die foto’s !!
die omweg zal wel een overdachte reden hebben, om van je intercooler terug naar de inlaatbrug te komen. maar daar gaat toch gekoelde lucht doorheen….
moet die lucht ook niet koel blijven…. als je zo’n omweg rond het warme blok hebt, verwarmt je die niet weer een beetje of valt dat wel mee ?
zou die niet ergens onderlangs kunnen ?? (niet dat ik veel ervaring heb met intercoolers plaatsen )
in de originele opzet zit alles ook voorin / vooraan…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De andere kant op komt ie vlak langs de uitlaat… en die wordt spectaculair warm tegenwoordig… dus de omweg lijkt me koeler. Ook zijn de buizen origineel een aardig stukje minder doorsnede… dus alles voorlangs is kwa ruimte nogal problematisch.
Ook gaat ooit het inlaatspruitstuk verhuizen naar de achterkant van het blok. Daar is het ook enigszins voorbereidend voor. Ik ben nog even aan het nadenken of ik het inlaatspruitstuk niet op z’n kop kan monteren zodat ik inderdaad een korter traject heb.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:De andere kant op komt ie vlak langs de uitlaat… en die wordt spectaculair warm tegenwoordig…
Moet je die dan niet haast in het motorcompartiment van extra warmte-afscherming voorzien?
Hoewel, als je daarmee begint zul je dat waarschijnlijk ook een flink eind naar achteren toe moeten gaan doen…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het zit in de planning om het uitlaat spruitstuk helemaal in te pakken in uitlaat-tape, maar dat is vooral van belang voor de turbo, erna is het inderdaad meer om het motorruim wat koeler te houden. Je wilt eigenlijk zo min mogelijk warmteverlies voor de turbo. Daarna mag de uitlaat wel flink afkoelen want koelere uitlaatgassen zijn makkelijker om af te voeren omdat ze minder volume vullen. Aan de andere kant zou intapen na de turbo een fractie invloed op je inlaatlucht kunnen hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik kan me voorstellen dat je het motorcompartiment niet wilt “vervuilen” met allemaal warmte van de uitlaat. Maar als je de pijp in het motorcompartiment isoleert wordt de pijp onder de auto natuurlijk veel warmer. Dat kan weer gevolgen hebben voor de rest van de auto (evt extra hitteschilden etc.)
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is helemaal waar, maar ik denk wel te overzien.
Inmiddels loopt de boel weer, alles zit weer vast. Ik kan alleen echt op geen enkele manier het luchtfilter laten passen met alle onderdelen die we hebben liggen. De inlaatkant van de turbo is zo groot dat we gewoon geen slang in die maat hebben slingeren, dat zit op geen enkele andere citroen. Daar zal ik dus even wat voor moeten bestellen denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!