Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
L.S.,
Ik ben toe aan nieuwe gloeibougies voor mijn 18.D. In mijn vraagbaak vind ik niets over het vervangen van deze dingen.
Zijn er dingen die verwijderd moeten worden? Hoewel ik denk dat ik er zo ook wel bij kan met knietjes enzo.
Wat is het juiste moment om ze mee vast te draaien? En wordt er ook kopervet gebruikt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ACcu loskoppelen! Gewoon de draden eraf en losschroeven.
Beetje kopervet en met eeehh 40Nm vast .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
geen kopervet of ander vet gebruiken want ze moeten goed contact maken
als je ze los maakt zal je wel merken hoe vast ze staan
ik zet ze gewoon goed vast zonder moment sleutel, nog nooit problemen mee gehad
ik heb nog nooit een gloeibougie preventief vervangen, daar vind ik ze te duur voor
hoe weet je welke stuk is? haal de positieve kabel eraf en meet dan of je tussen dat aansluitpunt en de massa een weerstand meet (je kan ook die piep functie van een digi-meter gebruiken
en inderdaad :————————————————————————————————————————
Accu loskoppelen!
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
paso schreef:geen kopervet of ander vet gebruiken want ze moeten goed contact maken!
DUH! kopervet geleidt uitstekend! en er is echt wel genoeg contact als je ze vast zet! Veel vervelender is als je ze zonder vet monteert en je krijgt het niet meer los. Vergeet niet dat die dingen kokend heet worden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kopervet is wel aan te raden, dit staat ook in de Haynes.
Aanhaalmoment is 20nm.
Ik zie dat je auto uit 1999 is, ik neem aan dat het een 1.9D (DW8?) is, ipv een 1.8D :
Het kan zijn dat je er zo bij kan, en anders moet je de dieselleiding(en) loskoppelen, forceer niets aan de leidingen en kijk ook uit dat je niet uitschiet tegen een leiding. Die dingen kunnen daar absoluut niet tegen, het heeft mij een gebarsten leiding opgeleverd op de A13 . Het aandraaien van de leidingen moet je ook met beleid doen, vast is vast, of nog beter een kwart slag nadraaien op het moment dat de moer aanloopt.
Als je de leidingen los heb gehad, moet je voor het starten even een paar keer in het handpompje knijpen/drukken en dan starten met het gaspedaal helemaal ingetrapt, om het ontluchten te versnellen. De motor zal niet meteen aanslaan, maar pas na een keer of 10 proberen, laat de startmotor max. 10 sec. draaien en tussendoor effe een paar tellen afkoelen.
Sucses
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
ZX1.4i schreef:
Ik zie dat je auto uit 1999 is, ik neem aan dat het een 1.9D (DW8?) is, ipv een 1.8D :
Je hebt gelijk!
Allemaal bedankt voor de tips!
Groeten, Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Beste Langevelsloo,
Weet je zeker dat er een of meerdere gloeibougies kapot zijn, bij een DW8 motor hebben de inlaatkleppen na verloop van km (tijd) ook weleens geen speling meer, met als gevolg beroerd lopen smorgens.
vr groet Berlingocat
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
berlingocat schreef:Beste Langevelsloo,
Weet je zeker dat er een of meerdere gloeibougies kapot zijn, bij een DW8 motor hebben de inlaatkleppen na verloop van km (tijd) ook weleens geen speling meer, met als gevolg beroerd lopen smorgens.
vr groet Berlingocat
Wil je dat eens uitleggen?
Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
berlingocat schreef:Beste Langevelsloo,
Weet je zeker dat er een of meerdere gloeibougies kapot zijn, bij een DW8 motor hebben de inlaatkleppen na verloop van km (tijd) ook weleens geen speling meer, met als gevolg beroerd lopen smorgens.
vr groet Berlingocat
Ik dacht dat die problemen pas na heeeeeel veel km optreden (ca 400.000 km). Gloeibougies gaan eerder stuk.
Gloeikaarjes vervangen is ook een stuk goedkoper dan kleppen stellen, is dus de moeite waard om dit eerst te doen.
Bij de eerste en tweede berlingo die wij in onze werkplaats binnenkregen dachten wij in eerste instantie aan kapotte gloeibougies.
Want, bij de gewone TUD kwam klepstellen immers weinig voor idd na een een ton of 3,4 aan kilometers.
Maar na controle vooral bij de DW8 (JWZ en JWY) motoren bleken de inlaatkleppen helemaal geen speling te hebben.
Ook al motoren gehad met weinig kilometers 30000 en 40000 km waarbij dit voorkwam.
Dus als de motor bij een koude start weinig lucht naar binnenkrijgt, en veel brandstof, zal de cilinder niet onsteken met als gevolg een slechte koude start met veel rook-ontwikkeling.
Maar ik hoop dat het bij jou een gloeibougie is veel goedkoper ook eurootje of 20,-.
Want klepstellen is al gauw een uurtje of 6 werk.
Vr Groeten.
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Kik ook maar eens op deze topic.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166316
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De nieuwe zitten er in.
Vanmiddag heb ik ze alle vier vervangen…
Ik heb ze door gemeten:
1 en 2 (vanaf het vliegwiel geteld) waren kapot. 3 En 4 waren nog goed.
Hij start nu beter en het viel me ook op dat de motor een stuk rustiger loopt als ie nog koud is.
Bedankt! Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Mooi werk, dankzij tips en aanmoedigingen van het Forum is het je gelukt
Nou ben ik toch benieuwd of je er zo bij kon of dat je toch leidingen enzo moest demonteren :
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Ja, ’t is gelukt.
Achteraf blijkt het een eenvoudige recht-toe recht-aan klus te zijn.
Er zaten geen leidingen voor en met een knietje op de ratel kon ik overal gewoon direct bij.
Groet, Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03