1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Versnellingsbakprobleem Dyane
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 27 februari 2011 10:18 PM

Heb net een leuke vuilgroene Dyane uit 83 op de oprit staan die ik misschien wil opmaken.
Eerst wil ik er even mee rondrijden voordat ik aan restauratie denk.
Het probleem is nu dat ik niet in ‘neutraal’ geraak!
Ik heb ervaring met 2CV rijden dus weet alle versnellingen probleemloos liggen maar in deze Dyane ontbreekt elk spoor van normaliteit qua versnellingsbak.
Ook in neutraal stand van de versnellingspook blijf ik in versnelling geschakeld en draait de motor mee.
Enkel en alleen als ik het ontkoppelingspedaal indruk dan is de versnellingsbak los van de motor, als ik dat niet doe vind ik nergens de neutraal of vrij-stand terug ??
Starten lukt dus niet want startmotor drijft de wielen aan.
Moet ik richting versnellingsbak zoeken of moet ik hier naar ont-koppelingsproblemen zoeken?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 27 februari 2011 10:55 PM
  [ # 1 ]

Je kan de motor toch wel starten als je de koppeling ingedrukt houd ?

Ik zou eerst eens kijken of de klem rond de staak bovenop de bak niet los staat .

Dan kan je ook alle richtingen uitdraaien zonder van versnelling te wisselen .

Anders pook die van binnen komt loskoppelen en voelen of je met de verticale stang wel versnellingen kan kiezen ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 27 februari 2011 11:59 PM
  [ # 2 ]

bedankt voor de snelle reactie.
Ik kijk het morgen even na.

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 28 februari 2011 11:20 PM
  [ # 3 ]

Walter,
ik heb de pook die van binnen komt losgemaakt aan de circlips.
De pook die dan nog uit de versnellingsbak steekt kan ik dan manueel ook niet in neutraal stand krijgen:
hoe ik ook probeer ik val steeds in een versnelling en niet in neutraal.

Nog een vraagje: past een 2CV bak met schijven op een dyane ?
Ik heb namelijk nog een 2CV bak liggen.
Dan kan ik in uiterste nood misschien de bak wisselen.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 11:25 PM
  [ # 4 ]

Normaal gesproken is dat precies dezelfde bak, mits je dyane ook met schijven is uitgerust natuurlijk. Dat wisselen van die bak is een paar uur werk.

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 28 februari 2011 11:31 PM
  [ # 5 ]

bedankt Graddus,
de dyane is van 83 en heeft ook schijven.

Eerst nog even proberen of ik die neutraal toch nog kan vinden.
Ik ga morgen kijken of ik die bout die helemaal onderaan op de staak zit (tegen de bak) eens kan losmaken en zien wat er dan gebeurt.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 11:32 PM
  [ # 6 ]

Je kunt ook even het deksel van de boite afnemen, dan zie je meteen of er iets stuk is of niet. Zijn maar een paar boutjes en je kunt er weinig aan mismeesteren.

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 02 maart 2011 11:17 AM
  [ # 7 ]

Gisteren de bout aan de staak losgemaakt, zat allemaal goed vast, daar ook niks verkeerd te melden.
Nog eens gestart en helaas nog geen neutraal of achteruit te vinden.
Welke uitslag ik de pook ook laat maken, de Dyane staat steeds geschakeld in twee of drie.
Het deksel op de bak kan ik eens afnemen maar ik weet niet wat ik dan juist moet zien.
Zal het eens uitproberen.

Moet de motor uit de wagen om de versnellingsbak te vervangen ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 maart 2011 11:19 AM
  [ # 8 ]

Ik denk dat de bak gaar is, waarschijnlijk is er iets losgelopen waardoor hij nu vast in een versnelling staat. Komt vaker voor. Je moet de motor er inderdaad uithalen om de bak te kunnen bereiken. DWZ: motor en bak samen uitbouwen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kain112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 02-03-2011

Gepost: 03 maart 2011 02:11 PM
  [ # 9 ]

waarschijnlijk borgmoer versnelling 2-3 losgelopen .als dit stationair is gebeurd niets aan de hand.borgmoer terugschroeven en goed borgen!(met beitel).als deze tijdens het rijden losloopt gaat de bak eraan.
dit is een bekend probleem van schijfrembakken na 1980.zelf heb vele bakken vervangen ivb met dit euvel.

sterkte

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 03 maart 2011 08:11 PM
  [ # 10 ]

@kain112 :
kan je de plaats van die borgmoer situeren?
Moet de bak ervoor uit de wagen ?
Dit wil ik graag eens nakijken.
bedankt !

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 03 maart 2011 08:40 PM
  [ # 11 ]

Overigens is de bak van een Dyane anders dan van een 2CV (dus in tegenstelling tot het bericht van Graddus). De overbrengingsverhoudingen liggen anders. Eén van de redenen waarom een Dyane een iets hogere topsnelheid heeft dan een 2CV. ‘t Mooiste zou dus zijn als je bij vervanging een Dyane versnellingsbak kunt vinden…

Profiel  
 
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 03 maart 2011 08:51 PM
  [ # 12 ]

@frank2cv:
Deze info is mooi meegenomen. Bedankt.
Met mijn vroegere Dyane reed ik idd topsnelheid zo’n +/- 130km/u.
Voor mij hoeft het nu niet meer zo hard te gaan Smile
Belangrijkste is dat de 2CV bak past en dat er weer lekker veel Dyane kilometers gereden kunnen worden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 maart 2011 08:52 PM
  [ # 13 ]

Toch zou ik kiezen voor een dyane bak. Meer toeren (2cv bak) = meer verbuik en (nog) meer herrie!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 03 maart 2011 08:56 PM
  [ # 14 ]

Zit het verschil in de tandwielen of in de eindoverbrenging? Bij het laatste is het differentieel snel gewisseld natuurlijk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 maart 2011 08:58 PM
  [ # 15 ]

Dif wisselen zal niet zomaar gaan hé! Kroonwiel en pignon horen bij elkaar. En dat wissel je niet zomaar…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook