Oliedruk ZX 16v
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 10 november 2005 07:58 PM

Het begint al wat frisser te worden in Nederland en ik merk dat het langer begint te duren voordat m’n olietemperatuur en oliedruk op gewenste waardes is. Nu valt het me op dat als ik de ventilator op stand 4 heb dat m’n oliedruk stijg naar iets over de 6 bar. Zet ik hem uit, dan hangt de druk tussen de 4,5 en 5 bar. Het duurt ook veel langer en dan bedoel ik in de zin van >10 kilometer voordat de oliedruk zakt met de ventilator aan. Waarom heeft de ventilator zoveel invloed op de oliedruk?

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 10 november 2005 09:27 PM
  [ # 1 ]

Sinds dat ik mijn 16v heb, ligt bij mij de druk rond de 4 bar. Af en toe heb ik ook dat hij tussen de 2 en 3 blijft hangen. Dacht dat 4 bar de juiste waarde voor een warm gereden motor was…

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 11 november 2005 05:32 PM
  [ # 2 ]

Ik zit dus al 20.000km op een bar lager. Mijn olietemp ligt de laatste tijd(of altijd al, niet eerder opgevallen) met 4000rpm op 100 graden. Ik zal volgende week er eens op letten of de olie temperatuur bij mij lager blijft als de oliedruk hoger ligt…

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 11 november 2005 07:16 PM
  [ # 3 ]

de oliedruk meter kan ook afwijken.
Mijn oliepeil meter wijkt ook wel eens af.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 26 augustus 2007 02:48 PM
  [ # 4 ]

Ik ga even een oud topic naar boven halen. Ik zit momenteel namenlijk met een oliedruk die tegen de 8 aan zit. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 26 augustus 2007 05:13 PM
  [ # 5 ]

Teveel olie zit er niet in. Verstopt filter durf ik niet te zeggen, die is bij de laatste oliewissel wel gewoon meegewisseld.

Is een oliedruk van laten we zeggen 8 (want hij heeft een poosje op 8 gestaan) ook schadelijk of valt dat wel mee?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 28 augustus 2007 07:04 PM
  [ # 6 ]

olie en filter ververst maar nog steeds hoge oliedruk. Alhoewel de meter wel varieert met toerentallen (van 5 tot 8 ) en de olie hoeveelheid goed meet zal ik er maar van uit gaan de meter aan het flippen is.

Hij perst de pijlstok ook niet omhoog o.i.d.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 30 augustus 2007 06:56 PM
  [ # 7 ]

Oliedruk is toch wel veranderd. Na de oliewissel stond de oliedruk koud nog wel op 8 maar warm iets boven de 6.
Later zakte dit zelfs tot onder de 6, volgens mij is die meter flink de weg kwijt, hij reageert ook op het aanzetten van blazers.

Ik heb hier 3 filmpjes van:

http://www.youtube.com/watch?v=K9dsXcMHgJo .. vlak na olie verversing

http://www.youtube.com/watch?v=7cJ79S5pMRk ... gister heenreis, hier is ook te zien hoe de druk reageert op de blazer

http://www.youtube.com/watch?v=efWhmtHP1-w ... en zo was ie ineens op de terugweg


Die meter is volgens mij flink het spoor bijster

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 30 augustus 2007 08:39 PM
  [ # 8 ]

Ik vind het zo typisch dat de meter reageert op de blazer. Je zou bijna zeggen dat je een slechte dynamo hebt waardoor de accuspanning inzakt als je een zware verbruiker inschakelt.
Doet hij dit ook als je lampen en/of achterruit verwarming aan zet?

Of misschien zit de aanjager op dezelfde zekering als het dashboard en zit er ergens een slecht contact met veel weerstand?

Een ander punt, wat me opvalt is dat je zo’n beetje hetzelfde aantal toeren draait als ik in mijn Furio, 100 km/h is zowat 3000 1/min. Nu vind ik het voor mijn auto al veel, maar in een 16v betekent dat wel dat je in de toerenbegrenzer zit als je op topsnelheid rijdt.
Ik meende dat er een langere eindoverbrenging zit in een 16v? De Furio heeft 4,063, de 16v dacht ik 3,647.

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 30 augustus 2007 09:26 PM
  [ # 9 ]

lampen is me niet opgevallen omdat ik die altijd aan heb staan maar hij reageert idd ook heel licht op het knipperlicht.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook