1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stuiterende CX Turbodiesel
Subtilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-2011

Gepost: 28 februari 2011 12:58 PM

Beste Allemaal,

Ben sinds november 2010 in het bezit van een CX TRD turbodiesel (franse import) uit 1986. Na een bezoekje aan de RDW in november heb ik de CX in de garage gestald. Vorige week ben ik voor een apk bezoekje geweest. Wat mij opviel is dat de CX bij het nemen van bijv een drempel onevenredig veert. Linksvoor is er bijna geen veerkracht meer. Kuilen in het wegdek worden linksvoor ontzettend hard doorgegeven. De linkervoorkant stuitert dan als het ware. De wagen is apk afgekeurd omdat er linksvoor erg veel lhm olie lekt. De LHM stroomt bij de lekzak naar beneden. Volgens de apk keurmeester moet de vering links voor vervangen worden. De keurmeester kwam niet bepaald overtuigend over op mij. Hij kon mij niet aangeven waar het probleem precies vandaan komt. Blijkbaar heeft ie weinig kaas gegeten van hoe dit veersysteem werkt. Ik heb zelf mn twijfels over het probleem. Volgens een bevriende citroën liefhebber zou het probleem aan de veerbol moeten liggen en niet aan de veercilinder.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij op het forum verder kan adviseren/helpen. Ik ben namelijk een leek op dit gebied. Alvast bedankt voor jullie advies.

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 28 februari 2011 01:10 PM
  [ # 1 ]

Hallo welkom hier.

Ik zou beginnen om de veerbol linksvoor te vervangen,neem meteen rechtsvoor ook mee.Dan heb je in ieder geval 2 veerbollen met gelijke druk.

Lekzak is nog wel heel??

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 28 februari 2011 02:12 PM
  [ # 2 ]

2 andere bolletjes en event. een ander veercylindertje en klaar is kees
appeltje eitje
als dat het enige is voor de apk Wink

Profiel  
 
Subtilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-2011

Gepost: 28 februari 2011 02:37 PM
  [ # 3 ]

Wat ik graag ook zou willen weten is of dat lekken van de LHM direct van invloed is op de veercapaciteit. De LHM lekt namelijk aan de zijde waar ik het veerprobleem heb.

Kunnen jullie me ook helpen aan een adres van een Citroën expert in (de buurt van) Amsterdam?

Alvast bedankt

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 28 februari 2011 02:41 PM
  [ # 4 ]

Van der Laan in Abbenes, Doro in Utrecht. In Amsterdam zelf zou ik het niet weten.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 28 februari 2011 02:44 PM
  [ # 5 ]

Van der Laan in Abbenes, Gert de Jong in Aalsmeer, D’Oro in Utrecht. In Amsterdam zelf zit volgens mij ook een bedrijf. Ooit gelezen hier. Ben het kwijt.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 28 februari 2011 02:47 PM
  [ # 6 ]

Het kan idd van invloed zijn op de veercapaciteit. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn lekzakken achter. Natuurlijk lekte toen eerst de ene kant en kwam even later ook de andere kant. Bij een zijde was dat ook bij mij voelbaar. Niet dat ze meteen knoeperhard veerde, maar je merkte het wel. Als je toch bezig bent, zou ik ook gewoon meteen beide bollen voor vervangen plus de lekzak.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Subtilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-2011

Gepost: 28 februari 2011 06:07 PM
  [ # 7 ]

Oh ja nog vergeten te melden: ik hoor de hogedruk pomp om de 5 a 10 seconden aanslaan.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 06:12 PM
  [ # 8 ]

Ga er dan maar van uit dat er erg veel druk weg lekt. Trouwens, met zo’n lekkage moet je hoe dan ook niet willen rijden, dat is vragen om problemen.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 28 februari 2011 06:22 PM
  [ # 9 ]

Idd, duid vaak op interne lekkage.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 28 februari 2011 07:15 PM
  [ # 10 ]
Subtilo schreef:

Oh ja nog vergeten te melden: ik hoor de hogedruk pomp om de 5 a 10 seconden aanslaan.

Ze zal toch niet zo hard lekken dat de pomp niet meer genoeg kan opbrengen om de accumulator te vullen. Dus is het zeer waarschijnlijk dat die bol ook de geest heeft gegeven. Als je toch bezig bent dan de accumulator bol ook maar gelijk vervangen.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Subtilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-2011

Gepost: 28 februari 2011 07:17 PM
  [ # 11 ]

Interne lekkage? Er licht toch echt een dikke plas LHM op de grond.

Profiel  
 
Subtilo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-2011

Gepost: 28 februari 2011 07:19 PM
  [ # 12 ]

Als ik de reacties lees dan is het toch verstandig om een rondje bollen te doen.
Iemand enig idee wat dit geintje zal kosten?

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 07:29 PM
  [ # 13 ]

Een bol lekt meestal niet hoor. Begin nou eerst eens met dat lek op te sporen.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 228
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 28 februari 2011 07:41 PM
  [ # 14 ]

Het lijkt erop dat de veerbol geklapt is.
Hierdoor onstaan enorme drukverschillen in de cylinder bij hobbels en kuilen waardoor mogelijk de o-ring tussen veerbol en veercylinder bezweken is daardoor gaat lekken.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 28 februari 2011 07:41 PM
  [ # 15 ]

Als je lekzak kapot is is er idd geen sprake meer van een intern lek. Er lekt altijd een klein beetje LHM langs de zuiger van de veercilinder. Deze “lek” word opgevangen in de lekzak en door een leiding weer terug naar het tankje gevoerd. Dit is bij een gezonde lekzak dus interne lek.
Kijk voor een aardig prijsvergelijk voor de onderdelen maar eens bij cx-basis.de

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook