Beste Allemaal,
Ben sinds november 2010 in het bezit van een CX TRD turbodiesel (franse import) uit 1986. Na een bezoekje aan de RDW in november heb ik de CX in de garage gestald. Vorige week ben ik voor een apk bezoekje geweest. Wat mij opviel is dat de CX bij het nemen van bijv een drempel onevenredig veert. Linksvoor is er bijna geen veerkracht meer. Kuilen in het wegdek worden linksvoor ontzettend hard doorgegeven. De linkervoorkant stuitert dan als het ware. De wagen is apk afgekeurd omdat er linksvoor erg veel lhm olie lekt. De LHM stroomt bij de lekzak naar beneden. Volgens de apk keurmeester moet de vering links voor vervangen worden. De keurmeester kwam niet bepaald overtuigend over op mij. Hij kon mij niet aangeven waar het probleem precies vandaan komt. Blijkbaar heeft ie weinig kaas gegeten van hoe dit veersysteem werkt. Ik heb zelf mn twijfels over het probleem. Volgens een bevriende citroën liefhebber zou het probleem aan de veerbol moeten liggen en niet aan de veercilinder.
Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij op het forum verder kan adviseren/helpen. Ik ben namelijk een leek op dit gebied. Alvast bedankt voor jullie advies.
Hallo welkom hier.
Ik zou beginnen om de veerbol linksvoor te vervangen,neem meteen rechtsvoor ook mee.Dan heb je in ieder geval 2 veerbollen met gelijke druk.
Lekzak is nog wel heel??
2 andere bolletjes en event. een ander veercylindertje en klaar is kees
appeltje eitje
als dat het enige is voor de apk
Wat ik graag ook zou willen weten is of dat lekken van de LHM direct van invloed is op de veercapaciteit. De LHM lekt namelijk aan de zijde waar ik het veerprobleem heb.
Kunnen jullie me ook helpen aan een adres van een Citroën expert in (de buurt van) Amsterdam?
Alvast bedankt

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Van der Laan in Abbenes, Doro in Utrecht. In Amsterdam zelf zou ik het niet weten.
Van der Laan in Abbenes, Gert de Jong in Aalsmeer, D’Oro in Utrecht. In Amsterdam zelf zit volgens mij ook een bedrijf. Ooit gelezen hier. Ben het kwijt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Het kan idd van invloed zijn op de veercapaciteit. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn lekzakken achter. Natuurlijk lekte toen eerst de ene kant en kwam even later ook de andere kant. Bij een zijde was dat ook bij mij voelbaar. Niet dat ze meteen knoeperhard veerde, maar je merkte het wel. Als je toch bezig bent, zou ik ook gewoon meteen beide bollen voor vervangen plus de lekzak.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Oh ja nog vergeten te melden: ik hoor de hogedruk pomp om de 5 a 10 seconden aanslaan.

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ga er dan maar van uit dat er erg veel druk weg lekt. Trouwens, met zo’n lekkage moet je hoe dan ook niet willen rijden, dat is vragen om problemen.

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Idd, duid vaak op interne lekkage.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Subtilo schreef:Oh ja nog vergeten te melden: ik hoor de hogedruk pomp om de 5 a 10 seconden aanslaan.
Ze zal toch niet zo hard lekken dat de pomp niet meer genoeg kan opbrengen om de accumulator te vullen. Dus is het zeer waarschijnlijk dat die bol ook de geest heeft gegeven. Als je toch bezig bent dan de accumulator bol ook maar gelijk vervangen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Interne lekkage? Er licht toch echt een dikke plas LHM op de grond.
Als ik de reacties lees dan is het toch verstandig om een rondje bollen te doen.
Iemand enig idee wat dit geintje zal kosten?

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een bol lekt meestal niet hoor. Begin nou eerst eens met dat lek op te sporen.

Totaal aantal Berichten: 228
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Het lijkt erop dat de veerbol geklapt is.
Hierdoor onstaan enorme drukverschillen in de cylinder bij hobbels en kuilen waardoor mogelijk de o-ring tussen veerbol en veercylinder bezweken is daardoor gaat lekken.
Als je lekzak kapot is is er idd geen sprake meer van een intern lek. Er lekt altijd een klein beetje LHM langs de zuiger van de veercilinder. Deze “lek” word opgevangen in de lekzak en door een leiding weer terug naar het tankje gevoerd. Dit is bij een gezonde lekzak dus interne lek.
Kijk voor een aardig prijsvergelijk voor de onderdelen maar eens bij cx-basis.de
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.