3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 

Omvormen handgeschakelde transmissie naar automatische.
Gepost: 25 februari 2011 05:34 PM
  [ # 31 ]

Ik heb het hele topic even verplaatst naar het Traction Avant gedeelte, we weten nu immers dat het om een dergelijke auto gaat.

Profiel  

Gepost: 25 februari 2011 06:39 PM
  [ # 32 ]

Spijtiggenoeg klinkt dit project idd een beetje overambitieus, zeker met 500euro als budget.

De authenticiteit van een 15-6 H bewaren en zoon ombouw voorzien zal idd haast niet tesamen gaan.

Miss zoeken naar een universieel systeem? heb er zo is 1 kunnen kopen, zat op een BX, bediende koppeling en manuele bak…
(Al zal het uiteraard op niets trekken als je de kap opentrekt…)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Gepost: 25 februari 2011 10:38 PM
  [ # 33 ]

Het bestaat inderdaad allemaal wel, maar met een automatisch bediende bak, want dat wordt het dan, ben je er niet he. Je zult ook nog de rem en het gas naar het stuur moeten verplaatsen. Ik weet niet hoe dat in Belgie zit, maar ik denk dat je daar toch wel een goedgekeurd systeem voor nodig zult hebben, zeker voor die rem.

Profiel  

Gepost: 25 februari 2011 10:43 PM
  [ # 34 ]

inderdaad, ombouwbedrijven zijn hier ook gecertificeerd voor…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Gepost: 25 februari 2011 10:44 PM
  [ # 35 ]

Wel jammer natuurlijk om dat jonge enthousiasme de grond in te moeten boren met al deze harde realiteit. That’s life helaas.

Profiel  

Bangoo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

Gepost: 28 februari 2011 10:06 AM
  [ # 36 ]

Bedankt allemaal voor de massale steun! Echt waar…

Aangezien we maar een 8-tal weken hebben om dit te realiseren (wat voornamelijk het concept zal zijn, niet de uitwerking…).

Dus als we alles even bekijken heb ik 2 mofgelijkheden:
- De versnellingsbak van de 15-6 zélf automatiseren dmv hydraulique.
- Een universeel systeem gebruiken, zoals die BX.

ja toch e?

Wat de aansturing van gas en rem betreft,zouden we hetzelfde systeem gebruiken zoals die van de persoon in kwestie.
Zo is hij niet verplicht een andere rijstijl aant te nemen + het feit dat het ook legitiem is,aangezien hij het heeft toegepast op zijn dagdagelijkse wagen.

Als er nog lumineuze invallen zijn…

En inderdaad, het wenen staat me figuurlijk dichter dan het lachen, als ik dit zo allemaal hoor.
Ochja, we’ll see…

Nogmaals bedankt…

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7581

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 februari 2011 07:42 PM
  [ # 37 ]

Ik heb hier (op de fiets!) nog een tijdje over zitten denken. Als concept zou het toch mogelijk moeten zijn om:
1. De koppeling met een electrische bediening vrij te laten komen als het motortoerental onder een bepaalde waarde daalt
2. De koppeling te laten pakken als de motor meer dan stationair draait
2. De koppeling te ontkoppelen als de versnellingspook wordt bewogen
3. De koppeling weer te laten pakken als de pook in een versnelling staat en er weer gas wordt gegeven
Bij een DS vindt dat alles plaats met hydraulique, maar in de tegenwoordige tijd zou dat met een secuur af te stellen electrische bediening helemaal niet ondenkbaar hoeven te zijn. Toch?

Dat concept moet in 8 weken toch uit te denken zijn?

Profiel  

Gepost: 28 februari 2011 08:13 PM
  [ # 38 ]

Dat bestond in de jaren vijftig ook al en misschien wel al eerder. Zoek maar eens op een Renault 4CV met Ferlec-koppeling. Gewoon een handgeschakelde bak zonder koppelingspedaal. Door de versnellingspook in de richting van de volgende versnelling te duwen begint deze inderdaad elektrisch te ontkoppelen, verder duwen is kraakloos schakelen. Hoe het technisch precies werkt weet ik niet, maar dit zou wel eens de enige goede oplossing in dit geval kunnen zijn. Stap in elk geval maar af van het idee iets te kunnen met een (half)automaat van een DS.
Begrijp ik het goed dat het in eerste instantie vooral een papieren opdracht is, of moet er na die acht weken ook daadwerkelijk gebouwd worden?

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10261

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2011 08:32 PM
  [ # 39 ]

Heeft Cotal ook bakken voor de 15 gemaakt? Zou een optie kunnen zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Bangoo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 februari 2011 09:22 PM
  [ # 40 ]

Ewel moderator, het ideaal zou zijn om in die 8 weken iets te kunnen realiseren (voor ons, maar vooral voor die persoon).
Aangezien de leerkrachten er zelf geen goed oog op hebben (nja kweetet,motiverend zijn ze niet echt…), zeggen ze dat het waarschijnlijk een 3-jaren-prject wordt.

Doch zou ik ze graag eens laten versteld staan en dit écht wel zo goed als in 1 jaar realiseren.(Ok ja, metr hier en daar nog een paar schoonheidsfoutjes, maar dat het grootste concept is uitgewerkt…).

Wederom bedankt iedereen voor de inspiratie en het delen van jullie ervaring!

Moest er iemand denken dat ik dit forum als een gemakkelijke oplossing zie om zelf niks te doen… NIET dus!
Maar aangezien we maar 8 weken hebben, kunnen we ons niet echt foute denkpistes veroorloven.
Dus ben ik IEDEREEN op dit forum zo dankbaar voor de hulp!

Profiel  

Bangoo
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 februari 2011 09:27 PM
  [ # 41 ]

Oja, en wat de electronica betreft…. Als het niet anders kan,ok! Maar eigenlijk zijn we er niet echt een voorstander van, aangezien dat electronica niet 100% te vertrouwen is. Moest er ergens een kortsluiting optreden waardoor er een defect optreedt (en de wagen op hol slaat of bruuske bewegingen maakt), dan is een wagen van zo’n grootte en zo’n waarde niet te stoppen…
Alle,dat is onze visie he! Enig tegen-argument?shoot!

Profiel  

Gepost: 28 februari 2011 10:28 PM
  [ # 42 ]

Ja, je moet het niet zien als elektronica, maar als een paar elektronische schakelingen. Juist door techniek van toen toe te passen blijf je dicht bij het originele ontwerp (mooi argument richting onderwijzend personeel lijkt mij zo). Het enige wat die koppeling doet is elektrisch ontkoppelen, als dat niet werkt, kun je dus niet schakelen. Aangezien de auto geen enkele vorm van motormanagement heeft zal op hol slaan onmogelijk zijn. Gas geef je immers gewoon met een ouderwets stangenstelsel op de carburateur en staat volledig los van het schakelen, of je nou gas geeft met de voet of met de hand. Een advies, hou het simpel. Zoek uit wat er bestaat aan elektrisch gestuurde koppelingen uit die periode en borduur daar op verder. Het heeft geen zin om computergestuurde moderne meuk in te bouwen in een auto die op zes volt werkt Very Happy

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7581

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 februari 2011 11:17 PM
  [ # 44 ]
Bangoo schreef:

Oja, en wat de electronica betreft…. Als het niet anders kan,ok! Maar eigenlijk zijn we er niet echt een voorstander van, aangezien dat electronica niet 100% te vertrouwen is. Moest er ergens een kortsluiting optreden waardoor er een defect optreedt (en de wagen op hol slaat of bruuske bewegingen maakt), dan is een wagen van zo’n grootte en zo’n waarde niet te stoppen…
Alle,dat is onze visie he! Enig tegen-argument?shoot!

In feite maak je vooral een electrische bediening voor de koppeling. Dat kan toch zonder electronica? En dan hoeft het risico dat de koppeling niet meer werkt niet groot te zijn. Bovendien: bij een gewone koppeling kan ook een kabel of hydraulische leiding kapot. Wat doe je in zo’n geval: op gevoel de bak in de vrij zetten en daarna remmen. Of gewoon wat harder remmen en de motor slaat af bij stilstand. Daar zit geen extra veiligheidsrisico in.
Naar mijn overtuiging moet dit met de gewone koppeling prima kunnen. En v.w.b. de werking kom je feitelijk op een heel simpele manier heel dicht bij wat Citroen in de DS hydraulisch realiseerde. Daarin zit ook een heel gewone koppeling die gecontroleerd hydraulisch wordt ingedrukt en weer wordt losgelaten opkomt.

Profiel  

Peter3L
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80

Gepost: 01 maart 2011 12:21 AM
  [ # 45 ]

Een ander alternatief is gebruik te maken van het systeem van de Volkwagen Lupo 3L. Daarin zit namelijk ook een hydraulisch bediende conventionele versnellingsbak en koppeling, heel vergelijkbaar met de DS. Belangrijkste verschil voor jullie project is dat dit systeem een electrisch hydraulieksetje gebruikt en dat uit het hydrauliekblok een paar stangetjes komen die de gewone schakelstangen vervangen. Dat kon wel eens veel simpeler om te bouwen zijn dan het DS systeem.
Mocht je hierin iets zien, dan is het Lupo 3L forum een goede ingang. Stuur eens een PB naar voorzitter 3L Pim voor meer informatie.

Profiel  

3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook