Zijruiten break, rubber/kit?
Gepost: 06 februari 2011 03:40 AM

Hoi,

De zijruiten van mijn break ambulance (‘78 normalisee) vallen uit hun sponningen. Er zit iets van rubber en kit, waarschijnlijk al eerder los geweest, rondom de ruiten maar ik kan niet precies zien hoe eea oorspronkelijk gemonteerd geweest is.

Betreft het hier een gekitte ruit met daar tussen een rubber? (kit/rubber/kit/ruit?). En, wat is goede ruitenkit? Mijn GTi achterraam laat na twee jaar weer los, kwestie van beter ontvetten?

Als de ruiten in de ambu weer gemonteerd zijn kan ik naar de RDW voor een kenteken!

Ciao,
Erik

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 06 februari 2011 04:36 PM
  [ # 1 ]

toen ik van de week op zoek was naar goede kit voor mijn koplampglas stond ik bij de automaterialen speciaalzaak ook in mijn handen met een koker speciale autoruitenkit. Het was 1 komponent en kon zo koud worden gebruikt.Maar dus wel speciaal voor de montage van autoruiten. Het merk weet ik even niet meer (zou 3M kunnen zijn). In de gebruiksaanwijzing stond wel iets over een voorbehandeling. Kortom: deze kit voor eenb gewoon kitpistool is zeker te koop bij de grote speciaalzaken. Je weet natuurlijk niet wat voor zooi er nu is gebruikt en dat zou best wel eens kunnen loslaten.

Profiel  
 
Gepost: 08 februari 2011 02:49 AM
  [ # 2 ]

Net nog een beetje wezen lassen aan de ambulance. Lekker ding is het toch!
Ook nog met de zijruiten in mijn handen gestaan, rubber, kit, maar hoe het nou zit…

Op ´t net kan ik niets vinden, wie kan mij vertellen hoe ik die ruiten monteer? Lijkt alsof het met heul veul kit moet.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 februari 2011 08:55 PM
  [ # 3 ]

Ik sta intussen ook met een zijruit in mijn handen. Bij mij zitten er deels heel dunne plastic randen langs het staal - en verder zat er bij mij inderdaad heul veul kit in. Nogal rubberachtig spul dat met name niet aan het glas lijkt te hechten. Ben jij er al uit hoe de oude kit te verwijderen is en wat er dan aan nieuwe kit in moet?

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 10:27 AM
  [ # 4 ]

Kijk, veul kit lijkt te kloppen… Ik ben nog bezig met het lassen aan oa de regengootjes, nog niet toe aan het monteren van de zijruiten. Zit er eigenlijk aan te denken om langs Carglass te rijden confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2011 10:40 AM
  [ # 5 ]

De zijruiten zitten inderdaad gekit. De reden dat ze loslaten is dat de kit uiteindelijk niet goed UV bestendig blijkt te zijn en gaat loslaten van het glas. Tja, vroeger waren ze nog niet zo ver als vandaag de dag met kitproducten.

Je moet de boel lossnijden, alle oude kit GOED verwijderen en de zaak gewoon met moderne plakruitenkit van 3m of een ander merk opnieuw vastkitten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 28 februari 2011 11:04 AM
  [ # 6 ]

Mag ik nog iets aan toevoegen?

Ik weet toevallig dat men de ruit en de sponning ook insmeren met een primerlaag voor een goede hechting van de kit.

http://www.viba.nl/page/catalog.php?id=956006

Of dit de juiste is weet ik niet, daar zul je verder in moeten verdiepen.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2011 11:21 AM
  [ # 7 ]

Een dik jaar geleden heb ik mijn achterruit van de GTi opnieuw gekit, met kit waarvoor geen primer nodig is (volgens mij 3M, best duur spul). Die ruit ligt nu weer los (en lekt, lekker met dit k-weer).

Nu moet het dus goed, voor GTi en break… iemand goede ervaringen met bepaalde merken kit?

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 28 februari 2011 12:09 PM
  [ # 8 ]

het adres wat ik ken gebruikt voor deze plek universele lijmkit. niks heftigs. alleen voor XM voorruiten wel professionele ruitenkit.
hoeft ook niet veel te houden, en verder een beetje flexibel te blijven.

ik heb een keer een koplamp glas gedaan met Bison Polymax (transparant). die zit nog prima !
er staat ook dat die ook op glas hecht !  dus deze zou ik overwegen !

iets zwaarders is bv Shell Tixophalte. speciaal bedoelt voor dakbedekking, verlijming - afdichting.  hier ook bruikbaar….... ? weet niet wat dit doet op glas…...

iemand anders ervaring danwel suggesties ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 28 februari 2011 01:10 PM
  [ # 9 ]

Google op ruitenkit. Ik denk dat je dan de juiste info kan verzamelen.

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 28 februari 2011 10:05 PM
  [ # 10 ]

Shell Tixophalte droogt op den duur uit en gaat scheuren vertonen, het is ook geen lijm.
Alle lijm op MS polymeer basis is geschikt voor het lijnen van glas op staal, wel goed ontvetten.
Goede ervaring heb ik met Zettex MS polymeer kit,deze is in verschillende kleuren te koop.
Zettex is een professionele kit en kost ongeveer 14 Euro en kan in een gewone kit spuit.

Jan

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 februari 2011 10:55 PM
  [ # 11 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Google op ruitenkit. Ik denk dat je dan de juiste info kan verzamelen.

Bij Sika kan ik geen auto-toepassing vinden voor de op dit forum ook geroemde Sikaflex. Bij de PU kit van 3M staat toch wel heel duidelijk dat er een 3M primer moet worden toegepast - zowel op de ruit als op het staal. Ik twijfel intussen over zelf doen of toch maar naar Carglass.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 februari 2011 11:04 PM
  [ # 12 ]

Zelf doen natuurlijk! Naar de glasboer kan altijd nog… Smile

Citroen!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 maart 2011 12:15 AM
  [ # 13 ]

Tja, het is net wat je voor kiest. Een glasboer heeft alle spullen in huis, terwijl je zelf waarschijnlijk niet de juiste spullen heb. En dat is voor mij de rede om naar Glasgarage te gaan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook