Omdat ik (alweer) geband ben van het Xantiaforum….(kom ik later nog wel een keer op terug)...open ik hier mijn Favoriete draadje, over de BX….van alle types….dat draadje daar bij de buren zal nu wel snel in de krochten van dat forum verdwijnen..(toch 28 pagina’s en 6000 X bekeken).....dus gaan *we* gewoon hier verder, waar we gebleven waren.
Mensen zoals Web en JHV…zullen zich wel even hier moeten aanmelden…..maar onder het motto *hoe meer zielen hoe meer vreugd*...lijkt mij dat geen probleem.
Andere BX-liefhebbers van het Xantiaforum (zoals Henk Pit) zijn hier al lid.
Het is de bedoeling van dit draadje dat er herinneringen worden opgehaald, door huidige eigenaren van een ander type Citroën…en uiteraard door BX-rijders zelf.
Zelfs degenen die ooit al de (HP-geveerde) opvolger hebben gehad (de Xantia)...maar er niet tevreden over waren (qua zitting of anderzijds)....en weer terugkeerden naar de BX…(zoals ondergetekende)..zijn uiteraard ook van harte welkom !
Mijn buurman had een BX (nu een Xantia). Op een bepaald moment was zijn linkerknipperlicht kapot en had alleen nog maar een rechter knipperlicht over. Hij heeft gewoon dat rechterknipperlicht ondersteboven in het gat voor het linkerknipperlicht gezet. Beetje tape erbij en klaar.
Verder geen BX-ervaringen.
Schijt aan originaliteit.
bx tranen
ja Bram ik heb nog steeds afkick verschijnselen mijn bx is n.l. pas verkocht Ik had door een erfenis een zo goed als nieuwe renault megane in het bezit gekregen en 2 auto’s is in een grote stad zonder stalling en ook financieel niet te doen dus op een gegeven moment met mijzelf afgesproken welke auto het eerst verkocht wordt die gaat. Allebei te koop gezet en daar ging mijn bx voor minder dan ik wilde Geloof het of niet maar de auto weigerde met de nieuwe eigenaar mee te gaan.Ik reed naar het postkantoor,parkeerde de auto en wij overschrijven De man betaalde ik gaf hem de sleutels en het sleuteltje weigerde bij hem om in het contactslot te gaan .Ik met een rood hoofd het proberen lukte mij na enige moeite maar de sleutel zat andersom dan dat het zou moeten zitten
Gelukkig leek de man mij een liefhebber dus MIJN bx is in goede handen en renault is ook frans een troost
Dan die xantia perikelen
mijn broer heeft een 2liter met ongeveer 200.000 op de teller eerst dynamo kapot week later radiateur lek en nu ,kat.rammelt
Het is net of ik dat allemaal met die bx 1.4 met 4 versnellingen in de eenvoudigste uitvoering uit 1987niet had met toch 235.000 km op de teller nog nooit een radiateur of dynamo moeten vervangen en een kat. zat er niet op
wel dat was het weer even gelukkig is er nog zoiets als dit forum kan ik rustig afkicken door nog even te blijven mijmeren
groet am
Re: Mijmeren over de BX.
Bram schreef:....dat draadje daar bij de buren zal nu wel snel in de krochten van dat forum verdwijnen..(toch 28 pagina’s en 6000 X bekeken).....
Dat valt wel mee hoor Bram; de nieuwste mode schijnt te zijn om je ouwe BMW 3-serie te willen verruilen voor een BX, dus ook bij de buren is er nog voldoende stof voor gesprekken en/of verbazing
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Re: Mijmeren over de BX.
Bassman schreef:Bram schreef:....dat draadje daar bij de buren zal nu wel snel in de krochten van dat forum verdwijnen..(toch 28 pagina’s en 6000 X bekeken).....
Dat valt wel mee hoor Bram; de nieuwste mode schijnt te zijn om je ouwe BMW 3-serie te willen verruilen voor een BX, dus ook bij de buren is er nog voldoende stof voor gesprekken en/of verbazing
Ja Hans….nu je het zo zegt, een overbuurman van mij rijdt in een BMW uit 1987 (met een 1.6i motor).....heeft de grootste problemen met de stationaire loop…(lijkt wat op de problemen van de 89ér BX 1.4)....wie weet kan ik die nog wel overhalen om een BX 1.6 of 19 TZI aan te schaffen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, stationaire loop schijnt toch vooral bij injectiemotoren een issue te zijn. Mijn oude BX GTI (met Bosch LE3 jetronic injectie, geen kat) had er problemen mee zolang als we ‘r hebben gehad, op een of andere manier viel dat ook niet af te regelen. De nieuwere GTI’s (Bosch Motronic, met kat) schijnen daar minder problemen mee te hebben. En de 19 TZi (monopoint injectie) lopen ronduit goed stationair. Met een carburateur is het vaak een kwestie van onderhoud, injectiemotoren zijn er simpelweg gevoeliger voor. Dit wordt dan weer opgevangen met elektronische stationairregelingen mbv stappenmotoren en zo…. Hoop gedoe in elk geval.
In maart jl…had ik onderstaand verslag geplaatst op het Xantiaforum, van het *gesprek* met mijn BX-Tzd turbo….toen ik nog met de Xantia-TD reed.
(nee nee….er hoeven geen dwangbuizen aangerukt te worden….NOG niet!)
Aangekomen bij de parkeerplaats in Beverwijk, waar mijn oude trouwe BX-TZD turbo al bijna 4 maanden staat te wachten op een nieuwe baas….zet ik mijn Xantia TD naast hem neer.
Ik stap uit…..en opeens zie ik de koplampen als ogen naar mij gericht…..diep fronzend kijken ze mij aan…en OPEENS….begint hij TE PRATEN !!
BX (met zeer boze stem) : Wat doe JIJ hier, vent…..en wat is dat voor een grijsgroen slagschip wat er naast mij staat !!
JA…IK KAN PRATEN ! ....dat heb ik nooit gedaan tegen je, toen je elke dag fijn met mij over de snelweg reed….en als er straks een voorbijganger langskomt, dan houd ik uiteraard mijn mond dicht en dat moest jij ook maar doen….anders komen er geheid mannen in witte pakken langs die jou in een dwangbuis wegvoeren….en ik word meteen naar TNO Delft gereden waar ik dan uitgebreid onderzocht zal worden….en dat WIL IK HELEMAAL NIET…..ik wil gewoon nog lekker een paar jaartjes uit mijn uitlaat roken, mijn hart flink laten kloppen…begrijp je dat wel ?
IK : Ja, sorry BX’je…....ik kwam alleen gewoon eens even naar je kijken hoe het nu met je is ! ops:
BX..(nog steeds boos) : Met mij gaat het wel goed, mijn nieuwe baas is best wel een aardige vent, die af en toe mijn motor komt starten en hem dan na enkele minuten weer uitzet….vreemd gedrag, maar de man zal het wel goed bedoelen…i.t.t. JOU….je kwakt mij hier neer…haalt me weer op….na een aantal weken zet je mij hier WEER neer…...dus waarom kom je nu voor de derde keer naar mij toe ??
EN WAT IS DAT VOOR DING NAAST MIJ ??
IK : Dat is een Citroën Xantia…..ook een turbodiesel, net als jij. ops:
BX : Nooit van gehoord….van een Xantia…..ik ken alleen mijn oude oom, vader en grootvaders….zoals de DS, CX en de GSA.
Enne….hoe sterk is ie dan wel niet ??
IK : die Xantia heeft ook 90 PK net als jij…..en heeft 1905 cc cylinderinhoud….
BX : Woehaha….90 pk..met 1905 CC ?? ik doe het met 1769 CC….dus wat heeft HIJ wel dat ik niet heb ??
IK : het is trouwens geen HIJ…..ze noemen een Xantia een *Dame*......!
BX : WAT ?? ....een Dame ?? ......(brullende lach nu)..bwoehaha ha….eens even kijken naar *haar* achterwerk dan….hmm ...ik moet zeggen, ziet er niet slecht uit..ik zou weleens &^#%#$ (CENSUUR).....(!)
Nee…geef mij m’n eigen kont maar…lekker vierkant en mannelijk.
Maar eeh…...hoe zit *zij* eigenlijk ?
Ik : Niet zo lekker als jou…...dat moet ik toegeven. ops:
BX : Nou…zie je nu wel…je zat toch lekker in mij, met die uitstekende lendesteun voor je rug ....waarom heb je mij dan verkocht ?
Ik : Omdat je kachelmotor het meer NIET, dan wel deed….de achterruitverwarming deed het ook al niet meer…..en je had al 334.000 km gereden….daarom dus.
BX : Hm…...hoeveel heeft die….ehh (hoe heet ze ook alweer ?)....*Xantia* dan gereden ?
Ik : Ehh….tjsa (ahumkuch).....382.000 km’s…..maar ze heeft wel een Airbag, ABS, kantelschuifdak…en verder alles wat jij ook hebt…stuurbekrachtiging, electrische ramen voor…hoogte verstelbare stoel en zo.
Zij weegt echter wel een stuk zwaarder als jij…..1249 kg.
BX : 1249 kilo’s ?? .....kan ik me wel voorstellen met zo’n dikke kont…..ik snap er trouwens niet de ballen van dat je een andere hebt gekocht, die ook nog meer heeft gereden dan ik….en IK heb trouwens 4 electrische ramen…...maar ehh…hoe rijdt zij dan verder ?
IK : Heerlijk rustig….trekt natuurlijk niet zo snel op als jij dat doet…..maar dat is logisch met zo’n gewicht.
Vooral de motor is minder hoorbaar en ook het windgeruis is veel minder.
En ik ben nu wel blij dat ik 2 ruitenwissers voor m’n neus heb i.p.v. eentje…...vooral dat gezwiep van die ene van jou tijdens langdurige regen, ging me weleens de keel uithangen.
BX : Ga je me nu zitten afkraken of zo…..of hoe zit dat !!
Man !...ik ben ontworpen eind jaren 70 !....en dan, ik heb je tijdens de lange ritten vaak in jezelf horen zitten mijmeren over die herriebakken van SIMCA’s….met tikkende kleppen en ratelende distributiekettingen…..en zeg nu zelf…..bij 120 km p/u rijd ik toch best goed ??
Ik : Jazeker….daar heb je me ook nooit over horen klagen…..
BX : Nou ja (opeens klonk z’n stem een stuk vriendelijker).....hoe dan ook….Neem je mij nu weer mee ?
En zo niet…..zorg je dan dat er nog een nieuw baasje voor mij komt ?
Ik : Ik zal kijken wat ik voor je kan doen, beste BX…...en met licht tranende ogen liet ik hem weer achter….ondertussen een jaloerse blik werpend vanuit zijn koplampen…naar het achterwerk van mijn Xantia.
Zucht…..
Daarna is het verhaal wel bekend….de Xantia kreeg een schop….enz..
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
ach Brammetje toch…..Hoe kan je dat nou doen joh…. ga hem toch ophalen en geef de liefde nog een kansje…
je weet toch wat ze zeggen he, mannen worden mooier naarmate ze ouder worden itt dames… trekt uw conclussie
tja
Brammetje
Ik weet hoe je je voelt,
Ik heb ooit 2 gt’s gehad en nu een Biarritz uit ‘89 en ben bezig met om naar iets anders te kijken, de biarritz heb ik nu bijna 2 jaar en tja als ik hem wegdoe is het met pijn in mmijnn hard…
De mooie rode biarritz… de bx.. hij slaapt maar zodra ik de sleutel omdraai na wat pompen… komt hij tot leven… hij rijst wakker alsof hij zeggen wilt .. ik ga ervoor.. voor jou heb ik 6 jaar stil gestaan en ik wil rijden…
Tja nu nog wel… maar straks…
Re: tja
Jf schreef:Brammetje
De naam is Bram….dat ze mij zo noemden was ruim 50 jaar geleden.
En Gompy…...hij rijdt alweer ergens in Amersfoort rond hoor…die blauwe tzd-turbo.
Toen ik hem in December 2003 verkocht aan de handelaar in Beverwijk…stond hij op ong. 334.000 km.
Het was een model met airco en cruisecontrol standaard ingebouwd….die beiden echter defect waren.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Re: tja
Bram schreef:Brammetje
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Re: tja
Xantippe schreef:Bram schreef:Brammetje
Ik zou gek genoeg zijn om er in te stappen
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Was de BX te leveren met een originele cruise control? Hoe zag dat er dan uit, qua schakelaars en zo.. Dat is namelijk het enige dat ik ECHT heel erg mis op de mijne. Airco mis ik alleen als het echt warm is en moet toch regelmatig onderhouden worden, maar een cruise control… hoe werkt dat bij de BX-diesels? Verlicht me… Valt zoiets naderhand te monteren?
winnetou schreef:Was de BX te leveren met een originele cruise control? Hoe zag dat er dan uit, qua schakelaars en zo.. Dat is namelijk het enige dat ik ECHT heel erg mis op de mijne. Airco mis ik alleen als het echt warm is en moet toch regelmatig onderhouden worden, maar een cruise control… hoe werkt dat bij de BX-diesels? Verlicht me… Valt zoiets naderhand te monteren?
Er zat aan de linkerkant, (vlak onder de richting-aanwijzer) een dunne hendel voor het activeren van de cruise-control…..en links onderin…(naast de knopjes voor bediening van de electrische rechter buitenspiegel)....nog een schakelaartje. (er kunnen daar nog twee schakelaars bijgezet worden, kijk maar eens bij die van jou.
Het was een *mechanische* CC….dus met kabels….(hij deed het overigens niet meer).....plus de airco (die lek was) .....en ook nog een later ingebouwde alarminstallatie PLUS startonderbreker…..dus kun je je wel voorstellen dat het helemaal volgebouwd zat onder de motorkap….je kon echt bijna nergens meer bij.
En ja hoor….je kunt nog steeds bij een auto-speciaalzaak een Cruisecontrol laten inbouwen….wat ze kosten weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:.....en links onderin…(naast de knopjes voor bediening van de electrische rechter buitenspiegel)....nog een schakelaartje. (er kunnen daar nog twee schakelaars bijgezet worden, kijk maar eens bij die van jou.
Hehheh.. nou bij mij kan er nog maar 1 schakelaartje bij, want de knop voor mijn mistlampen zit daar ook. Niet dat ik mistlampen heb hoor, maar ik heb destijds het dashboard (met complete zwarte interieur ) van mijn “87 er GTI overgebouwd in de turbodiesel, omdat het originele dashboard wat gaatjes had ivm GSM houder (lelijk!!) en ik zwart bovendien wat sfeervoller vind dan grijs. En daar zat dat schakelaartje nog in. Alleen jammer van dat scheurtje in de plastic plaat van de ventilatieopening onder de voorruit. Kan helaas niet los vervangen worden, heb dit geprobeerd, kun je echt vergeten.
Nu heb ik alleen geen gedeelde achterbank meer, maar die was toch al niet al te stevig. Een achterbankleuning uit 1 stuk vind ik toch een veiliger idee…
Ik zat ook al te denken aan een soort van handgas-hendeltje, puur om mijn ‘gasbeen’ een beetje te ontlasten bij lange ritten, maar echt veilig is dit ook niet als je in een panieksituatie terecht komt. En omdat ik het graag een beetje origineel hou (nou ja….) was ik wel benieuwd hoe een fabrieks-cruise-control van de BX er uit zou zien. Ik geloof dat ik nu wel een indicatie heb, bedankt!
Over Cruise-control gesproken…..ik had zo’n 15 jaar geleden dus een Talbot 1510 SX (uit 1984).....ook met standaard ingebouwde CC….en die zag er ongeveer hetzelfde uit als die in de tzd-turbo…..het merk weet ik helaas niet meer.
Het zal ongetwijfeld een Frans merk zijn geweest.