Heb net een leuke vuilgroene Dyane uit 83 op de oprit staan die ik misschien wil opmaken.
Eerst wil ik er even mee rondrijden voordat ik aan restauratie denk.
Het probleem is nu dat ik niet in ‘neutraal’ geraak!
Ik heb ervaring met 2CV rijden dus weet alle versnellingen probleemloos liggen maar in deze Dyane ontbreekt elk spoor van normaliteit qua versnellingsbak.
Ook in neutraal stand van de versnellingspook blijf ik in versnelling geschakeld en draait de motor mee.
Enkel en alleen als ik het ontkoppelingspedaal indruk dan is de versnellingsbak los van de motor, als ik dat niet doe vind ik nergens de neutraal of vrij-stand terug ??
Starten lukt dus niet want startmotor drijft de wielen aan.
Moet ik richting versnellingsbak zoeken of moet ik hier naar ont-koppelingsproblemen zoeken?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je kan de motor toch wel starten als je de koppeling ingedrukt houd ?
Ik zou eerst eens kijken of de klem rond de staak bovenop de bak niet los staat .
Dan kan je ook alle richtingen uitdraaien zonder van versnelling te wisselen .
Anders pook die van binnen komt loskoppelen en voelen of je met de verticale stang wel versnellingen kan kiezen ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
bedankt voor de snelle reactie.
Ik kijk het morgen even na.
Walter,
ik heb de pook die van binnen komt losgemaakt aan de circlips.
De pook die dan nog uit de versnellingsbak steekt kan ik dan manueel ook niet in neutraal stand krijgen:
hoe ik ook probeer ik val steeds in een versnelling en niet in neutraal.
Nog een vraagje: past een 2CV bak met schijven op een dyane ?
Ik heb namelijk nog een 2CV bak liggen.
Dan kan ik in uiterste nood misschien de bak wisselen.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Normaal gesproken is dat precies dezelfde bak, mits je dyane ook met schijven is uitgerust natuurlijk. Dat wisselen van die bak is een paar uur werk.
bedankt Graddus,
de dyane is van 83 en heeft ook schijven.
Eerst nog even proberen of ik die neutraal toch nog kan vinden.
Ik ga morgen kijken of ik die bout die helemaal onderaan op de staak zit (tegen de bak) eens kan losmaken en zien wat er dan gebeurt.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je kunt ook even het deksel van de boite afnemen, dan zie je meteen of er iets stuk is of niet. Zijn maar een paar boutjes en je kunt er weinig aan mismeesteren.
Gisteren de bout aan de staak losgemaakt, zat allemaal goed vast, daar ook niks verkeerd te melden.
Nog eens gestart en helaas nog geen neutraal of achteruit te vinden.
Welke uitslag ik de pook ook laat maken, de Dyane staat steeds geschakeld in twee of drie.
Het deksel op de bak kan ik eens afnemen maar ik weet niet wat ik dan juist moet zien.
Zal het eens uitproberen.
Moet de motor uit de wagen om de versnellingsbak te vervangen ?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat de bak gaar is, waarschijnlijk is er iets losgelopen waardoor hij nu vast in een versnelling staat. Komt vaker voor. Je moet de motor er inderdaad uithalen om de bak te kunnen bereiken. DWZ: motor en bak samen uitbouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waarschijnlijk borgmoer versnelling 2-3 losgelopen .als dit stationair is gebeurd niets aan de hand.borgmoer terugschroeven en goed borgen!(met beitel).als deze tijdens het rijden losloopt gaat de bak eraan.
dit is een bekend probleem van schijfrembakken na 1980.zelf heb vele bakken vervangen ivb met dit euvel.
sterkte
@kain112 :
kan je de plaats van die borgmoer situeren?
Moet de bak ervoor uit de wagen ?
Dit wil ik graag eens nakijken.
bedankt !
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Overigens is de bak van een Dyane anders dan van een 2CV (dus in tegenstelling tot het bericht van Graddus). De overbrengingsverhoudingen liggen anders. Eén van de redenen waarom een Dyane een iets hogere topsnelheid heeft dan een 2CV. ‘t Mooiste zou dus zijn als je bij vervanging een Dyane versnellingsbak kunt vinden…
@frank2cv:
Deze info is mooi meegenomen. Bedankt.
Met mijn vroegere Dyane reed ik idd topsnelheid zo’n +/- 130km/u.
Voor mij hoeft het nu niet meer zo hard te gaan
Belangrijkste is dat de 2CV bak past en dat er weer lekker veel Dyane kilometers gereden kunnen worden.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch zou ik kiezen voor een dyane bak. Meer toeren (2cv bak) = meer verbuik en (nog) meer herrie!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zit het verschil in de tandwielen of in de eindoverbrenging? Bij het laatste is het differentieel snel gewisseld natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dif wisselen zal niet zomaar gaan hé! Kroonwiel en pignon horen bij elkaar. En dat wissel je niet zomaar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste