Hallo iedereen,
Als nieuwe trotse eigenaar van een saxo leek het mij wel leuk om hier eens een kijkje te nemen.
Ikzelf ben nog student en ben 18jaar, een saxo leek me dus een prima keuze om mee te starten.
Eind vorig jaar heb ik mijn eerste wagen gekocht, een saxo uit 2000, 1.1i met 21450 km op de teller.
Nu heb ik een vraag i.v.m de distributieriem
De wagen is ondertussen 10jaar oud wat volgens het boekje betekend dat, dat de distributieriem
moet vervangen worden. Echter heeft mijn saxo nog een bijzonder lage km stand (22240) nu vraag
ik mij af of het wel degelijk nodig is om deze te vervangen. Of zou het nog mogelijk zijn om er nog een jaartje of 2 mee te rijden. Ikzelf rij weinig km’s zo’n 250km per maand (voorlopig toch nog)
Ook heb ik nog een vraag i.v.m stationair lopen van de motor.
Ik merkte al een tijdje op dat als ik aan de lichten sta het motor toerental nogal veel schommelt, van zo’n 800 tot 1100/1000 toeren, hij draait dus wat onrustig (althans zo komt het over) verder loopt de motor perfect. Het enige vreemde wat ik in de koude wintermaanden 4 keer gehad heb is dat de motor gewoon afsloeg toen ik net vertrokken was. Ik reed zo’n 15km/h en legde de verwarming aan en toen sloeg de motor gewoon af.
Hopelijk kunnen jullie wat opheldering bieden bij deze vraagjes.
Gewoon laten vervangen, er word niet voor niets 10 jaar opgegeven.
Als de riem breekt kost het je nog veel meer geld.
En wat is zo de gemiddelde kostprijs daarvan? Ik heb daar totaal geen beeld van.
Riemwissel met spanrol, waterpomp, thermostaat en koelvloeistof, zou c.a. 300 euro mogen kosten. Dat is dan incl. onderdelen en arbeidsloon.
Gewoon doen… Het materiaal van de riem gaat in die 10 jaar achteruit, evenals de lagers van de spanrol door stilstand..
10 jaar is al lang vergeleken met de oude termijnen van 3-5 jaar. Speel niet met dit soort dingen het zou zonde zijn als je met die lage kilometerstand een paar kromme kleppen hebt!
Het onregelmatig stationair lopen zou ik de stappenmotor eens voor schoon (laten) maken of vervangen… Dit zorgt namelijk ook voor het plotselinge afslaan!
Zal binnenkort eens binnenspringen bij de locale mecanicien om prijs te vragen.
Ik zal nog iets laten weten, en wat foto’s posten.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Eens een busje tank-cleaner in je benzinetank smijten, kan ook wonderen doen.
En natuurlijk een lange rit op autostrade zodat alles eens goed warm heeft geweest.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Net even prijs gaan vragen. Hij vertelde me dat de kwaliteit van de riemen (distributie en V-riem) idd sterk achteruit gaat in 10 jaar. Over de spanrollen wist hij me te zeggen dat deze wss nog in orde zullen zijn door de lage km stand. Hetzelfde geld voor de waterpomp en dergelijke. Maar hij ging kijken hoe het precies zat. De prijs in het beste geval dus enkel de 2 riemen kwam op 190euro met werk en in het slechtste geval (waterpomp, antigell, riemen, spanrollen,....) op 300. Zal hem binnen 2 weken binnenbrengen en voorlopig wat rustig proberen te rijden.
Over het stilvallen wist hij me te vertellen dat dit wss kwam door het vermogen dat ik vroeg van de verwarming. Maar hij ging de stappenmotor ook eens nakijken en schoonmaken.
Ik zou ook het brandstoffilter mee vervangen waarschijnlijk zit er wat vocht en vuil in. (10 eur en 6 minuten werk eenvoudig zelf te doen. )
Maar stilvallen door verwarming lol
luchtfilter al ooit vervangen? (12eur en 3 minuten werk)
Die clean troep ben ik absoluut geen fan van en hebben volgens mij amper nut want die troep moet ook verdwijnen… dus filter(s) moet(en) ook mee vervangen worden.
v-riem hoeft nog niet vervangen te worden dat hoor je wel als het nodig is.
Brandstoffilter werd vervangen in het klein onderhoud eind vorig jaar, dus das al in orde. Luchtfilter heb ik zelf schoongemaakt met zo’n reinigings set.
en die verwarming ja.. waarschijnlijk gewoon een reden gegeven om iets te zeggen. Nuja zal wss niet zo erg zijn, heb het maar paar keer voor gehad.
reinigingskit voor luchtfilter toevallig een niet standaard luchtfilter?
Noppe is niet standaard.
Hoe kan je het roesten van de uitlaat tegen gaan? Valt dit zelf eenvoudig te behandelen of kan dit geen kwaad?
vandaar dat je hem kan kuisen
roesten: roest van een uitlaat gaan van binnen naar buiten. behandelen heeft zo geen zin lange afstanden rijden is een oplossing of een klein gaatje aan de einddemper onder de pijp boren (aan de toevoerzijde)
hmm, lange afstanden rijden zit er zowiezo niet echt in. Het nu reeds aanwezige roest verwijderen zal dus weinig zin hebben aangezien het binnen de korste keren opnieuw zal roesten? En neem nu dat er een gaatje ontstaat, hoe ondervindt je dit? Enkel visueel of ga je dit duidelijk horen? En valt zo’n gaatje dan eenvoudig dicht te lassen of vervangt men dan de beschadigde delen van de uitlaat?
is hoorbaar als je buitenaf staat en de motor stilstaat oplossing is vaak een uitlaatpasta (mijn voorkeur is gumgum met vezel en bandage erbij zeker geen vloeibaar spuitspul nemen deze zijn zwakker en gaan sneller terug lekken) en als het groter is inhouden motor ,toerental wisseling, loom optrekken, een einddemper die een groot gat hebt hoor je van 100m, ... HOGER brandstof verbruik, ...
er zijn natuurlijk wel grenzen wat je kan dichten!
Saxo is terug van garage. Enkel de distributieriem werd vervangen. De rest was nog niet nodig wegens de lage km stand. Het heeft me uiteindelijk 95euro gekost wat reuze meevalt als je het mij vraagt. Hieronder de beloofde foto’s en bedankt aan degene die me hebben geholpen met het probleem.