Als het probleem die borgmoer is en ik kan die klus zelf klaren dan blijft de Dyane bak natuurlijk zitten.
Ik hoop van kain112 de nodige inlichtingen te krijgen om die borgmoer te vinden.
Anders gaat het toch mijn reserve 2CV bakje worden.
nog even over jouw bakprobleem.demonteer rechter voorscherm en haal de deksel los.als het de beruchte borgmoer is dan moet je die zo los kunnen zien hangen.het is een vrij platte moer(achterin boven).fijne draad.als je goed kijkt kun je zien dat deze op 3 plaatsen in de fabriek is geborgd.en dit is niet voldoende.mijn ervaring is dat bij deze schijfrembakkan zo rond de 100.000 de zoalsmoer wil loslopen.wat ik toentertijd dan ook deed was dze preventief extra te borgen.:duw schakelstang 2-3 naar voren (2e versnelling)schroef moer terug met een beitel of echte schroevendraaier en als je goed kijkt zie je uitsparingen in het gedeelte waar de moer tegenaan loopt.op deze plaatsen geef je een dreun met hamer en beitel.zoals ik al zei als de moer losloopt tijdens het rijden loopt de bak aan gort.
afgezien van dit probleem gaan deze v-bakken niet kapot.met wat geluk ben je binnen 30min. klaar
0.9 l olie erin en rijden
succes ermee
overigens als je bak echt kapot is dan kun zonder problemen en 2cv monteren verhoudingen liggen inderdaad iets anders maar ik garandeer je daar merk je in de praktijk niets van.kijk wel die verdomde borging van je 2e hands bak na.nog een leuk weetje:kijk of de km kabel goed is bevestigd.(lange m7 bout)als deze onbreekt dan kan de kabel losschieten.gevolg:aandrijftandwiel schiet dwars ook bak in de soep.2x meegemaakt maar was het geval van slechte montage
bedankt kain122,
ik probeer het binnenkort uit !
Laat even wat weten!
momenteel nog geen sleutelruimte, zal voor binnen enkele weken zijn…
Maar ik laat zeker nog iets weten !
Alvast nen dikke merci !!(zoals ze dat hier in België zeggen)
Dyane staat nu in m’n garage: vanavond gaat het deksel van de bak !
Wel wat spannend toch !?
Eerste diagnose van de bak:
na het openen van het deksel sprong het veertje van het kogeltje lekker weg in de bak.
Wat een verrassing om dit op de bodem van de bak te kunnen zien liggen:
Geen half litertje olie meer in de bak !!!
Vorige eigenaar wat gierig geweest ?
Dan op zoek gegaan naar de beruchte moer.
Een echte moer heb ik niet gevonden; wel een grijze dunne aluminiumkleurige ring op de as van 2e en 3e versnelling die los zit.
Dus de versnellingsbak staat in neutraal met de uitsparingen op de asjes mooi in lijn zodat je in de auto de neutraal beweging van links naar rechts kan maken, maar de tandwielcombinatie van vermoedelijk 2e en 3e versnelling staat vast naar voor (richting motor). Hierdoor draaien alle tandwielen mee.
Is dit wat te volgen ?
De tandwielgroep van 2 en 3 zit dus niet op z’n plaats voor neutraal te zijn.
Kan iemand bevestigen dat die grijze dunne aluminiumkleurige ring de moer is die in bovenstaande posts bedoeld wordt.
Vandaag nogmaals geprobeerd om de moer vast te schroeven maar zonder resultaat.
Het lijkt alsof de tandwielgroep 2-3 te ver uit elkaar zit zodat ik niet op de schroefdraad geraak met de moer.
Zal toch de bak moeten vervangen zekers
maar allé, we hebben maar weer wat bijgeleerd !
hehe, gisteren avond eindelijk gelukt !!
Wel nog geen proefrit kunnen maken, maar dat komt er van’t weekend vast wel van.
De tandwielgroep 2-3 zat idd te ver uit elkaar, met veel peuterwerk heb ik deze in elkaar kunnen schuiven zodat de moer er op past. Geborgd met wat slagen van een schroevendraaier en alles gemonteerd.
Stilstaand kan ik nu mooi schakelen, nog even kijken wat dit al rijdend brengt.
Heb er uiteindelijk misschien wel langer over gedaan dan de bak gewoon vervangen maar dit was me veel boeiender !!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Klinkt goed, nu maar hopen dat het ok al rijdend weer naar behoren werkt. Niet vergeten olie aan te vullen he
Goed werk! En nou niet meer te hard achteruit rijden…
olie zit klaar om lekker te smeren.
Thx
Zelf heb ik nog geen meter met deze dyane gereden, eerst nog zorgen voor wat remkracht en dan testen maar !
Je hebt veel geluk gehad|
Nu je de moer goed geborgd hebt zul geen problemen meer met je bak ondervinden.
Veel succes.
grtn.
bedankt allemaal,
Rijdt nu als een Frans naaimachientje .
en Kain112: zonder jou zou het niet gelukt zijn.
Als je ooit een vuil groen Dyanetje tegenkomt laat dat maar effe stoppen: trakteert zeker een pint !