Ook mijn AX heeft last van de typische AX kwaal waarschijnlijk…
de lekke koppakking
Het blok is een 1.0 injectie uit 1993, met 185.000 km op de teller.
Fototjes:
(plastieken kap links is de bovenste distributiekap, object onderaan is de (bevestiging van de) dynamo)
link
link
En het koelvloeistofcircuit; leeg laten lopen en doorgespoeld.
Vulbuis aardig bruin
link
“mayo” op de dop
link
Oude koelvloeistof:
link
Zo ziet het blok er van de onderkant uit, bij de carterpan
link
Sinds het vernieuwen van de koelvloeistof weer 300 kilometer gereden (aan korte ritjes <15min), ziet het koelvloeistof er nog normaal uit.
Ook het olieverbruik valt me nog mee, ruim 3000 kilometer op 1,5 liter. Maar de foto’s laten wel duidelijk een lekke koppakking zien.
Nu is de vraag natuurlijk.. wat nu?
optie 1: Volgens mij kan je gewoon door blijven rijden met een lekke koppakking, en een beetje olieverlies accepteren.
optie 2: wat ook kan natuurlijk is een nieuwe koppakking (maar dat vind ik dit 1.0 blok niet waard, liever een 1.1i blok erin).
optie 3: Laatste optie is een ander blok erin hijsen (kost waarschijnlijk ook evenveel moeitje als het vervangen van de koppakking)
Nu heb ik via het internet wel ‘n mooi blok gevonden; een 1.1i blok
bouwjaar 1992, komt uit een AX Plaisir
170 dkm op de teller, bij 140dkm olie + distributie vervangen.
Geen lekke koppakking, helemaal compleet (met 4bak ook).
Vraagprijs is wel 120 Euro, lijkt me een beetje veel voor een blok met zoveel kilometers…
maarja wat is wijsheid?
Edit door mod. images veranderd in links
tsja je weet mijn mening he? 1.1 erin hangen..
hulp genoeg!
overigens, 1.0 blokje mag dan door een aantal slceht en zwak gevonden worden.. dze rijdt dus al heel lang met een lekke kop en blijft maar rijden, dat heet toch betrouwbaar en sterk?
en al 30.000km met dezelfde olie
damn wat ben jij scherp joh vogel!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2321.jpg)
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Ik zou eerst ‘s (laten) controleren hoe de algehele staat van de AX is, aangezien de koppakking niet het enige zwakke punt is bij de AX.
En dan wellicht ‘s gaan kijken of je een “jonger” blok kunt krijgen.
Groet, Rogier
Re: Lekke Kop—> op naar 1.1i?
Lobber schreef:Nu heb ik via het internet wel ‘n mooi blok gevonden; een 1.1i blok
bouwjaar 1992, komt uit een AX Plaisir
170 dkm op de teller, bij 140dkm olie + distributie vervangen.
Geen lekke koppakking, helemaal compleet (met 4bak ook).Vraagprijs is wel 120 Euro, lijkt me een beetje veel voor een blok met zoveel kilometers…
maarja wat is wijsheid?
120 euro is een gebruikelijke prijs voor een 1.1i of 1.4i TU blokje.
Een TU blokje overzetten is niet zoveel werk, maar als het hele blok er toch uitligt kun je meteen een hoop dingen meenemen. D-riem en spanrol, eventueel ook de waterpomp, koppeling, aandrijfaskeeringen, etc etc. Bij twijvel, altijd de D-riem vervangen, verder denk ik dat de kopakking van dat blok al vervangen is, of hij is alsnog lek, gezien de leeftijd en de km-stand . Is dat blok verder echt helemaal kompleet? dus ook alle injectie-zooi, ECU, etc erbij
:
Koppaking vervangen, kost je c.a. €150 en dan weet je wat je heb, ander blok erin gaat je veel meer kosten. Als je toch voor een ander blok gaat, neem dan een 1.4i, dat gaat als de brandweer in een AXje
Sohail, je moet wel een beetje rekeninghouden met de kunsten van de bestuurder..
1.1 is meeeer dan genoeg voor GLenn.
verder idd denk toch maar dit blok laten staan..
ik heb nog een gtcarb blok in de schuur.. alleen koppakking vervangen.. en driem en spanrol enzo
owh shit weer 1.4
Maar goed dat jullie zo scherp zijn
had het zelf niet eens opgemerkt..
Ik had contact gezocht met de verkoper, die vertelde dat in MAART 2005 de distributie was vervangen, en olie ververst—kilometerstand 140.000. In Oktober heeft hij schade gereden met de auto (aan de zijkant), en toen is het blok met andere onderdelen eruit gehaald. De kilometerstand van het blok was bijna 170.000.
Dit betekend dus dat die ax het afgelopen jaar 30.000 kilometers gemaakt moet hebben.. arme ax
het verhaal lijkt dus aan meerdere kanten te rammelen
Nouja, wachten maar dan op het volgende AX blok
q01z schreef:Sohail, je moet wel een beetje rekeninghouden met de kunsten van de bestuurder..
1.1 is meeeer dan genoeg voor GLenn.
en dankjewel marc… Je ben gewoon bang dat ik je dan in kan halen met die blauwgroene AX (uche uche roestbak uche) van je
1.4 zou opzich natuurlijk ook een idee zijn, maar dat lijkt me weer teveel van het goede als je ook bijvoorbeeld naar de remmen kijkt die niet gemaakt zijn voor 75 pk (of hoeveel pk levert een 1.4?).
Nouja ik weet het nog even niet
verlagen, 1.4 erin, diesel onderstel..
enne glenn, mijn 1.0 heeft geen roest, dat heb ik weggehaald.. hij heeft nu gebrek aan staal
Lobber schreef:en dankjewel marc…
Je ben gewoon bang dat ik je dan in kan halen met die blauwgroene AX (uche uche roestbak uche) van je
1.4 zou opzich natuurlijk ook een idee zijn, maar dat lijkt me weer teveel van het goede als je ook bijvoorbeeld naar de remmen kijkt die niet gemaakt zijn voor 75 pk (of hoeveel pk levert een 1.4?).
Nouja ik weet het nog even niet
Ik denk het wel , kijk ik maak me niet druk, elke 1.1i haalt mijn Xantia in, dus ik probeer het niet eens
Maar een AX met 1.4i blokje erin, daarmee laat je een beetje bling-bling Golf toch wel een poeppie ruiken
Een 1.4i levert 70PK, het verbruik is c.a. 1 op 15 als je normaal rijd.
q01z schreef:verlagen, 1.4 erin, diesel onderstel..
enne glenn, mijn 1.0 heeft geen roest, dat heb ik weggehaald.. hij heeft nu gebrek aan staal
en alweer een WB klasse lager!!!
Maar goed, zolang de carburateur maar goed is afgesteld, he marc!?
Gister bij een 1.1 blokje wezen kijken,
1.1i van 1992 uit een plaisir (met 4bak dus)
ongeveer 140dkm op de teller; en koppakking leek nog goed.
Hij liep nog heel goed; geen gekke geluiden.
wel was de kleppendekselpakking lek zoals te zien op deze fotos, maar dat is wel eenvoudig te vervangen:
Foto’s (als link, hoge resolutie):
Blok van voren
Blok van boven
totaalbeeld (en de ontsteking is idd ook een beetje smerig.. )
Bij toeval ondekte ik wel olie onderop de kap van de ecu. Hier heb ik het ook nog even met marc over gehad
Dit zou kunnen betekenen dat de kleppakking goed lek is, zodat de olie eruit kan spuiten door (te hoge) oliedruk…
iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? is dit mogelijk?
en wat zijn de oorzaken (en gevolgen) van te hoge oliedruk?
Of is het niks om je zorgen over te maken?, behalve die pakking vervangen?
De koppakking van dit blok is lek, duidelijk te zien op de eerste foto, dat hoekje is behoorlijk nat en dat is echt niet de kleppendekselpakking. De oliesmurrie rondom het injectiehuis is normaal, dat is weten van de carterontluchting.
Vervangen van de koppakking kost aan onderdelen, c.a. €150 als je de waterpomp meeneemt.
Dank voor de reactie,
iemand van de axclub merkte ook al op dat het oliepijlbusje ook nat was tot boven aan toe. Dus dat hier waarschijnlijk ook olie uit is gekomen (door te hoge oliedruk?), en ws. tegen de ECU is gespoten
Dit blok laat ik maar staan
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1443.jpg)
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik heb nog wel een blok voor je eventueel, maar ik denk eerlijk gezegd dat die waarschijnlijk niet gaat passen. een 1.1 blok uit m’n LNA.
maar dat is een 83er, geen injectie uiteraard.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)