Volgens m’n pa zit er in de versnellingsbak andere olie dan in het motorcarter en hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden. Klopt dat ?
Schijt aan originaliteit.
Bij een BX 1.9D moet de versnellingsbakolie eens in de 100dkm ververst worden (=bijna nooit).
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Rataplan schreef:Ikzelf ververs de bak om de 50.000 km of om de 2 jagroet rataplan
Zoiets schrijft de Haynes ook voor, 60.000km zeggen zij.
Gezien de kosten van verse bakolie, kan het absoluut geen kwaad om deze af en toe te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het voordeel van verversen is dat je de stand van zaken ook in de gaten kan houden. Komt er een hoop slijpsel van je plug dan…....
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
maar even over dat een versnellingsbak niet op motor olie kan draaien…. de oude BX 14 blokken, die ook in bijvoorbeeld de Visa zitten draaien gewoon op motorolie.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:maar even over dat een versnellingsbak niet op motor olie kan draaien…. de oude BX 14 blokken, die ook in bijvoorbeeld de Visa zitten draaien gewoon op motorolie.
en een mini ook…
maar de kans dat daar olie inzit..
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die draaien niet alleen op motorolie, bij genoemde modellen zit de versnellingsbak gewoon in het motorcarter (zie ook renault 14 = zelfde blok als bx)
Ik zal het m’n pa eens doorgeven. Al denk ik dat het verspilde moeite is
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat wij hierboven roepen zijn ook eerder uitzonderingen he, de gemiddelde versnellingsbak is een autonoom geheel met zijn eigen oliesoort. Een automatische versnellingsbak heeft dan weer heel andere olie en ook daar zijn er weer uitzonderingen. Gewoon netjes de guide d’entretien naleven dus.
Ik heb het instructieboekje van de berlingo niet gezien en ook al zeker niet gelezen, maar ik gok zelf dat daar in staat bij welke kilometerstanden je naar de dealer moet voor een grote/kleine beurt
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ligt een beetje aan het bouwjaar denk ik, maar ik dacht bij de huidige modellen om de 20.000 km. (vind ik zelf wel wat veel, dus houdt het altijd op 10.000)
Het grappige is, dat het boekje niets vermeld over de bakolie.
De dealer waar ik het weleens gevraagd heb, wist mij te vertellen dat Citroen hier niets voorschrijft
Wat metaalslijpsel betreft, ach dat zegt ook niet alles, kijk maar naar de AX van David.
De bakolie kwam daar bruin, tegen het zwarte aan uit en aardig wat slijpsel op de plug, maar dat ding rijd nog steeds prima en is zelfs naar Polen op en neer geweest
Ik heb de vraagbaak (Berlingo type96-98) er eens op nageslagen
Er staat in dat eens in de 60.000 km het oliepeil van de versnellingsbak gecontroleerd dient te worden. Verversen wordt niet genoemd! Dat hoeft dus niet.
Olie volgens spec. API GL-5 SAE 75W80.
Voor mijn C5 wordt exact hetzelfde voorgeschreven, ook de termijn.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971