Hallo,
Ik heb wat vraagtekens omtrent mijn berlingo.
Ik heb eerst een standaard 1.9 diesel berlingo(2003) gehad. Een tijd terug heb ik een Berlingo 2.0 HDI uit 2004 gekocht. In de veronderstelling dat deze iets zuiniger zou zijn.
Met de 1.9D 2003 reed ik op het zuinigst 1 op 14.
Met de 2.0 HDI 2004 rijd ik in het uiterste geval 1 op 14.5 maar meestal gaat het toch rond de 1 op 12/13 zitten.
Nu zeggen ze dat dit normaal is maar ik hoor zoveel verhalen over het feit dat ze veel zuiniger zouden moeten zijn. Ik verwacht nu niet de meest zuinige auto als ik praat over een berlingo maar hier zit toch iets niet goed?
Rijstijl
Ben een hele rustige rijder kom eigelijk nooit boven de 100 en schakel op 2000 toeren.
Is dit normaal? Zijn de HDI’s inderdaad niks zuiniger(of verbruiken zelfs meer) dan een gewone standaard dieselmotor?
Dit is normaal. ik had hiervoor ook een 1.9D.
Bij gelijk gebruik gebruiken ze ongeveer evenveel. de HDI nodigt wel meer uit om m ff de sporen tegeven en dan ligt t verbruik wel wat hoger. (20 extra pk’s vragen eenmaal meer brandstof)
Ik snap die uitnodiging om m even de sporen te geven maar ik kan er niet bij dat het verbruik van een HDI gelijk ligt, of in dit geval meer is dan een standaard dieselmotor. Zoals gezegd kom ik eigelijk nooit boven de 100km/u. Heb ook andere auto’s gehad, dan wel geen bedrijfs auto’s waar tussen een 1.4 of een 1.4HDI een behoorlijk verschil lag in verbruik. Ja ik weet dat dit hele andere blokken zijn dan de genoemde berlingo. Een 1.9 HDI haalt over dezelfde manier / afstand van rijden die ik doe toch wel rond de 1:17 a 18.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Heb me ook verbaasd over het verbruik van een HDI. Maar het ligt erg aan de rijstijl. Die van mij rijdt zuiniger wanneer ik hem met optrekken ‘op zijn staart trap’ DWZ doortrekken tot minimaal 2700 toeren en flink gas geven. Dit doe ik tot de 80 km/h en dan gaat ie in zijn 5 en blijft daar zolang mogelijk. Mijn verbruik is daardoor gezakt van 1 op 14 naar 1 op 16,5. En mijn record is op 1 op 18,3 bij 130 km/h constant over een afstand van 750km en een afgeladen auto maar MET Texaco XL diesel in de tank.
Onze Berlingo 1.8D (58pk) is ook zuiniger en soepeler dan mijn HDI, maar die presteert (net als de 1.9D) voor geen meter. En extra prestaties gaan nou eenmaal -vaak- gepaard met een hoger brandstofverbruik
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb ook beide gehad en kan slechts onderschrijven dat de 2.0HDi het niet zo heel goed doet op ‘het nieuwe rijden’. Met wat meer toeren wordt de turbo wat beter aangesproken en rijd je dus efficienter in het gunstige toerengebied. Laag onderuit is voor de HDi inderdaad een dorstig stukje. De 19D is wat dat betreft nog veel meer een ouderwetse diesel, waarbij het koppel veel gelijkmatiger wordt opgebouwd en kan worden gebruikt. Die doet het dan juist weer goed met weinig toeren en wat geduld.
Op de duitse site van adac.de is per model, type enz, te vinden wat de CO2 uitstoot is. Als de brandstof hetzelfde is, dan is dit recht evenredig met het gebruik.
Ik ben naar aanleiding van die gegevens tot de volgende conclusies gekomen:
1: TDI/HDI rijdt voordeliger dan D
2: een groter vermogen met dezelfde cilinderinhoud rijdt voordeliger
3: grotere cilinderinhoud rijdt minder voordelig
4: een automaat of andere bijzondere modellen rijden een stuk minder voordelig
Ik heb dit niet specifiek voor de citroen uitgezocht, maar het lijkt me vrij algemeen.
Toen ik 5 jaar geleden mijn berlingo op lpg kocht, hoorde ik bij de citroen dat er mensen waren die zelfs 1:20 haalden met diesel. Ik haal zelfs met lpg soms ook wel meer dan 1:14.
Ik ga eerst eens de tip over het snellere optrekken/hoger in toeren proberen. Zodra ik weer aan tanken toe ben zal ik daarna het rijgedrag eens wat aanpassen en de resultaten bijhouden en zonodig hier ook even plaatsen. Bedankt alvast voor de gegeven informatie.
Is ook weer afhankelijk van het brandstofsysteem. Je had Bosch en nu Siemens.
Bosch: 1:18-19
Siemens: 1:15-16
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Hoe kom ik er achter welk brandstofsysteem ik heb?
Kan ik dat ergens vinden of gaat dat op basis van bouwjaren?
Mijn 1.9D Berlingo 2001 liep +- 1:14
De 2.0HDi Berlingo 2004 loopt +- 1:13.
Ben een stevige rijder, brede banden eronder en de HDi is gechiped.
Ik was toch benieuwd en heb nog het een en ander opgezocht.
Om te beginnen wil ik weten hoe ik met de CO2 uitstoot het brandstofgebruik kan berekenen. De adac heeft zelf een aantal nieuwe types getest en geeft daarvoor zowel de CO2 uitstoot als het brandstofgebruik. Hiermee is de omrekeningsfactor te bepalen.
uit de adac eco-test
Citroen Berlingo Kombi HDi 110 FAP Multispace Exclusive
Verbrauch 5,6 / 6,67 l pro 100 km (Herstellerangaben/ ADACTestverbrauch)
CO2 Ausstoß 147 / 176,4 g pro km (Herstellerangaben/ ADACTestverbrauch)
ADAC Testverbrauch 6,51 / 5,37 / 8,74 l pro 100 km (Innerorts / Außerorts / Autobahn)
omrekeningsfactor CO2 uitstoot ( 176.4 * 100 / 6.67 = ) 2645 g/l
Voor wat oudere modellen staat bij de adac alleen de CO2 uistoot vermeld. Helaas voor Freetjuh wordt er niet vermeld wat de uitstoot is voor de modellen waarvan hij het brandstofverbruik zou willen weten. Daarvoor heb ik de modellen genomen die redelijk vergelijkbaar zijn.
uit de adac-autodatenbank (volgens de fabrikant):
Citroen Berlingo Kastenwagen 1.9D Top ( bis 03) 51kW 1868cc ( geen opgave )
Citroen Berlingo Kastenwagen 2.0HDi Top (bis 03)66kW 1997cc ( geen opgave )
Citroen Berlingo Kombi 1.9DX (98-02) 51kW 1868cc 181g/km = 6.84 l/100km = 1:14.6
Citroen Berlingo Kombi 2.0HDi Chrono (00) 66kW 1997cc 155g/km = 5.86 l/100km = 1:17.1
Citroen Berlingo Kombi 2.0HDi SX (99-00) 66kW 1997cc 147g/km = 5.56 l/100km = 1:18.0
Citroen Berlingo Zuinigste-diesel 82kW 1560cc 139g/km = 5.26 l/100km = 1:19.0
op z’n zuinigst met een berlingo diesel op een stille buitenweg: 19.0 * 6.67 / 5.37 = 23.6 km/l
Volgens de adac-metingen ligt het verbruik in de praktijk zo’n 20% hoger dan de fabrikant opgeeft.
Voor een 2.0HDi, waarvoor de fabrikant ongeveer 1:17 opgeeft, verwacht je volgens de adac-metingen ongeveer 1:14. Absoluut gezien is het verbruik van de HDi van Freetjuh dus niet abnormaal.
Maar de fabrikant geeft wel aan dat een 2.0HDi duidelijk zuiniger is dan de 1.9D. Dat is niet zo bij Freetjuh en daar zou dan toch een goede verklaring voor gevonden moeten worden.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Mijn Berlingo Multispace 2.0 HDi 90 pk heb ik sinds juli 2002, eerst als zelfgekozen lease, sinds februari 2007 privé.
Het brandstofverbruik heb ik altijd bijgehouden door meestal bij hetzelfde ( Q8 / nu Tango) station vol te tanken en en liters en km’s te noteren. Stand nu bijna 250.000 km. Bij de dealer in onderhoud. Motorisch nooit een probleem gehad en ben zeer tevreden over de motor. Geen olieverbruik.
Dieselverbruik tussen 16 en 18,5 km/l. ‘s Winters in de kou verbruikt hij duidelijk meer dan s’zomers in de warmte. Als ik minder hard zou optrekken, dan kan ie nog zuiniger rijden.
Ik rijd weinig in de stad en meestal weinig beladen.
Vanouds rijd ik vlgs het “nieuwe rijden” . Op snelweg tegen 120 km/h (2500 toeren), maar op de lange baan graag 135 km/u (ca. 2800 toeren). Nooit kom ik boven de 3000 toeren.
Ik trek wel graag vlot op, zodra de motor op temperatuur is. Het “nieuwe rijden” houdt vooral in dat ik ver vooruit kijk en gas loslaat en weinig hoef bij te remmen. Huidige (winter+zomer)banden en remmen, schokbrekers zijn in ieder geval de laatste 120.000 km niet vernieuwd.
Conclusie: zuinig in brandstof en zuinig m.b.t. slijtage van rolwerk door rijwijze.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gister naar NL gecrosst met de Berlingo…
Gemiddeld 135 km/h gereden en ondanks de vele wind (deels tegen) een verbruik gescoord van 1 op 16,5.
Auto was half beladen (2 volwassenen en bagage voor een lang weekend) en verder erg rustig op de weg…
Vond het erg netjes eigenlijk…..
Terug ga ik het weer bijhouden maar zit dan redelijk goed vol met boodschappen,televisie,bagage. Dus denk dat ik dan iets minder zuinig ga rijden. Meld me tegen die tijd wel weer even…
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
tja ik heb ook een berlingo 2.0 hdi gehad en vond dit een heerlijke dieselmotor en redelijk zuinig
goed ik woon in zweden en rijd hier meestal niet harder dan 100 maar vind me toch meer in de 1 op 18.5
ik vind het knap duur 1 op 14.5 voor een rustige rijder
Hallo allemaal,
1:17,5 gemiddeld met een Berlingo 2.o HDI 2003 met 145000km. Op de grote weg 1:20