Startprobleem 2.2 TRS motor—> wie heeft de gouden tip?
RASA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

- 2CV 2CV-6
Gepost: 24 februari 2011 12:50 AM

Aan het einde van ons mooie sleutelproject stuiten wij op een probleem, een startprobleem.
In een CX familiale serie 1 ‘84 hebben we een 2.2 TRS motor gesleuteld. Die liep perfect totdat hij na een ritje van een kilometer of 7 op 2 of 3 cilinders ging lopen. Rommelig dus. Vervolgens hebben we de motor afgesteld met de stroboscoop, en liep hij weer keurig. Probleem opgelost dachten wij, totdat dit probleem terug kwam (terwijl de auto in de stalling stond) en zij (jawel, een vrouw!) ook beroerd begon te starten.
Normaal was het tik en lopen, nu niet meer. Eerder nog een zwakke vonk, afgewisseld met weer 5 minuten perfect lopen. En vervolgens helemaal geen vonk meer. Wie heeft een idee? Gedaan tot nu toe:
-  Bobine vernieuwd;
-  Bougies vernieuwd;
-  stroomverdeler uitgewisseld met een ander;
-  Gelijkrichter (ding bij de bobine) uitgewisseld met een ander;
-  Massa gecontroleerd;
-  Contactjes (bij bobine, maar ook bij stekkers) nagelopen.

Wie oh wie geeft de gouden tip? We houden ons aanbevolen!

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 24 februari 2011 01:41 AM
  [ # 1 ]

Als je zeker weet dat je geen vonk hebt, kunnen er nog een aantal zaken zijn die wellicht nog niet in je ‘done’ lijstje staan.
Ik denk aan een verdeelkap die stuk is, of géén plus die van je contactslot komt.

Is het iets anders dan zou ik eens kleppen stellen, of de timing van je distributie controleren.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

Gepost: 24 februari 2011 01:47 AM
  [ # 2 ]

En de rotor?
En de verdeelkap?
Ook gechecked/vernieuwd?

Als dit het niet is, denk ik aan vocht. Dus trek ALLE stekkerverbindingen nogmaals los en behandel de contacten met een liefst vochtverdrijvende contactspray.

Als het dat niet is: bedrading checken op draadbreuken, ook (of juist) onder de rubbertjes bij de stekkers.

Oh ja en ik neem aan dat je met ‘gelijkrichter’ bedoelt: de ontstekingsmodule?

Succes!
Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1481

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 24 februari 2011 02:36 AM
  [ # 3 ]

bij zat laatst het stekkertje onder de condensator los, binnen 1 minute opgelost maar daardoor geen vonk. Kan zijn dat hier een slecht contact gemaakt wordt

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 24 februari 2011 02:50 AM
  [ # 4 ]
mbender schreef:

bij zat laatst het stekkertje onder de condensator los, binnen 1 minute opgelost maar daardoor geen vonk. Kan zijn dat hier een slecht contact gemaakt wordt

Dat zal het niet zijn want een 22trs motor heeft geen puntenontsteking….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 februari 2011 03:08 PM
  [ # 5 ]

Net als Leontien verdenk ik in dit geval ook het echtpaar bobine & module.
Maar de module zit niet bij de verdeler maar op een aparte (alumeneninium) plaat achter/ onder de linkerkoplamp….bij een gewone serie II dan.
Aangezien die van jou een serie I is waar een Douvrin 2.2 ingelepeld zit kan het zijn dat de module een ander plekkie heeft gekregen…
Je kunt ervoor kiezen alleen de module te vervangen, maar beter is paarsgewijs met de bobine.
Da’s jouw keuze.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

RASA
< 100 berichten
Rank

- 2CV 2CV-6
Gepost: 26 februari 2011 05:05 AM
  [ # 6 ]

Kijk!

Dat zijn de tips, hartverwarmend die spontane reacties. Met de gelijkrichter bedoel ik inderdaad de ontstekingsmodule (moet je mee aankomen bij scrabble, niemand gelooft je). Die ga ik komende week uitwisselen met hoop op resultaat want deze tip heb ik ook ‘live’ gehoord.
Op de bobine meten we zowel massa als plus dus dat moet goed zijn (theoretisch had de startmotor nog teveel vermogen kunnen vragen). De verdelerkap is helemaal perfect (ook doorgemeten). Voor de zekerheid check ik nog wel een keer alle draden en stekkers. Mogelijk dat bij het vervangen van de bobine toch iets is mis gegaan (verkeerd stekkertje op verkeerd pinnetje of geen contact bij vervangen stekkertje).
Ik laat weten als deze elektronische muur geslecht is!
Nogmaals dank! tongue wink

Afbeelding Bijlagen
Rasa3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

RASA
< 100 berichten
Rank

- 2CV 2CV-6
Gepost: 04 maart 2011 12:45 AM
  [ # 7 ]

Dit wordt een schuldbekentenis cheese :

De fout blijkt geen technische maar een menselijke. Onterecht is gesuggereerd dat de techniek dus te wensen over liet, wij waren de zwakke schakel. Probleem is opgelost. Wat we hebben gedaan:
-  Onstekingsmodule uitgewisseld maar geen resultaat.
-  Vervolgens draden en bougiekabels gecontroleerd op breuken, geen resultaat.
Wat was het dan wel?
Bij het aansluiten van de nieuwe bobine zijn er 2 draden verkeerd gemonteerd. Dom dom en schaamrood op de kaken Surprisedops: . Hier kwamen we gelukkig achter door een foto die we hadden genomen van de oude situatie. Na een hoop getuur en zoomen gaf dit de oplossing. Na verwisselen van de draden was het weer tik en lopen.
Dit verklaart natuurlijk niet waarom de CX steeds slechter ging lopen. Niet zeker wetend of ook dat probleem voorbij is (heb er nog niet mee kunnen rijden) ga ik er vanuit dat dit in de matige contacten zat (zowel draad als massa) die inmiddels weer zijn hersteld.

Nogmaals dank voor de tips, leve de cybershot en neem altijd foto’s voordat je iets verandert. Dat als tip voor de volgende!

Afbeelding Bijlagen
Bobine goed.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Gepost: 04 maart 2011 12:53 AM
  [ # 8 ]

Weet je, als mensen met zo’n vraagstuk komen (“auto doet ineens dit-en-dit) ben ik altijd geneigd om als eerste te antwoorden: heb je de kabels niet omgewisseld c.q. zitten alle stekkers erin waar je bent aan geweest etc. Oftewel: WAAR ben je het laatste aan geweest met je handen?!
Maar dan krijg je meestal geïrriteerde reacties zo van: natúúrlijk, ZO dom ben ik echt niet hoor!

En grappig genoeg is het dan tóch vaak een dergelijke menselijk vergissing.  Laughing
Vorige week nog in real life meegemaakt zelfs!

Nouja, dit was wel de goedkoopste oplossing, dus eigenlijk alleen maar mooi. heeft alleen wat tijd gekost nu.

Wel tof dat je het zo opschrijft, je leert van je fout en anderen wellicht ook!  very good

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 859

- CX 2400 GTI
Gepost: 04 maart 2011 10:29 AM
  [ # 9 ]

Ziet er uit als een mooi project en een mooie auto! Heb je nog meer plaatjes of een linkje?
(Kan je ook evt als onderschrift bij je posts neerzetten) Ik vind motorwissels altijd stoer. Wat zat er eerst in?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook