Totaal aantal Berichten: 615
Geregistreerd: 19-01-2009
- CX 25 GTi Turbo 2
Mooi project, goed werk! Wat betreft de nokkenassen, waar zou het probleem dan moeten zitten als deze niet zijn gewijzigd, de carburateurs houden daar toch geen rekening mee, m.a.w. voor de carb’s maakt het toch niet uit wat voor nokkenassen erin zitten, of zie ik dan iets over het hoofd?
Ex: CX 22 TRS
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat die nummering en draadbeschrijving niet klopt is heel normaal !!
De door jou gevonden lijst is voor de schema’s 510-00 dus de allereerste auto’s , die hadden alleen een schets van waar alle componenten en draadbundels zitten , geen top-to-bottem diagram met alle elektrische schakelingen .
Zou ik ooit nog eens kunnen maken aan de hand van die lijst ....
Jou wagen , een ex injectie , heeft dus schema’s 510-00 E
en de specifieke bundel van het injectiesysteem zijn dan nog eens (de roze ) bladen apart .
Wel zitten er draden voor die schakelaar , relais en vacuumklep
in de originele bundel mee verwerkt .
Dus het juiste schema vinden is al de eerste opgave !!
Ik moet ongeveer alles hebben , maar ben niet zo een PC-nerd dat ik dat ook nog eens allemaal mooi kan inscannen op een grote die nog transporteerbaar is ......
Verder zijn al die indexen ( uitgezonderd versie 1 ) enkel in het Frans , Engels , Duits , Spaans en Italiaans
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Verder zijn al die indexen ( uitgezonderd versie 1 ) enkel in het Frans , Engels , Duits , Spaans en Italiaans
Walter
Kom, een échte BELG kan toch wel een beetje Frans lezen? Als ík het al kan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman schreef:wbogaerts schreef:Verder zijn al die indexen ( uitgezonderd versie 1 ) enkel in het Frans , Engels , Duits , Spaans en Italiaans
WalterKom, een échte BELG kan toch wel een beetje Frans lezen? Als ík het al kan
IK WEL ..................
In mijn tijd waren in België alle manuals in het Frans , et pour la flamand , la même chause
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die nokkenassen maken niks uit. i.e. assen zijn aggressiever. openen verder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En iets eerder. (inlaat)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een carbu met injectiekoppen, klepveren en nokkenassen rijdt aanzienlijk beter zelfs!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
wbogaerts schreef:waterman schreef:wbogaerts schreef:Verder zijn al die indexen ( uitgezonderd versie 1 ) enkel in het Frans , Engels , Duits , Spaans en Italiaans
WalterKom, een échte BELG kan toch wel een beetje Frans lezen? Als ík het al kan
IK WEL ..................
In mijn tijd waren in België alle manuals in het Frans , et pour la flamand , la même chause
Is het niet LE flamand?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En la même chose.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
La Léo: wat heb jij jezelf iets (heel moois) laten aandoen! Succes, sterkte én plezier er mee!
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@ Rogier: Dank je! Ja, ik heb mezelf wel iets aangedaan, maar inderdaad: wel erg mooi.
Maar weer eventjes een update van het project. De afgelopen twee weken heb ik niet elke avond kunnen werken aan de SM. Tevens moet ik accepteren dat ik de ene avond in een paar uur -voor m’n gevoel althans- beduidend meer gedaan krijg dan de andere avond. Maar hier moet je overheen stappen en dan gewoon de volgende sessie weer vol goede moed doorgaan. Tot zover ben ik nog geen grote obstakels tegengekomen maar wel kilometers zwarte tape, die ik langzaam van de draadboom aan het pellen ben. Ik wil persé weten hoe deze eraan toe is en dat dit geen overbodige moeite is, zal later in dit verslag opnieuw blijken!
Het schema van Jan en het boek met de omschrijving van de losse draden zijn hierbij overigens een vreselijk fijne hulp! Veel van de draden en hun ‘loop’ heb ik al kunnen achterhalen en ook de relais hebben inmiddels een identiteit, zoals in een vorig verslag al te lezen en te zien was.
Vorige week heb ik wel al de voorbereidingen getroffen om de motor eruit te halen (koelwater aftappen, waterslangen losmaken etc). Ook het stuurhuis is eraf, wat eigenlijk achteraf niet had gehoeven, maar nu kan ik het wel even netjes schoonmaken. En don’t worry, ik heb het nauwkeurig gemarkeerd samen onder toeziend oog van Sjors. We zijn wel van plan de bak gewoon te laten zitten. Die is prima, schakelde goed, dus geen reden om deze te demonteren. Scheelt toch ook weer werk.
Ook de voorstoelen heb ik er inmiddels uit gehaald en veilig op zolder gezet, dat werkt toch een stuk makkelijker bij/onder het dashboard. Wat overblijft is een fijne Salon, alwaar ik, gezeten op de achterbank eens op m’n gemak wat oude documentatie heb kunnen doornemen. Over sfeer gesproken!
Afgelopen weekend heb ik eventjes wat rust genomen in de vorm van een kampeerweekend, maar ook toen is het WPH meegegaan en heb ik de nodige studie-uurtjes gemaakt.
Inmiddels begin ik steeds meer van de techniek en van het elektrische circuit te snappen en ben ik verbaasd over de vaak ingenieuze oplossingen en opties die de SM tentoonspreidt. Zeer geavanceerd, toen al!
Eraan werkend, merk ik ook duidelijk het verschil tussen de SM en bijvoorbeeld een CX, de materialen voelen degelijker en alles past beter in elkaar. Dingen demonteren is (voor zover ik nu kan beoordelen) lang niet zo’n crime als bij de CX, ik vind het totnogtoe een…tja, bijna een verademing! Oké, het gemiddelde Opel-monteurtje van 24 zal er met een boog omheen lopen, maar alles is relatief!
Toegegeven: ik ben nu alleen nog maar in de demonterende fase. Terugbouwen is weer een heel ander hoofdstuk, dus dan zal ik opnieuw eerlijk vertellen hoe dit mij bevallen is.
Inmiddels heb ik 8 meter mooie dikke draad en passende oogjes in huis gehaald om de gehavende, gesmolten draad #1 te vervangen. Op het schema heb ik met een markeerstift al aangetekend waar deze draad allemaal naartoe loopt.
Natuurlijk gaat de bundel op een gegeven moment via een rubber mof strak door het schutbord heen. Aan de binnenzijde zit er een tapijt voor geplakt met een gat erin, dus dat werkt ook lekker. Maar ja, ik moet die hele slechte draad eruit hebben en een hele nieuwe trekken, inclusief de aftakkingen.
Ik laat hem achter het dashboard wel een stukje parallel lopen met de oude draad, want om dat nu helemaal af te gaan pellen…
Toen ik de bekleding rond de stuurkolom verwijderde, viel mij direct een dikke blauwe draad op, die daar duidelijk later ooit getrokken was vanaf het contactslot. Helaas met zo’n verfoeid blauw scotch-blokje waar ik zo’n grote hekel aan heb, dus dat zal beslist een afgetakte +draad zijn. Er zat dan wel een degelijke zweefzekering tussen, maar hij verdween ergens de middenconsole in.
Mijn eerste gedachte was: autoradio! Toen ik echter het bekledingspaneel aan de passagierszijde eraf had (makkelijk, zonder de zetels erin!) zag ik dat de blauwe draad verder liep langs de passagiers voetenbak en daarna naar de achterzijde van de auto. Halverwege, naast de console was hij met een verbindingsstukje gekoppeld aan een grijze draad. Helaas zitten er in de bundel die naar achter loopt wel meer grijze draden, dus ik zal met de multimeter moeten meten welke draad het is.
Maar toen ik dit gisteravond wilde doen, kon ik dat ding opeens nergens meer vinden en natúúrlijk had ‘niemand’ hem weer gezien of gebruikt, dus $@%#^!
Wat wel duidelijk was, was dat die blauwe draad ergens tegen een scherpe rand van een stekker had liggen schuren, zodat de isolatie er gedeeltelijk vanaf was. Over kortsluitingsgevaar gesproken.
Dit bewijst maar weer eens dat mijn afkeer en wantrouwen jegens afgetapte/zelf aangelegde +draden geheel terecht is! Ik moet eerst vaststellen waar deze draad voor dient, eer ik hem opnieuw trek op een veilige manier, dan wel afkoppel.
Wat, oh wat zou er een direct-geschakelde plus nodig hebben aan de achterzijde van de auto?? Kofferbakverlichting? Hmmm.
De brandstofpomp is tot nu toe mijn grootste kandidaat, helemaal omdat men die heeft moeten wisselen toen de auto ooit van injectie carburatie werd.
Nouja, ik ga vandaag eerst nog eens heftig zoeken naar mijn fijne multimeter. Ikke, die hier toch ALTIJD alles netjes loop op te ruimen. Waarom raken mijn spullen dan juist kwijt?! Tis niet eerlijk en dát is het…. !
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh, nog één dingetje: Ik heb eens geïnformeerd naar bimetaal-zekeringen, zoals dus dat schakelblokje/contact bij de relais, maar een elektro-wizzard die ik ken zegt, dat zelfs NOS zekeringen een zekere vorm, van metaalmoeheid kunnen hebben en dat je dus beter echt een gloednieuwe zekering kunt nemen. Alleen… die dingen zijn zó vreselijk Old-Skool dat je daar dus niet meer nieuw aan kunt komen.
Dus Elektro-Wizzards der SM-kunde: wat kan ik dan het beste als alternatief nemen? Er bestaan naar verluid wel “automatische zekeringen” die open gaan bij een bepaalde temperatuur, maar wat is de waarde en de specificaties van het origineel???
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
IK zag dat die “schakelblokjes” nog gewoon nieuw (dus niet NOS) geleverd worden aleen heb ik die link niet gesaved…...... . Wat ik me ook herinder is dat die waarde op het zwarte vlak stond: op het zwarte tussen de 2 schroefdraadpennen. Zal maar weer eens gaan googelen want ik wil ze zelf eigelijk ook wel preventief vervangen. Mooi om het allemaal zo te lezen. Ik kan niet de puf opbrengen om zo’n heel verhaal op te schrijven. dus nogmaals hulde
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ah; Joris is ook al bezig met zoeken…...wacht dat ffff af.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bent grondig bezig! Over die draad gesproken: in het schema van het injectiedeel is te zien dat de pomp door een van de relais linksvoor wordt aangestuurd. Bij mijn weten wordt het relais weer aangestuurd door de ECU. Het zou natuurlijk het handigst zijn als de vorige knutselaar het relais gehandhaafd zou hebben en dit weer hebben aangestuurd via het contactslot in combinatie met de beveiligingsunit. Controleer of er wel een beveiliging inzit. Aangezien het een injectiemodel is zou dat later ingebouwd moeten zijn, maar of dat gebeurd is??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.