Goedemiddag,
ik heb in het topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205211/ al eens aangegeven dat ik interesse had in de ombouw naar een 5-bak.
Ik wil dit nog steeds graag doen.
Nu weet ik inmiddels dat er een aantal aandachtspunten zijn:
-baksteun
-Y-stuk uitlaat
-Uitkloppen of slijpen van de tunnelbak
-Schakelstang aanpassen
die eerste twee punten maak ik me niet zo druk om, het uitkloppen van de tunnelbak of het aanpassen van de schakelstang is misschien even wat lastiger.
Vandaar mijn vraag; heeft er iemand toevallig wat meer info over of misschien zelfs foto’s van zo’n aanpassing. Dan kan ik me alvast een beetje geestelijk voorbereiden.
Ik hoor het natuurlijk ook graag als je zinvolle tips hebt!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan zet ik mijn GS ernaast!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedoel je dat je al een 5 bak hebt in de GS zodat ik het even kan afkijken of wil je ook een 5 bak inbouwen en gaan we simultaan sleutelen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat laaste. Hoeveel toeren scheelt het?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
lol,
Bij 120 km per uur ongeveer 4000 toeren in fifth gear, of ongeveer 5000 toeren in z’n 4e versnelling. Uiteraard bij een lange 5 bak.
Met een “standaard” bak is dat een kleine 5000 toeren in z’n 4 voor 120 km per uur.
Standaard tussen aanhalingstekens aangezien er ook 4-bakken zijn die ongeveer 4500 tot 4800 toeren draaien bij 120 km per uur. Ik weet natuurlijk niet wat je nu in je auto hebt hangen.
Een korte 5 bak zit tussen die twee in.
Heb je een toerenteller? dan moet je maar eens kijken op je gpsje bij 120 wat hij nu doet.
Pin me overigens niet vast op de exacte toeren, maar zoiets is het wel…
Ik kan mij vergissen, maar als ik het goed begrepen heb zou je het hele subframe moeten wisselen met die van een GSA. Alleen de GSA is met 5 bak geleverd en het subframe van GS en GSA is anders. De motorsteunen ook.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb 20 jaar geleden ook een 5-bak in mijn gs “gelepeld”.
Ik weet niet meer precies meer hoe ik dat gedaan heb, maar ik weet zeker dat ik NIET het subframe verwisseld heb!
Succes in ieder geval, het is de moeite waard want het rijdt ( met een lange bak )geweldig beter op de snelweg, idd. 4000 t/m bij 120 km/u!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Ik kan mij vergissen, maar als ik het goed begrepen heb zou je het hele subframe moeten wisselen met die van een GSA. Alleen de GSA is met 5 bak geleverd en het subframe van GS en GSA is anders. De motorsteunen ook.
Is niet alleen de baksteun anders wat belangrijk is voor deze actie?
Naar mijn weten zitten onderop je subframe twee metalen steunen, die zijn voor een 4 bak korter dan voor een 5 bak. Die twee steunen zal je moeten verlengen en dan zou het passen. Bij de GSA zijn deze steunen langer en hebben twee montage gaten. Zodat je kan kiezen welke bak je er in hangt een 4 of 5 bak.
Ik heb ook al eens vernomen dat men gewoon twee plaatjes aan vast had gebout aan het bestaande gat om vervolgens de bak aan die plaatjes te hangen, kan natuurlijk ook.
Ik was van plan om er ‘multifunctionele steunen’ voor terug te zetten.
De motorsteunen van een GSA waren iets hoger toch? (om zo ook iets meer ruimte te hebben voor de uitlaatpijpen tussen het subframe?)
G-ikX, je hebt dus een 1130 blok met 1299 zuigers en cilinders en een lange 5 bak met elektronische vonkendoos, dat klinkt als een prima combinatie! Kan je je misschien nog herinneren wat je toen met de tunnelbak hebt gedaan? Uitgeklopt of met de flex/lassie in de weer? En qua schakelstang? Ik kan me goed voorstellen als je het niet meer weet, zou je anders een paar foto’s willen maken van onder de kap?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb een vroege GSA, nog met een 1129 blokje en een vierbak. Die leverden ze indertijd als instapmodel. Aangezien het mij sterk lijkt dat Citroën speciaal voor deze goedkope uitvoering van de GSA een 4-bak heeft ontworpen en het mij even sterk lijkt dat mijn GSA een ander sub heeft dan GSA’s met een 5-bak (want die was als optie leverbaar), vermoed ik dat het e.e.a. zonder aanpassingen van het sub. uitwisselbaar is.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Voor de duidelijkheid hier een uittreksel van alle wijzigingen aan de GS Spécial model jaar 1980. Deze zijn uitgevoerd naar aanleiding van de GSA, die exact dezelfde ontwikkeling heeft doorgaan.
De baksteun is dus duidelijk anders, net als het Y-stuk, de motorsteunen, het subframe en nog wat dingen. Een 5 bak in een GS van modeljaar 1980 zetten is dus duidelijk een stuk gemakkelijker.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Om ruimte voor de 5-bak te krijgen in mijn gs heb ik volgens mij met de slijpschijf 2 vertikale insnedes gemaakt in de dubbele rand en daarna naar beneden en naar achteren getikt, vervolgens de boel goed dichtgekit.
De (langere) pook op de 5-bak heb ik volgens mij omgewisseld met de kortere pook van de originele 4-bak. (zit met een borgpennetje vast, kan je eruit tikken met een drevel)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Euhm, dat verhaal van die schakelpook klopt niet zie ik nu, dat was ik toen van plan, maar dat ging niet. (tja,.... 20 jaar geleden he!?)
Ik heb een schakelstang van en gsa gemonteerd….....
Kijk eens aan! dit zijn berichten waar ik iets aan heb!
Dr. Bedankt voor het document, volgens mij zeer waardevol! Maar mijn Frans is dusdanig slecht dat ik het zelfs met een vertaler niet goed kon begrijpen?
Wat bedoelen ze nu met die 7,5 mm, dat de motorsteunen van een 1300 7,5 mm hoger zijn geworden toch?
en schrijven ze dat de pook op de bak 20mm korter is gemaakt? zodat je een minder grote arm hebt met je versnellingspook?
wil iemand anders de essentie voor me vertalen?
en wordt er nog iets gemeld over veranderingen aan het subframe?
// voor een nieuw onderwerp plak ik deze er alvast bij: http://bringatrailer.com/2009/11/16/the-right-seller-1971-citroen-gs/
Ik begeef me nu een beetje op glad ijs door te cross-posten, maar in de link van de vorige reactie zie je een temperatuursensor zitten. Is dit een “normale” plek voor een temperatuursensor? in de pijlstok of in het carter vind ik geen nette oplossing en bij de GSA zit er al ergens een plaats waar hij in zit, is dat deze plek? lijkt mij niet toch?
(zie ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210212/)
Maar wat ik vooral interessant aan de foto’s vind zijn de geventileerde schijven.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben in een GS?
De 5 bak heb ik inmiddels voorzien van geventileerde schijven en aangepaste klauwen maar ik besefte me eigenlijk net pas dat er dus misschien helemaal geen ruimte is. Daarom is één van de bouten ook al verzonken in de klauw. Past dat eigenlijk wel?
Of is dat weer afhankelijk van het type subframe wat je hebt? (en dan kom ik dus toch weer op de franse tekst uit)
Die gast van de link zal het er vast ook niet op hebben gezet als het niet zou passen, maar better safe than sorry…
Let op de gele markering van dit stukje subframe voor de 5 bak:
Vergeet mijn uitstapje van mijn vorige post maar even, hiervoor zal ik tzt nog twee aparte topics openen.
Om op het verhaal van de 5 bak terug te komen:
Pollux was zo behulpzaam om de essentie van de Franse tekst even te vertalen:
‘Het subframe van de GSA is met 7,5 mm verlaagd, waardoor de motorsteunen met 7,5mm zijn verhoogd. Voorts is de kogel van de schakelstang op de bak met 20mm verhoogd.’ Waarvoor dank!
Ik heb de twee bakken 4-Bak GS en 5 BAK GSA in een transparante layer gezet zodat je de verschillen goed kunt zien. Pullux gaf ook aan de de schakelstangkogel is verhoogd, dit is ook goed te zien in de foto, maar let er wel op dat de schakelstang op de layer niet op schaal is (is deels onderbroken).
-Is dan enkel de dikte van de onderste balk aangepast van het GSA subframe? en met wat als reden?