16 van de 34
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
   
Rogier’s 2400ie - verkocht!
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 maart 2011 12:10 AM
  [ # 226 ]

Bij een DS 23IE zit de thermotijdschakelaar tussen de inlaat van de 3e en 4e cylinder. Dus behoorlijk dichtbij de distributiekant.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 01 maart 2011 09:36 AM
  [ # 227 ]

Even ter aanvulling op Leo: Je kunt de koudstartinjecteur makkelijk losmaken, en even in een bakje hangen. Dan iemand anders laten starten (met koude motor), en kijken hoeveel er uit komt. In de handboeken staat een indicatie van de hoeveelheid benzine die er in een bepaalde tijd uit moet komen (135 cc/min). Bij mij was het een forse nevel, dus ik heb het niet nagemeten verder.

Als er genoeg benzine uit komt werkt die thermotijdschakelaar ook wel goed, anders zou de motor later verzuipen. Maar je kunt controleren dat na een paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) de benzinestroom ophoudt. Bij 0 graden zou het ongeveer 3 seconden moeten duren, bij 20 graden 1 seconde.

Er is ook nog een andere temperatuursensor die door de computer gebruikt wordt, deze zit schuin opzij van de 4e inlaat aan de zijkant van het blok. Je kunt de stekker losmaken en de weerstand opmeten. De Haynes zegt: -10 graden 8-11 k Ohm; 20 graden 2-3 k Ohm. Was bij mij ook prima.

Verder zit er geloof ik ook nog een luchttemperatuursensor in de LMM, maar ik weet niet hoe je die kunt controleren.

Oh, en als je valse lucht hebt, start-ie wel, maar slaat daarna meteen af. Heel andere symptomen dus.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 01 maart 2011 02:09 PM
  [ # 228 ]

De koudstartinjector doet het, de starttruc heb ik van ‘t weekend al geprobeerd (bakje onder de injector goed met tape vast en zelf door het open raam gestart). Niet gemeten hoe lang dit doorgaat, goede tip. Zal van ‘t weekend eens met echte maatbeker en horloge het debiet meten. Heb wel ooit tijdens het starten al de stekker van deze injector gehaald: spanningsverschil was maar een volt of 8. Vroeg me toen al af hoe dit werkte: schakelt de thermotijdsensor de massa bijvoorbeeld? En is die aan/uit of kan die ook 4 of 8 volt zijn, zodat de injector veel of een beetje inspuit?
En weet iemand of de periode van inspuiten na een mislukte start wel weer opnieuw begint? Of moet je dan wachten tot er bijv. een condensator ergens in het systeem is leeggelopen ter voorkoming van verzopen motor?? Anders is het moeilijk om in 5 minuten:
- eerst het debiet en tijdsduur van inspuiten te meten
- en daarna meteen de spanning te meten: die zou dan 0 seconden zijn “want ik heb net toch al startbenzine gegeven”??

De 2 sensoren (thermotijd en temperatuur in kop) heb ik al getraceerd, de temp-sensor in de LMM idd ook nog niet. Goed om de waarden te hebben, eens kijken of ik erbij kom om te meten. Weet dat Van Bemmelen dit al eens gedaan heeft, toen waren ze goed (die kon ook niets anders vinden dan een andere extraluchtklep, wat dus niet baatte).

Geen valse lucht dus, zo maken jullie het “waar te beginnen” wel makkelijker Cool

Groeten en dank weer voor het meedenken,

Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 maart 2011 01:19 PM
  [ # 229 ]

Even tussendoor wat andere zaken besteld en vervangen:
a. De gasveer van de achterklep - wat een verschil zeg, de klep vliegt nu open i.p.v. dat ‘ie je een nekslag verkoopt wanneer je spullen in- of uitlaadt Smile
b. Wist niet meer hoe oud de verdelerkap en rotor waren. Keurig met de gasveer via MijnAutoOnderdelen BOSCH onderdelen besteld. Verdelerkap is idd een originele BOSCH, de rotor die ik ontving een niet-ontstoorde BERU. Behalve dat die eigenlijk €2.58 ipv €3.76 is, vraag ik me nu af of ik per se de originele Bosch rotor moet eisen. Wat merk ik van een niet-ontstoorde BERU t.o.v. een Bosch (waar niets over ontstoring bijstaat, trouwens)???

Straks ook nog ‘s debiet en tijdsduur van de koudestartinjector proberen.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2011 01:22 PM
  [ # 230 ]

En niet ontstoorde rotor??
Ik dacht dat alleen een bobine een ontstoorder had?  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 maart 2011 01:26 PM
  [ # 231 ]

Tja Léo ik wist het verschil dus ook niet. Specs van de BERU:
NVL 028 - Rotor
Syst.DUCELLIER
Excl.ontstoring
Montage gestekt
Diameter resorptie 14.27mm

Hij past, motor loopt er keurig op - dus tot zover geen punt. Oude rotor zag er trouwens smerig uit, zal nog plaatje schieten binnenkort. Ben benieuwd of dat normaal is (vast niet, tis een CX) en waardoor die smerigheid dan komt.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 maart 2011 03:50 PM
  [ # 232 ]

Kan ik nou mijn eigen laatste bericht niet meer wijzigen? Dan maar een nieuwe…

Foto van oude rotor bijgesloten - ziet er dichtgekoekt uit, wa’s dah??

Koudstartventiel getest met dochterlief (ja, opvoeden Wink):
Bij de +7 graden in mijn garage komt er netjes 5-6 seconden een spray benzine van ~10-15cc in de maatbeker.
Omgerekend is dat ~100-150cc per minuut, waar de spec 135cc/min is - prima dus.

Rest wel weer de vraag: waarom slaat het kr*ng dan niet gewoon meteen aan, maar moet ik “choken” met de voet!?

Afbeelding Bijlagen
050320111083 - kopie (800x600).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2011 04:21 PM
  [ # 233 ]

Rogier, zijn je kleppen onlangs eens gesteld?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 maart 2011 04:29 PM
  [ # 234 ]

Afgelopen zomer (3000km geleden gok ik) nog, samen met T(h)ijs. Wel goede opmerking natuurlijk, beetje stupid van me dat ik het nog niet vermeld heb in dit kader. Startprobleem was er voor het kleppen stellen al, en nu dus nog steeds.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2011 05:31 PM
  [ # 235 ]

Ik denk toch, dat het iets in het brandstofcircuit is, niet de ontsteking.

En het zou natuurlijk ook kunnen, dat het in de computer zit, bijvoorbeeld een trage reactie op het signaal van de thermotijdschakelaar??

Je mag weleens een andere computer lenen om dit te testen… en wie weet?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2011 09:22 PM
  [ # 236 ]

Edit:  Heb het probleem even aan Sjors voorgelegd: zie zei direct: dat verschijnsel komt vrijwel altijd door de (klep van de) luchtmassameter die waarschijnlijk niet goed ‘oppakt’.
Je zou deze eens kunnen demonteren en de klep smeren, mogelijk gaat hij te stroef.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 06 maart 2011 09:33 PM
  [ # 237 ]

Dank je weer La Léo,

Zelf de LMM demonteren en smeren, hmm dacht dat je daar als hobbybeun beter vanaf kon blijven?

Vandaag trouwens nog geprobeerd zonder gasgeven te starten: bij de 4e poging (steeds ~5 seconden) blijft het horrel bokkend lopen. Even 5-10 sec gas bij en alles loopt normaal… Alleen een rammel onderin de motor - denk dat dit ook het geluid tijdens rijden is en dat de montage van de verse baksteun de van de zomer zorgvuldig afgestelde uitlaat nu toch weer tegen blok of subframe doet resoneren.

Denk dat ik komende weken ergens bel voor een afspraak - want Waterman’s idee van “even systeemdruk meten alvorens het remsysteem door te lichten” lijkt niet alleen terecht maar ook simpel als je daar wel het materiaal voor hebt Wink

Groeten,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 maart 2011 09:46 PM
  [ # 238 ]
La Léo schreef:

Edit:  Heb het probleem even aan Sjors voorgelegd: zie zei direct: dat verschijnsel komt vrijwel altijd door de (klep van de) luchtmassameter die waarschijnlijk niet goed ‘oppakt’.
Je zou deze eens kunnen demonteren en de klep smeren, mogelijk gaat hij te stroef.

Dat is een heel goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Net zoals Rogier ben ik enigszins huiverig om de LMM te demonteren en open te maken, heb jij daar misschien een kleine handleiding voor? Wink

Profiel  
 
Gepost: 13 maart 2011 09:57 PM
  [ # 239 ]

Niet openmaken hoor!!! Gewoon van het luchtfilterhuis afschroeven en het scharnier van die klep smeren. Deze zie je zitten door het vierkante gat. Het is een mechanisch ding, niet elektronisch.

Dus NIET het zwarte kapje eraf halen en aan de veer of de elektronica binnenin gaan pielen!!!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 13 maart 2011 10:03 PM
  [ # 240 ]

Dank je Léo, geweldig weer. Smeren met kruipolie, naaimachineolie of gewoon een lik lagervet?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
16 van de 34
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook