7 van de 43
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
La SM de La Léo: Onderdelen verzamelen!
Gepost: 05 maart 2011 02:30 AM
  [ # 91 ]
jantje1948 schreef:

Zit die beveiliging voor je benzinepomp wel ingebouwd?

Jazeker, daar zat dus al een degelijke zweefzekering tussen (zo’n bajonet-cilinder).
Lijkt mij voldoende, oder?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 maart 2011 09:07 AM
  [ # 92 ]

Jantje bedoeld en veiligheidsrelais :
als de motor onder de 300 tr komt wordt de pomp stil gelegd .

PS die lijst met alle draden in de manuals is alleen juist voor de allereerste modellen ( 1970 )

dus bij jou zal dat maar 85% kloppen .


Verder hulde voor jou doorzettingsvermogen   halelujah

Walter doei

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2011 01:16 PM
  [ # 93 ]
wbogaerts schreef:

Jantje bedoeld en veiligheidsrelais :
als de motor onder de 300 tr komt wordt de pomp stil gelegd .

Hmmm, neen ik geloof niet dat dit relais erin zit. Is dat heel erg? Sjors heeft er in het verleden nooit een probleem mee gehad.
Maar…onder de 300 toeren?!  Zo’n bejaarde ben ik niet hoor!  Laughing

wbogaerts schreef:

PS die lijst met alle draden in de manuals is alleen juist voor de allereerste modellen ( 1970 )
dus bij jou zal dat maar 85% kloppen .

very very sad

wbogaerts schreef:

Verder hulde voor jou doorzettingsvermogen   halelujah

Dank u voor de complimenten en de aanmoedigen! Ik blijf mijn beste beentje voor zetten!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 maart 2011 03:42 PM
  [ # 94 ]

Dat veiligheidsrelais is om te voorkomen dat de benzinepomp doorgaat als je motor afslaat bij bv een aanrijding (of erger). Werd vanaf november ‘71 gemonteerd (op de carbuversies)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2011 04:19 PM
  [ # 95 ]

Hmm oké is misschien dan wel beter. Als aan zo’n relais nog aan te komen is, wil ik dat er t.z.t. toch wel inbouwen. Is toch beter.

Mijn Daimler heeft iets soortgelijks aan boord, alleen is dat meer een soort schakelaar onder het dashboard. Die kun je dan met de hand weer de-activeren na een ongeval.
Ik meen, dat de XM een inertieschakelaar heeft, onder de kap. Kan ook zijn, dat dit de ontsteking onderbreekt, maar dit alles geheel terzijde!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 maart 2011 07:04 PM
  [ # 96 ]

M’n saxo heeft ook een inertieschakelaar onder de kap. Die is voor de benzinetoevoer. Als je tegen een boom staat met een kapotte benzineleiding en de pomp draait door is dit niet zo fijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 maart 2011 11:22 PM
  [ # 97 ]

Als of je na een aanvaring met een boom in een saxo nog voelt dat je in de fik staat… na een tik tegen een Amsterdammertje ben je vanaf je nek verlamd in zo’n papier maché hok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 maart 2011 12:19 AM
  [ # 98 ]

Laughing

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2011 12:50 AM
  [ # 99 ]

Zaterdagavond, dus…. knutselen-aan-je-SM-avond!  Laughing
Of kennen jullie soms meisjes die iets anders doen op zaterdagavond?? [oké laat maar, da’s meer iets voor het Café)

Mind you, ik ben reeds bezig vanaf 16:00 uur vandaag Cool , enige pauzes daargelaten.

Weer vrolijk (vrolijk?  huh ja vrolijk!) aan het solderen geweest, nu bij de zekeringkast en enige stekkerpolen. Gelukkig kun je die steeds gemakkelijk lostrekken uit het stekkerblokje of uit de zekeringkast zelf. Het is wel tijdrovend, als je het netjes en secuur wil doen (en dat wil ik).
Ik houd voor de verandering voor dit project eens echt netjes de uren bij en kan wel zeggen, dat als ik dit bij mezelf had moeten uitbesteden tegen uurtarief…. hmmm, daar kun je al een instap-CX van aanschaffen.  Shocked  Reeds 40 uur nu, inclusief opzoekwerk en verslaglegging.
Oké een ander zou het misschien allemaal sneller doen, dus da’s misschien niet zo’n goede graadmeter, maar ja, ik doe het werk dus ik tel MIJN uren. Ach, gewoon voor de aardigheid dan maar.

De verslaglegging is een klein deel van de uren, maar die tel ik toch mee, omdat dit weer bijdraagt aan de voortgang, aangezien ik alhier veel nuttige tips en feedback ontvang!  halelujah


Ik heb reeds een aantal van de dikke draden opnieuw getrokken en geheel van knooppunten of stekkers voorzien (altijd weer de originele stekkerpooltjes gebruikt) maar ik val wel van het één in het ander. Omdat ik namelijk wilde weten waar een bepaalde draad heenging (ja, door het schutbord) kwam ik in de middenconsole terecht.
“Och, als ik hier nu toch ben, eens zien hoe het er daar voor staat”, dacht ik! Nou, daar trof ik een heel nest scotch-blokjes, kroonsteentjes en andere vreselijke beunoplossingen aan!!  ahh

Allemaal had het te maken met de radio, dus ik heb de speakerdraden gewoon voor het gemak even afgeknipt. Die kan ik t.z.t. altijd zelf weer netjes aansluiten.

Maar de ultieme beunconstructie trof ik aan, toen ik een zwarte draad ging volgen met een soort zekeringetje eraan. Men had hier een geschakeld plusje willen aftappen door…. de gestripte draad bij een stekkertje te duwen en deze weer terug in de raamschakelaar te steken!!  idiot

Yo! Dat geloof je toch niet? Dat mensen zoiets bedenken en uitvoeren ook nog!

Verder lagen er nog diverse draden met opengeschuurde mantels, maar goed.. ik weet niet of dat allemaal plusdraden zijn. In elk geval knip ik alle niet-originele radio- en/of speaker- gerelateerde zooi eruit for the time being. Wel zo overzichtelijk én veilig.

Maar goed, ik ga maar eens op huis aan nu en maandag weer lekker verder!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 maart 2011 08:22 AM
  [ # 100 ]

Mooi! Zou het toch niet beter zijn om gans de kabelboom te vervangen?Dan ben je voor 99% zeker dat je geen verrasingen meer tegen komt?? Ik heb iets gelijkaardigs voor gehad in het begin toen ik mijn SM had gekocht. Het was mijn fout door een draad verkeerd aan te sluiten. Daardoor had ik ook ee draaddeel welk uitgefikt was. Leve die thermozekeringen!! Rolling Eyes
Deze hebben gefaald en niet gewerkt. Verder hulde voor Uw geduld en werk! halelujah

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 06 maart 2011 09:37 AM
  [ # 101 ]
La Léo schreef:

Of kennen jullie soms meisjes die iets anders doen op zaterdagavond?? [oké laat maar, da’s meer iets voor het Café)

Ik houd voor de verandering voor dit project eens echt netjes de uren bij en kan wel zeggen, dat als ik dit bij mezelf had moeten uitbesteden tegen uurtarief…. hmmm, daar kun je al een instap-CX van aanschaffen.  Shocked  Reeds 40 uur nu, inclusief opzoekwerk en verslaglegging.

Ja, die kom ik tegen in het café, niet het virtuele, maar het echte met echt vloeiende drank en stem geluid.

Toch wel interessant dat je het bijhoudt. Met het heengaan van de kennis voor zover die er ooit al was over de SM, lijkt het mij dat uitzoekwerk altijd al meer regel is geweest dan uitzondering met sleutelen aan een SM.

En voor de rest en dat blijf ik schrijven, ‘keep the good mood up’. De SM is een heel bijzondere kar. Erg leuk als er steeds meer weer gangbaar worden gemaakt.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2011 02:13 PM
  [ # 102 ]
Blooper1963 schreef:

Mooi! Zou het toch niet beter zijn om gans de kabelboom te vervangen?Dan ben je voor 99% zeker dat je geen verrasingen meer tegen komt??

Mjah, dat opperde waterman ook al. Op zich een goed idee, al zie/zag ik heel erg op tegen het trekken van de nieuwe boom (en het verwijderen van de gehele oude. Dat is zo’n vreselijk rotwerk!!
Toegegeven, dit is ook een gepiel en geduldwerk, maar ik vind het niet erg om te doen.
Mijn opleiding en ervaring als opticien komt nu trouwens goed van pas!  Cool

En daarbij: ik heb nu een groot deel van de gehele bundel afgepeld en zeer kritisch bekeken, en eerlijk: alle draden zien er fris uit! De enige slechte draad is steeds die hele dikke, die +aorta met al zijn aftakkingen. De aftakkingen zelf zijn overigens eveneens ongeschonden, dus waarvoor ik vreesde is niet bewaarheid: dat de componenten waarop zij aansluiten (of de stekkers) gesmolten zijn. Tis een kwestie van de aftakkingen netjes weer aan de nieuwe dikke aorta solderen en daarna goed isoleren.

Navraag leerde mij ook hoe het komt dat juiste die ene die draad zo slecht is. Een welwillende ‘helper’ uit het verleden, toen de auto nog van Sjors was, heeft eens tijdens het oplossen van een ontstekings-probleem, per ongeluk de plus en min van de startkast (booster) verkeerd om op de accu aangesloten.  Die dikke draad is natuurlijk de eerste die dan de klappen krijgt en aangezien de thermozekering niet heeft gewerkt Evil or Very Mad  is er weliswaar een zekering gebroken (ik trof een kapotte glaszekering aan), maar is de draad toch dusdanig heet geworden dat ze is gaan smeulen.

In dit verslag licht ik uiteraard de meest spectaculaire dingen eruit, gewoon om aan te tonen hoe het mis kan zijn, ook als waarschuwing voor anderen. Maar de rest van de bedrading is keurig netjes te noemen. Nergens verdroogde draden of ernstig gecorrodeerde contacten (tot nu toe dan).

Er waren aan deze auto dan ook nimmer elektronische storingen en alle componenten hebben goed gewerkt.


Maar ehhh… zijn die er dan, kant en klare nieuwe draadbundels voor de SM???

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 maart 2011 02:16 PM
  [ # 103 ]

Ja. Kost ongeveer 1000 euro en wordt door de elektrom*f geleverd die ook de koplampen kan regelen. Reken wel op 3 maanden levertijd….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2011 02:28 PM
  [ # 104 ]

Hmmm, prachtig! Dat zal vast een knap staaltje werk zijn. Maar toch, die 1000 euro kan ik denk ik beter aan nuttiger dingen besteden, zoals motoronderdelen!  Laughing

Laten we eerlijk wezen: Uiteindelijk ben ik toch gewoon zo’n SM-bezitter met beperkt budget hè jongens.  Mr. Green

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 maart 2011 02:29 PM
  [ # 105 ]

Ik ben wel benieuwd naar de inwendige staat van dat blok trouwens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
7 van de 43
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook