Beste mensen,
na drie weken zoeken en drie verschillende techniekers erbij ben ik een beetje aan het einde van mijn latijn geraakt.
Is er iemand die even tijd heeft om via de telefoon over het probleem verder te gaan.
Er is momenteel nog een Citroën technieker bij me, maar het ontgaat ons blijkbaar.
Dank voor reacties ...
Jozef
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gaat het over de motor die niet aan wil slaan?
Maak voor hier eens een zo uitgebreid mogelijk lijstje van wat er allemaal al geprobeerd en geconstateerd is. Dat schept overzicht.
Grtz,
W.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De Citroen specialist die vandaag bij je op bezoek is geweest heeft de auto niet aan de praat kunnen krijgen?
De eerste vuistregel voor het oplossen van problemen is de volgende. De auto doet het niet naar aanleiding van je eigen ingreep. Klinkt lullig dat zo te zeggen, maar als de auto het eerst deed, dan is het duidelijk dat door je werkzaamheden er iets verkeerd is gegaan.
Maak een lijstje van alle dingen die je hebt gedaan, dan is het zoeken naar de oorzaak makkelijker. Zoals ik uit andere berichten begrijp is je probleem electrisch. Correct? Heb je nu al een vonk of niet? Het uiteinde van een bougiekabel vlak bij het blok houden en je motor laten draaien.
Mijn eerste idee zijn je contactpunten. Als je de verdeler hebt gemonteerd zonder enige controle, dan zou ik eens controleren of je punten wel open en dicht gaan. Had Citropower al voorgesteld. Punt twee zitten je bougies kabels op hun goede plek? Het plaatje in je reparatiehandboek (hoop dat je die echt hebt) kan mislijdend zijn. De rotor zit op de verdeler? Is je condensator te vervangen met een nieuwe (die toevalig NOS maar al kapot is), oude terug monteren. Nu de electra aansluiting doornemen. Enzzz. Succes ermee.
Was het bijna vergeten. Punt 1 controleren / wijzigen en dan proberen te starten. Punt 2 controleren / wijzigen en dan proberen te starten. En zo verder. Als je alles tegelijk controleerd en dan pas start zal je de oorzaak nooit weten.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Misschien een rare opmerking,.........
Zit er wel een koolstiftje in de verdelerkap en/of zit deze niet vast? (hoort op en neet te kunnen in de kap en wordt door een veertje op z.n plek gehouden.
Waarom deze opmerking…... Ik heb een keer een nieuwe verdelerkap gemonteerd waaraan het koolstiftje ontbrak. Dat gebeurt je trouwens maar 1 keer, kan ik je verzekeren.
Succes
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Even systematisch te werk gaan :
is er benzine aanvoer tot in de carburateur ?
ontsteking ?
verdeler staat op tijd ( juiste moment , juiste cilinder ? )
Compressie OK ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
12 uur gesleuteld en over alles nagedacht.
Morgenvroeg verslag. Nu rust !
Goeiemorgen,
hier is een verslag van een eindeloze dag .
We hebben dus een auto met een drooggemaakte motor, en vernieuwde verdeler, bobijn, bougies, dichtingen, ashoezen,hd pomp"mof”, filters, brandstofleidingen, velgen, banden, bouten, ...
Men zou gaan denken dat het werk stilaan gedaan is. Maar al twee weken krijgen we er geen vonk in, niets ontsteking.
Er is een elektricien langs geweest, vervolgens een ingenieur, en gisteren dus een heuse citroën-man.
Zoals te verwachten zat het ongeluk in een klein hoekje: de bobijn krijgt de stroom vanuit de accu, via de condensator. Hieruit vertrek de opgewekte hoogspanning via de bougiekabel naar de verdelerkap. Verder zat er nog een grijze draad die zorgt voor de toerenteller.
Alle verbindingen leken perfect in orde, dat is natuurlijk het meest verwarrende. Na 3,5(!) uur wilden we het eigenlijk weer opgeven. Toen kwam de man met het verhaal van een Jumper met een soortgelijk probleem, waarbij bleek dat de motor gewoon niet fungeerde als massa. Waardoor ook de verdeler dus niet geaard was.
Door daarna een geïmproviseerde draad te leggen van de verdeler rechtstreeks naar de minpool van de accu… was het probleem opgelost. Er was plots ontsteking, het beestje leeft weer !
Nadat de vreugde wat bekoeld was, heb ik met Citropower gebeld, en die wees me dus op de verbinding vanuit de accu naar de versnellingsbak, de kabel die voor de aarding zorgt dus. Die zat perfect op z’n plaats, maar door een combinatie van koude(?) en overtollige WD40-olie(!), maakte deze dus geen contact. Dan heb ik die plaats aan de bak ontvet, lichtjes opgeschuurd, en terug vastgezet, waardoor mijn “bypass” plots ook overbodig bleek te zijn.
Daar hebben wij dus heel veel tijd in gestopt! Maar ik heb er wel iets van bijgeleerd. Na veelvuldig starten en pogingen tot fijn afregelen kwam ik dan achter dat bougiekabel nr4 ook gewoon stuk was.
Verder draait de motor weer superzacht en heb ik de C-matic bij wijze van test al eens een keertje in z’n eerste enkele meters getest: WERKT !
Het enige minpunt na gisteren is dat er toch wel wat olie lekt aan de rechterkant van de auto. Daar zitten nieuwe pakkingen en viton ringen, dus ik weet niet onmiddellijk wat de oorzaak kan zijn.
Mijn camera heeft ook de geest gegeven dus even zonder foto’s allemaal. Die volgen later vandaag.
wbogaerts schreef:Even systematisch te werk gaan :
is er benzine aanvoer tot in de carburateur ?
ontsteking ?
verdeler staat op tijd ( juiste moment , juiste cilinder ? )
Compressie OK ??
Walter
Wat betreft het juiste moment en de juiste cilinder, hoe kan je dat dan aanpassen ?
De hele verdeler eraf, de motor draaien tot het punt waarop de beide kleppen van cilinder 1 dicht staan, en dan de rotor ter hoogte van cilinder 1 monteren ? Sla ik wartaal uit, of begin ik iets te begrijpen ?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Na mijn eerste keer starten lag er ook olie onder de auto. Ik had de kleppendeksels niet vast genoeg gedraaid. Pas op, je kan ze ook te vast draaien, dan trekken ze krom en gaan ze alsnog lekken.
Hopelijk is het dat, ik kan me zo direct niets anders voorstellen wat daar nog zou kunnen lekken .
Ik zal ze er eens afhalen,droogmaken, en dan geduldig kijken waar de eerste druppel olie ontstaat.
PS: het vuil dat zich in de lagers van de voorwielen had genesteld,was denkbeeldig !
Het is misschien iets dat iedereen kan overkomen, daarom geef ik het nog even mee. Na de montage van de velgen en banden, kon ik mijn voorwielen af en toe enkele malen laten draaien, om dan steevast vast te lopen met een lelijke “kraak” als gevolg. Ik dacht dus aan steentjes of zand in de lager tussen de ijzeren bolletjes, en dan een berg werk om de hoezen er weer af te halen, uitspoelen enz enz ...
Het was aan beide kanten even erg.
Hier kwam de ervaring van de Citroën garagist onmiddellijk van pas. Ik vertelde hem over dit probleem, maar hij zei dat hij al wist wat het wél was.
De wielen zijn uitgebalanceerd, en voor het uitzicht is dit gedaan met plakloodjes aan de binnenzijde van de velgen. Deze lopen echter zo dicht langs de bouten dan de ophanging, dat het plaklood bij elke draai tegen de bout en moer aanschraapt. Met een zeer angstaanjagend geluid als gevolg.
Dus, lood eraf, en later op een betere plaats laten plakken. Het kan wel, maar je moet weten dat je er moet op letten dus !
http://www.youtube.com/user/MajorFishStick
Het levende bewijs !
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GOED MAN!!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Top dat ie het doet!
De rubber klepdekselpakkingen willen wel eens kromtrekken bij het vastzetten van de deksels waardoor ze niet goed meer afsluiten. Sinds ik dat eens heb gehad smeer ik altijd eerst een dun laagje vloeibare pakking in het deksel zodat de boel op zijn plek blijft liggen.
Wanneer verwacht je de eerste ‘echte’ rit te kunnen maken?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De eerste echte rit zal voor woensdag zijn. Dat is dan van bij mij thuis naar de lokale jachthaven, die ligt 1km verderop, en dat is een weg zonder verkeer. Dan kan ik toch al een beetje voelen hoe het gaat zijn. Er loopt ook een bochtige weg langs de bedrijven die aan het kanaal gevestigd zijn. Hier kan ik ongestoord de motor eens goed op de proef stellen.
Woensdag dus, omdat ik pas dan over een nieuwe setje bougiekabels zal beschikken.
Moet ik extra opletten tijdens de eerste “autonome” meters ?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Je moet sowiezo de motor niet op de proef stellen voordat ie lekker warm is. Dat duurt bij een GS met deze temperaturen gauw een kilometer of 10,15… En de winterkap/grille niet vergeten.
En de timing goed afgestellen, anders kan ze gaan kloppen en dat is ook niet gezond voor het blokje.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi dat ie loopt!
Citroen!