Met m’n stomme hoofd gisteren het complete onstekingshuis uit de motor getrokken zonder te kijken in welke stand de rotor stond….Nu wil de motor nauwelijks meer lopen.
Is er een makkelijke methode om te bepalen wat de juiste stand is om ‘m terug te zetten. (bij de DS kon ie er maar op een manier in terug)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik zou de bougie’s eruit halen en kijken welke zuiger de bovenste stand staat en waar de in en uitlaat klep dicht zijn en dan zorgen dat de rotor zo staat dat op die cylinder de vonk komt. Zit je iig behoorlijk in de buurt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Zet cilinder 1 op bpd einde compressie slag en monteer het verdelerhuis dan zo dat de rotor naar de bougiekabel van cil 1 staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Handig is om op het vliegwiel de inkeping op te zoeken. (Zie je door het gat bij de bak) vervolgens de nokkenas op merkteken recht naar boven te zetten. Dan staat de motor bdp. De verdeler moet er zo in dat de rotor precies met de voorkant naar de inkeping in het verdelerhuis wijst. Even afstellen met de stroboscoop en klaar is ie weer!
Het kan dus zonder dat je vanalles moet demonteren. Gewoon even slim kijken!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Zo, die loopt weer! Dank heren.
Deze stomme fout ga ik niet nog eens maken
Ik sleutel ook te weinig aan 4 cylinders de laatste tijd.(maar met de komst van de Trax gaat dat wel veranderen
)
@cee-iks ik ga jouw methode ook nog even een keer doen, heb nu lange pen in bougiegat no.1 gestoken en bij de kleppen gekeken naar de juiste stand, iets omslachtiger maar werkte ook)








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
engbokho schreef:Zo, die loopt weer! @cee-iks ik ga jouw methode ook nog even een keer doen, heb nu lange pen in bougiegat no.1 gestoken en bij de kleppen gekeken naar de juiste stand, iets omslachtiger maar werkte ook)
Fijn dat het weer werkt! En tevens de hartelijke groeten van de vorige eigenaar van jouw cx! Toevallig zijn wij nu samen aan het werk!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Ha doe ‘m de hartelijke groeten! Heeft ie z’n Ami nog?
Je kan ‘m melden dat z’n CX ‘t nog altijd doet. Stoel bekleding en voorscherm wordt minder maar echt stuk gaan wil ie maar niet








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
engbokho schreef:Ha doe ‘m de hartelijke groeten! Heeft ie z’n Ami nog?
Je kan ‘m melden dat z’n CX ‘t nog altijd doet. Stoel bekleding en voorscherm wordt minder maar echt stuk gaan wil ie maar niet
Welke Ami? De Break? die ligt nog uit elkaar, maar zal wel weer gaan rijden! En de Berline, die rijdt weer en daar rijdt op dit moment zijn neefje in!
Geweldige auto die deuken-Ami!
Hij vond het leuk te horen dat de CX het nog prima doet!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Vandaag begaf een van de waterslangen het (de kleine die van pomp naar spruitstuk gaat).
Gelukkig nog even kunnen inkorten.
Maar wil wel een nieuwe gaan kopen en ook de slang ernaast gelijk vervangen want die heb ik ook ooit al ‘ns ingekort.
Zijn deze slangen nog in NL te koop (evt via de groothandel)of moet ik in Duitsland bij CX basis gaan shoppen?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
engbokho schreef:Zijn deze slangen nog in NL te koop (evt via de groothandel)of moet ik in Duitsland bij CX basis gaan shoppen?
Helaas niet meer in NL te koop via de groothandel. CX Basis heeft ze vrijwel allemaal, nieuwe reproductie.
Doe jezelf dan een plezier en check alle slangen even kritisch. Vooral dat hele kleine stukje tussen waterpomp en die kronkelige pijp die langs het blok loopt (rechts).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Thanx L., ga ze morgen idd even allemaal langslopen en dan maar bestellen in Duitsland.
De cx heeft momenteel een nare kwaal. Af en toe valt -zo lijkt het tenminste- de stroom naar de bobine en/of verdeler helmaal weg. In andere woorden de auto rijdt alsof het contact af en aan wordt gezet.
Is niet lekker als je net aan het inhalen bent of in een drukke spits.
Alle stekkertjes bij de bobine zijn al gecontroleerd en een rotte is al vervangen. Zijn er nog andere “beruchte” stekkertjes waar ik naar zou moeten kijken (of contactrol van stuurslot?)?
Het gaat hier om een auto zonder electronische ontsteking.
Iemand een brilliante ingeving?
Daarnaast is het weer apk-tijd en dus zijn een vastzittende achterrem, stuurkogelhoes, handrem en ruitensproeier reservoir weer gemaakt vandaag. De uitlaat moet nog, maar de leverancier bezorgt telkens het verkeerde deel
Ook kwam ik ook nog een heel erg slecht benzineslangetje tegen dat lek ging toen ik eraan kwam, dus uiteraard ook gelijk vervangen.
Als de apk achter de rug is staat er nog het opnieuw inlijmen van de zijruitjes op het to-do lijstje.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik zou gewoon alle stekkers aan die bobine vv en niet alleen de verdachte, verder kijk eens naar de bougiekabels zijn deze goed en zitten ze vast of mischien is het wel een zekering die af en toe slecht contact maakt, gwoon ff loshalen die dingen en de pootjes van de houder een beetje samenknijpen dat ze zeker contact maken.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
engbokho schreef:De cx heeft momenteel een nare kwaal. Af en toe valt -zo lijkt het tenminste- de stroom naar de bobine en/of verdeler helmaal weg. In andere woorden de auto rijdt alsof het contact af en aan wordt gezet.
Iemand een brilliante ingeving?
Ja ikke!
Check de bedrading bij de plus-pool van je accu. Zit alles goed vast bij het zwarte ‘stekkerblok’ aldaar? Geen corrosie? De grote zwarte stekker die in het stekkerblok gaat is met name verdachte in deze kwestie!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Kijk daar heb ik wat aan. Dank! Ga ik die hoek straks schoonmaken/controleren.
(De stekkertjes en lipjes bij de bobine waren nml allemaal al schoongemaakt en/of vervangen.)














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als dat nou niet helpt, sluit de handel dan eens aan direct vanaf de accu. Dan overbrug je het contactslot.
Heb je trouwens contactpunten of elektronische ontsteking?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste