Hallo mede forumleden/lezers
Zijn er onder de nieuwe en komende eHDI bezitters nog mensen die hun motor laten tunen
Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.
ik ga vrijdag kijken met een tuner naar de unit van mijn auto of het kan en hoe het kan.
Hallo Goldlion
Kan je ons op de hoogte houden van jouw bevindingen hiermee
bvd wim
Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En voldoet de auto na het tunen nog een de gestelde eisen ten aanzien van de CO2 normen en belastingvrij rijden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Dat zullen de metingen moeten uitwijzen die er gedaan gaan worden lijkt mij
Met tunen kan je ook bereiken dat de motor nog wat zuiniger kan rijden
Gr wim
Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.
Hoi,
mbt meetwaardes; brandstof, weertype, winterbanden, velgen, brede banden, ander luchtfilter etc etc. allemaal van invloed op je verbruik en emissie. Mijn ervaring met chiptuning is simpel: de auto wordt zuiniger als je hetzelfde blijft rijden als ervoor. Rijd je harder dan ervoor? (want dat kan met meer vermogen ) dan niet meer.
Ik reed met mijn Getz diesel eerst rondom 1/17 rond, daarna 1/18-1/19. Gemiddeld ongeveer 1,5km verder per liter.
Stel in de praktijk rijd de E-hdi ongeveer 1/23, 1/24; daar moet je denk ik al je best voor doen. Dan na chiptuning zal deze 1/25 misschien 1/26 kunnen rijden. Bereken dat over 25000km, en je rijd de chiptuning eruit na 2 jaar.
Wat je erbij krijgt bij goede chiptuning? is een rustigere loop en meer trekkracht onderin (vanaf1500 toeren).
Vergeet niet dat als de Citroendealer merkt dat de auto is getuned, hij NUL garantie mag geven?
Niet na 30k terugkomen met koppelingproblemen.
Ik wil geen discussie uitlokken of het goed of slecht is voor de auto zelf, maar meer je garantierecht. Die kan vervallen.
Het is niet alleen de garantie maar ook de belastingdienst zal dit met argus ogen volgen. Tot op heden is er nog niemand die kan aangeven wat de sancties zijn van de belastingdienst als onze zuinige autojes niet meer voldoen aan de eisen die gesteld zijn toen ze op de weg kwamen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Weet wat nog erger is?
Na tuning is je auto wat sneller geworden… een weekje later ben je eraan gewend en wil je nog meer.
Die paar peekaas erbij is leuk voor eventjes.. en wanneer kan je ze gebruiken? En voor de zuinigheid? bullshit..
Waarom dan het risico lopen om de belastingdienst op je nek te krijgen?
Risico dat de garantie vervalt?
Pas als je auto geen vrijstelling van (wegen)belasting heeft, en garantie over is, dan zou je aan tuning kunnen denken.
Ook zijn er dan al velen voor je geweest. Koop je tenminste geen experiment van een of andere tuner.
En bedenk, een turbo kost een bak geld. Als je die sloopt…
De koppeling zou het normaal gesproken wel aan moeten kunnen, maar reken op vervanging voor je aan de 100.000km bent (als je tenminste sportief gaat rijden, waar ik de PK’s voor zou willen)
Ook zou je bij zwaardere belasting van de turbo vaker je olie moeten vervangen.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Boete?
Ik denk dat je kan rekenen om een 2 of 3 voud van het bedrag van de BPM met daaroverheen de BTW.
En als ze helemaal lullig willen doen…. milieudelict i.p.v. kleine overtreding…
Aangezien er nog geen gevallen bekend zijn, zal de belastingdienst smullen als ze er eentje weten te pakken. Deze zal dan als voorbeeld gesteld worden en kan naar mijn mening op het maximale rekenen…
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Scottie, ik weet niet of de soep zo heet gegeten wordt maar je loopt risico’s. Een telefoontje van mij aan de belastingdienst werd een lastig en lastig verhaal, ze geven aan geen idee te hebben of winterbanden kunnen, of bredere banden of LM velgen. Eigenlijk gaven ze aan dat ze er helemaal niets over kunnen zeggen, al met al wordt het dan wel een beetje lasti. Misschien ben ik wel te braaf en te navolgend en misschien moet ik gewoon lekker die dingen doen die ik zou willen doen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Zo waren er ook ooit ramp verhalen over de biodiesel, gefilterde frituurvet in je dieselbak etc etc. Er zou toen streng gecontroleerd worden! Heeft iemand verhalen over boetes e.d.? De belastingdienst gaat dit echt niet controleren, de kosten hiervoor zijn vele malen hoger dan de opbrengsten. Zeker als je bedenkt dat het nog maar 1,5 jaar duurt deze voordelige regeling.
Maar iedereen moet het zelf weten hoe en wat. Bij mijn Getz heeft de dealer het nooit gemerkt of geweten, en dat was gewoon binnen de garantie. De extra pk’s heb ik zelden gebruikt om sneller en harder te gaan. Maar dat is ieder voor zich. Je kan ook zonder chiptuning hard gaan rijden en je turbo, koppeling e.d. kapot maken binnen 30dkm.
Oftewel wat ik wil zeggen, iedereen zijn eigen ding wat bij je past. Het gaat uiteindelijk om goed gebruik van je auto. Dus netjes warm rijden, turbo laten afkoelen voordat je stopt, ook als je tussendoor tankt (autobahn bijvoorbeeld). Kleine dingen, maar wel belangrijk. zelfde geldt voor je koppeling, niet slippen, niet je voet bij je koppeling tijdens het rijden etc etc.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
goldlion schreef:Zo waren er ook ooit ramp verhalen over de biodiesel, gefilterde frituurvet in je dieselbak etc etc. Er zou toen streng gecontroleerd worden! Heeft iemand verhalen over boetes e.d.?
Ik kan je daar wel een paar leuke en vooral dure verhaaltjes over vertellen ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hbeck schreef:Scottie, ik weet niet of de soep zo heet gegeten wordt maar je loopt risico’s. Een telefoontje van mij aan de belastingdienst werd een lastig en lastig verhaal, ze geven aan geen idee te hebben of winterbanden kunnen, of bredere banden of LM velgen. Eigenlijk gaven ze aan dat ze er helemaal niets over kunnen zeggen, al met al wordt het dan wel een beetje lasti. Misschien ben ik wel te braaf en te navolgend en misschien moet ik gewoon lekker die dingen doen die ik zou willen doen
Ze zouden gewoon simpelweg moeten verbieden om bij auto’s die vrijstelling hebben vanwege milieuvriendelijkheid uberhaupt iets aan de motor, uitlaat, banden of ECU te mogen veranderen. Dit beinvloedt ten allen tijde het verbruik en de uitstoot uitermate nadelig, waardoor dus de gestelde milieueisen bijlange na niet gehaald worden. Wil je goedkoop belastingvrij rijden? Prima, maar dan moet je dus ook zuinig en uitstootarm rijden. Het zou feitelijk gewoon een vorm van belastingontduiking zijn wanneer je je daar niet aan houdt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Voor 99% ben ik het idd met je eens, echter kan tuning in sommige situaties juist een beter verbruik opleveren! Tuning prima, maar stel dan in dat je na tuning een nieuwe uitstootkeuring moet doorstaan oid. Uiteraard op eigen kosten. Kom je ook na de tuning door die keuring heen, dan mag je belastingvrij blijven rijden. Kom je er niet doorheen is de keuze aan jou: terugdraaien of belasting betalen!