Ik maak alles kaal met een roterende staalborstel of met schuurlamellenschijf. Alleen soms blijft het metaal plaatselijk donkerder van kleur. Ik heb van een lasser gehoord dat dit ook niet mooi te lassen is. Dus weghalen zou je denken, maar dat kan altijd nog. Iemand ervaring als je dit behandeld met een ‘roeststopper’?
Citroën SM
French show, Italian go…
Een goede lasser weet wel raad denk ik. Wat ik ervan heb gezien bij mij auto’s, zou het alles uitslijpen en opnieuw opbouwen zijn. Niet eenvoudig, maar wel te doen volgens mij. Dit moet toch al worden gelast. Waarom dan aangetast metaal laten zitten ? Probeer ‘ns de aandacht te trekken van Daan die ook vaak op het CX-deel schrijft.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
adiante schreef:Ik maak alles kaal met een roterende staalborstel of met schuurlamellenschijf. Alleen soms blijft het metaal plaatselijk donkerder van kleur. Ik heb van een lasser gehoord dat dit ook niet mooi te lassen is. Dus weghalen zou je denken, maar dat kan altijd nog. Iemand ervaring als je dit behandeld met een ‘roeststopper’?
Er zijn zeer goede roeststoppers in de handel (bijv. Owatrol). Echter is het vrijwel niet mogelijk roeststoppers te combineren met autolakken en de daarbij behorende primers. Dus zal je ten aller tijden de roeststoppers pas kunnen gebruiken nadat de auto gespoten is. Dan is dintrol weer op z’n plaats. Roeststopper dus allen gebruiken aan de binnenkant en bijv. de onderkant van de auto, op plaatsen waar geen lak komt. Pas op met schuurlamellenschijf het metaal kan daardoor erg heet worden en dus vervormen.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Volgens mij kan je prima met RX5 over die donkere stukken heen, alleen zo’n gat natuurlijk niet. Het werkt juist goed als het een klein beetje “aangeroest” is.
Inderdaad kun je het alleen op chassisdelen gebruiken, of aan de binnenkant van plaatwerk. De schuurlamellenschijf moet je sowieso niet gebruiken voor ontroesten, daarmee haal je snel veel te veel weg.
OK, een RX5 of zo iets voor de binnenkant lijkt me een goede oplossing. Ik ga wel proberen de roest eerst zoveel mogelijk te verwijderen. Binnenkort komt er een plaatwerker kijken om een plan te maken voor wielbakken enzo.
Vanavond weer even een stukje verder aan de bodem werken. Kunnen we volgende week de boel in de epoxy zetten. Met een schuurlamellenschijf weet ik wel om te gaan. Niet te hard duwen en schoon is schoon. Vooral het weghalen van de body coat en de chassislak werkt het lekker snel.
Citroën SM
French show, Italian go…
Maar waarom niet ruimer uitslijpen als je toch al gaten moet dichten ? Is een complete foto-serie van alle roestschade met ook wat foto’s van wat verder af een idee ? Dan kunnen meerdere doorgewinterde plaatwerkers hun idee geven. Niet alleen heb je daar zelf baat bij, ook wint dit draadje dan aan informatiekracht.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Lijkt me een goed idee. Het zal wel een weekje of wat duren. Ik wil de auto eerst wil omdraaien om de andere wielbak goed aan te kunnen pakken.
Citroën SM
French show, Italian go…
Toch weer een mijlpaaltje achter me gelaten! Gisteren even de SM op de wielen, de hele zooi aangeveegd, SM omgedraaid en weer in de kantelbrug. Morgenavond dorpelplaten enzo demonteren en eens kijken wat er achter schuilt. Het moet nu wel eens ophouden met die vorst. Ik kan zo geen meters maken.
Citroën SM
French show, Italian go…
Ziet er goed uit de bodem zo te zien. Volgens mij is dat trouwens sowieso nooit zo’n probleem bij de SM. Gaat de rest van de carrosserie nog kaal ? Is wat mij betreft wel een aanrader. Het is zeker meer werk. Het voordeel is, dat de lak niet te dik wordt en de lijnen daardoor scherper dan met laag over laag gespoten. Zeker als je zelf het afbreken en opbouwen doet en daar dus geen kosten mee zijn gemoeid, zou ik gaan voor het perfecte resultaat.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Wie heeft er voor mij de standaard maten voor de krukas of weet waar ik het kan vinden? Ik kan niet bij mijn eigen documentatie helaas.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb die gegevens hier in een van de servicebulletins, digitaal. Helaas kan ik per pb geen bijlagen meesturen. Als je even een mailadres pb’t?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat een onzin, dat kan wel!
Nee toch niet; te groot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Iemand belangstelling voor 6 Golden Lodge HLD bougies? Ze zijn €10 per stuk excl. verzending.
Citroën SM
French show, Italian go…
Ik heb onderdelen besteld bij SMCdF, maar het is mij niet duidelijk naar welke rekening het geld overgemaakt moet worden. Om onze franse vrienden niet nodeloos te vermoeien met engelstalige mail , naar welk rekeningnummer maken jullie geld voor bestellingen over? Misschien gewoon het rekeningnummer waar ook de contributie naar toe gaat?
Citroën SM
French show, Italian go…
Ja zelfde rekeningnummer. Ff je lidmaatschap nummer erbij vermelden is wel handig. De rest spreekt voor zich.