Na verschillende Citroens in bezit gehad te hebben, heb ik vandaag de auto gekocht die eigenlijk al heel lang op mijn verlanglijstje stond: Een zilveren XM II berline V6 Exclusive automaat met leer/alcantara interieur.
De km stand is ongeveer 240.000 km. Het bouwjaar is 1996 (in 2003 geimporteerd). Het betreft dus (volgens mij) een type IIa met ZPJ motor, diravi, en zonder antizink. De wagen staat nu op Etoile LMV’s, maar er zit nog een set Montecarlo’s bij. Persoonlijk vind ik de Montecarlos’s veel mooier en maakt een Exclusive helemaal af.
Op het 1e gezicht een technisch prima auto. Ze schakelt keurig en de motor loopt goed. Leuke optie is het werkende fabriek-af alarmsysteem. Volgens mij een weinig voorkomende optie.
Bollen zijn 2 jaar terug vervangen en niet meer gevuld; dat wordt dus nog een actie.
Optisch is ze niet in top staat, maar een goede poetsbeurt en met wat klussen met de lakstift is ze weer helemaal fris om te zien.
De proefrit was genieten: rust en comfort! Hoewel mijn Xantia heerlijk rijdt, is een XM echt niet te vergelijken.
Woensdag ga ik haar ophalen!
Hieronder wat foto’s:
[/img]
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooi!
Veel plezier ervan!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ziet er héél fraai uit, gefeliciteerd! Persoonlijk zou ik lekker die Etoiles eronder laten of op zoek gaan naar een mooi setje aftermarket velgen, maar smaken verschillen
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Heel erg mooi, gefeliciteerd!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Prachtige XM met een prachtig interieur!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mooi!
Die Etoiles zijn best lekker voor de winterbandjes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zo Jan, die is niet lelijk
Wat een beauty ziet er chique uit hoor.
Ik vind monte carlo velgen ook mooier.
Ik heb ze er bij mijn eigen ook onder zitten.
De buit is binnen! Heerlijke wagen hoor!
Uiteraard nog wel een paar acties die gedaan moeten worden, maar die geen haast hebben. Voorraadbol en Diravi bol vervangen, linkerdisplay repareren en olietemperatuurmeter werkt niet.
Uitlaat was helemaal dicht, maar lijkt nu toch weer een lekje te vertonen. Nog maar eens op de brug ermee en goed met kit dichtzetten.
Het fabriek-af alarm met supervergrendeling werkt, maar wellicht iets te goed. Het ging zojuist al 2x af, terwijl er niks aan de hand was. Dus nog eens naar kijken.
Allemaal wat kleine dingetjes, maar dat schijnt erbij te horen…
Van de week de juiste velgen eronder en eens aan de slag met poetsdoek.
Wordt vervolgd…
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gefeliciteerd! Ik herken dat zo’n xm zelfs nog lekkerder rijdt dan een Xantia. Een beetje meer benzine voor een beetje meer comfort, ik ben nog steeds in dubio om jou na te volgen en ook zo’n xm te kopen.
Veel plezier in elk geval met deze beauty.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat Xantia’s van de laatste generatie ontzettend degelijk en oerbetrouwbaar zijn. Ik heb nu de 2e en heb er nooit problemen mee eigenlijk. Rijdt heerlijk! Kan er nog steeds van genieten.
Dat kan ik niet zeggen van mijn huidige XM
Het zijn net vrouwen: Er is altijd wel iets en ze kosten (veel) geld
Ik heb in 1 week al een defecte klimaatregeling (opgelost met een zwevende zekering a 3 euro), linker display overleden (opgelost met een speciaal reparatiestripje a 5 euro) Niet werkende hydractive(opgelost met de toverdoos van Malle Pietje a 40 euro), Nieuwe accu (Moet toch een keer a 136,=) en een defect Dynamo (Laten reviseren en ik verwacht ong. 125 euro aan kosten)
Ik vermoed ook de ADALS (prijs onbekend) en veerbollen moeten gevuld worden (verwacht zo’n 150 euro)
Maar dat weegt voor mij wel op tegen het plezier. De V6 is echt een heerlijk stille en krachtige motor. De automaat is zijdezacht. (Stukken beter dan de automatische 4 bak in de C5). De elektrische stoelen zitten heerlijk en de uitrusting is bovengemiddeld luxe.
Ik hoor veel mensen zeggen: “Je bent gek, zo’n XM kost je een fortuin”. Tja het is wel wat duurder in gebruik, maar als je goed zoekt heb je een nette voor nog geen 2.000 euro. Daarnaast moet je zelf wel handig zijn en ook leuk vinden om er zelf aan te werken. Laat je alles bij specialist/dealer doen, zul je veel geld kwijt zijn.
En ach… mijn schoonvader heeft 4 jaar terug een C6 gekocht en in 4 jaar een halve ton afgeschreven… Doe mij dan maar een XM
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nou ja, een van mijn xantia’s is economisch toch echt op, heb er wel een hoop ellende mee gehad. Ook mijn andere Xant is zou ik niet als oerbetrouwbaar willen omschrijven maar ik geniet ook nog steeds wel van het comfort.
Natuurlijk moet je wel zelf handig zijn om autorijden nog een beetje leuk te houden.
Dat malle Pietje ding vind ik facinerend iets, moet ik me nog meer in gaan verdiepen.
Veel zweefplezier!
Succes met zoeken! Ik zie het wel als je de knoop hebt doorgehakt!
Gr,
Jan
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Heeft deze echt nog Diravi ?
Als de bollen 2 jaar geleden vervangen zijn, moeten ze dan echt al bijgevuld ?
Mooie wagen, zou Kees zeggen….
Ja deze heeft nog Diravi. De voorraadbol moet sowieso gedaan worden aangezien de HD regelaar er lustig op los tikt. Als ik dan toch bij Chyparse ben, kan ik de rest gelijk even laten testen. Mocht vullen nodig zijn, kan dat altijd nodig. Hydrauliek is verder wel op orde (volgens mij), en verwacht dus geen bijzonderheden. Auto stijgt vlot na starten en reageert zeer snel op de hoogteverstelling.
Eigenlijk ben ik geen fan van vullen, maar vervang ik de boel liever door nieuwe… Echter deze XM heeft 10 bollen en dat wordt een prijzige grap.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die Xm van jou heeft maar 8 bollen:
voorraadbol
‘diravi’-bol
4 veerbollen
2 HA bollen
Volg je hart, gebruik je hoofd.