2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
stugge achtervering xm exclusive modeljaar 1998.
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 maart 2011 11:34 PM
  [ # 16 ]

Heeft civer ook alle bollen achter gecheckt?
Hoewel, dat slaat ook nergens op, want een platte bol is altijd plat, niet soms.

Ik heb nog geen antwoord op de vraag hoe hard, hard is. Echt keihard of gewoon oncomfortabel als een wokkel-auto?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 07 maart 2011 12:27 AM
  [ # 17 ]

Zou een beurt met spoelolie etc. kunnen helpen of zijn er nog meer componenten verdacht?

Lees de reakties in deze draad nog eens goed door. De antwoorden zijn al gegeven!

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 maart 2011 12:53 AM
  [ # 18 ]

Hoogteregelaar demonteren en schoonmaken, hydraulische blok eventueel demonteen en schoonmaken als je toch bezig bent. LHm reservoir echt helemaal schoonmaken. Spoel olie erin en rijden de komende 3-4000 km en daarna weer schone LHM erin.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 07 maart 2011 05:54 AM
  [ # 19 ]

Het zou misschien ook wel eens kunnen zijn, dat er een elektrische storing is (draadbreuk). Slecht kontakt.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 maart 2011 12:50 PM
  [ # 20 ]

Draadbreuk of slecht contact kan het niet zijn omdat dan het hydractieflampje niet meer zal branden bij contact aan.

Als ik deze verschijnselen lees blijft eigenlijk alleen nog de hoogteregelaar over. Dat zijn probleemloze dingen tot ze vervuild of versleten zijn. Dan kan je te maken krijgen met de gekste soms wel, soms niet zaken.

Mijn XM V6 kreeg vanmorgen voor een nieuwe, achter was al vervangen, nu werkt alles weer naar behoren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 maart 2011 01:36 PM
  [ # 21 ]

Maar van een foute hoogteregelaar wordt de vering toch niet hard? Tenzij de hoogte zó ver gaat afwijken dat je aan de grenzen van je veerweg gaat komen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 07 maart 2011 01:50 PM
  [ # 22 ]

@janSr: Ik zou het niet zo snel uitsluiten, ik heb het niet over een volledige draad breuk. Het kan net zo goed zijn, dat er ergens een overgangs-weerstand is, waardoor de klep toch niet naar behoren werkt, zonder dat de VC dit “ziet”. naar mijn mening zijn alle mechanische dingen al bekeken.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 07 maart 2011 02:56 PM
  [ # 23 ]

De hoogteregelaar kan niet schuldig zijn aan de harde vering.

Ook zag ik dat de achteras nat was van de Lhm; zou dit verband kunnen hebben met de veringsproblemen??

Ik weet niet precies wat je bedoelt met achteras, maar ik zou nog maar eens naar Civer gaan met je probleem EN de oorzaak van dat lek opzoeken, indien dat nog niet is gebeurd. De XM is berucht voor doorroesten van de hydraulische leidingen die, normaal niet zichtbaar, over de traverse lopen. Een plotseling acuut lek kan heel vervelend en gevaarlijk zijn.
Een miniscuul lek heeft geen invloed op het veergedrag.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 maart 2011 05:50 PM
  [ # 24 ]

Kijk naar melding #15.
Het ding heeft na drie nieuwe ballen en een electroklep goed geveerd.
Een tijdje later weer niet.
Het enige voor de hand liggende ding dat nog niet vervangen werd is de hoogteregelaar.
Ik heb bizarre dingen meegemaakt door vervuilde hoogteregelaars, met name van het soort soms wel, soms niet.

Verder doet dit gedoe me ook denken aan kapotte wieldraagarmlagers. Bij XM’s zie je dat zelden, maar BX’en zijn er berucht om. En daar voel je dat aan harde vering, terwijl de bollen goed zijn. Als je er achter rijdt zie je het ook aan scheefstaande wielen.

Kijk naar melding # 2. Als het hydractieflampje brandt durf ik de weddenschap aan dat er electrisch niets mis is. Weinig dingen zijn zo gevoelig voor electrische storingen als veercomputers (en ABS computers).
Wat heel goed kan is dat de hydractiefklep niet beweegt als de pilotklep signaal krijgt.
De VC ziet alleen dat signaal, niet of de klep zelf open- of dicht gaat en dat zijn twee verschillende dingen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 07 maart 2011 09:25 PM
  [ # 25 ]

En ja hoor!
Na vanochtend een paar keer gymen veert de oude dame weer zoals het hoort!
Ik kijk het een tijdje aan ,maar laat toch de LHM door spoelolie vervangen-Chypharse is daarvoor een goed adres of kan dat bij elke Citroenspecialist?

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 maart 2011 09:36 PM
  [ # 26 ]

Dat kan iedere specialist, sterker nog daarvoro hoef je geen specialist te zijn. Dat kan je zelf ook. Je moet alleen wel eerst ergens een kannetje spoelolie gaan halen. En dan kom je weer bij Chyparse of een andere specialist uit.

Maar geef nou eens antwoord op alle vragen die gesteld zijn, dan komen we er met zijn allen misschien wel uit:


Waar komt de LHM vandaan? (reactie 1)
Zijn links en rechts beide hard, of maar aan één kant? (reactie 7)
Is (alleen)de elektroklep vervangen of de stugheidsregelaar? (reactie 9)
Hoe hard is hard, echt knoeprthard alsof je in de hoogste stand rijdt, of meer als een wokkel-auto? (reactie 16)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 08 maart 2011 09:21 PM
  [ # 27 ]

Eerst zijn 3 bollen achter vervangen, daarna de electroklep.
Over de lekkage heb ik van Civer verder niets gehoord.
Als de auto goed heeft geveerd en ik zet hem weg dan is de achterkant na enige tijd hard.(is normaal?)
Als de auto weer wordt gestart is de achterkant weer soepel; alleen veert de achterkant soms dus niet goed, beide kanten zijn dan even hard.
Omdat de voorzijde altijd wel goed veert,is er toch wel wat veercomfort.
Als ik in de hoogste stand rijd is eea nog veel erger.

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 maart 2011 09:54 PM
  [ # 28 ]

Ik denk dat niet alleen de elctroklep is vervangen maar het hele HA-blok. Bij jouw bouwjaar is dat namelijk één geheel.

Vreemd van die lekkage, die verdwijnt meestal niet zomaar. Het kan natuurlijk wel dat een aansluiting naar het hydractiefblok lekte, en dat die na het vervangen wel goed afdichtte.
Met de motor uit en deuren dicht gaan na verloop van tijd de kleppen weer dicht. Je houdt dan alleen de vering van de veerbollen over en niet meer in de HA-bol. Is dus normaal (afhankelijk van hoe hard hard is)
Je zegt dat na het starten de auto weer soepel wordt. Probeer eens of het openen van een deur ook zorgt voor soepel worden?
Beide kanten even hard en minder hard dan in de hoogste stand. Er is dus nog wel vering. Ik denk dat we dan mechanische problemen met veercilinders etc. kunnen uitsluiten.
Ik blijf dan toch weer het HA-blok verdenken, maar die is recent vervangen. Ik neem aan door een gebruikt exemplaar, dus die zou ook brak kunnen zijn.

Het blijft een moeilijk geval. Je zou kunnen kijken of een andere hoogteregelaar uit maakt. Ik zou niet weten waarom, maar al is het maar om het uit te kunnen sluiten. Doe het dan wel zelf met een geleend exemplaar van iemand, anders heb je dikke kans dat het weggegooid geld is.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 08 maart 2011 11:37 PM
  [ # 29 ]

Hierbij mijn dank voor jullie inzet om dit probleem op te lossen!
Met alle info heb ik bij Civer gewoon een beter verhaal….

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 09 maart 2011 07:10 AM
  [ # 30 ]

Ik denk dat niet alleen de elctroklep is vervangen maar het hele HA-blok. Bij jouw bouwjaar is dat namelijk één geheel.

Dat had ik ook gedacht, vandaar dat ik daarnaar specifiek vroeg.

En verder nog, in de hoogste stand rijden is natuurlijk nooit een goed idee.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook