Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Maus schreef:
Is de LHM verversen ook handig om meteen te doen?
Kan later ook als de motor er weer inzit.
Oke, top!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Olie….....
15 w 40 Minerale olie van een goed merk. Gebruik zelf al jaren ESSO.
Beslist geen half syntheet of full syntheet gebruiken.
15w40 zat erin, half synthetisch. Dacht ik..
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Goed bezig Maus, waar je vorige week nog huiverig was ben je nu begonnen! Zeker als je van plan bent om zo nu en dan in de vrije uren wat te sleutelen is het een heel goed idee om véél foto’s te maken ook leuk voor ons hier!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Mag ik Maus, in alle bescheidenheid, wijzen op de werkzaamheden in het vooronder van mijn Ami Super? Klik daarvoor op het topic onder de A-types. Ik heb van de genomen stappen nogal wat foto’s geplaatst. Buiten de afwijkende specificaties, carrosserie, en uiteraard de hydrauliek, kun je er misschien je voordeel mee doen. Veel succes! Groet, spijker5.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wat fotootjes is idd erg handig. Ik heb er een hele hoop genomen, ook van sommige lullige details waarvan ik dacht ‘dat vergeet ik vast’. Veel baat bij gehad, al is het meeste een kwestie van logisch nadenken.
[topicpromomodus]Wellicht dat ook het draadje over de reparatie van de Draak van dienst kan zijn. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196541/P30/[/topicpromomodus]
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Goed, het blok ligt er naast en de koppen zijn er af.
Het blok lekt op de standaard plekken: retourpijpjes, kleppendeksels, T-mof van de hydrauliek, nokkenaskeerringen aan de achterkant en het was ook vrij vettig achter het vliegwiel. Die hebben we er nog niet afgeschroeft; toch maar doen? Het kan natuurlijk de krukaskeerring zijn, of is die kans klein…
Verder was de drukgroep wel wat gaar, de koppeling nog niet op maar het kwam er wel aan en zo nog wat klein grut.
Wat me aan de retourpijpjes opviel: in de koppen zit zo’n binnenbuisje van de retourpijpjes geperst.
Volgens mij is dat een Chevronics-oplossing, of zit dat op een GSA anders dan op een GS?
Het blok leek me verder in prima staat, en is dus met de nodige pakkingen en keerringen weer netjes te krijgen…
Verder is het trouwens best een heel aardige GSA: mooi hard met slechts een paar roestplekjes.
Blok eruit
Riemen eraf…
1 kop eraf!
2 koppen eraf….
::)
Hoop oud ijzer!
Dank Michiel voor je hulp!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De beste oplossing voor de retourpijpjes zijn nieuwe VITON O ringen. Het clubmagazijn heeft ze in voorraad.
De oliekoeler kan ook onbedaarlijk lekken.
Nokkenaskeerring achter de verdeler is ook een (goede????) bekende.
Krukaskeerringen gaan zeer zelden kapot.
Vliegwiel loshalen…. wel merken hoe die gezeten heeft. (balans)
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
dirkvdmei schreef:De beste oplossing voor de retourpijpjes zijn nieuwe VITON O ringen. Het clubmagazijn heeft ze in voorraad.
Jup, dat was ook de bedoeling, maar kennelijk heeft iemand al die Chevronics-modificatie toegepast, tenzij die pijpjes er in horen te zitten bij een GSA (wat ik me niet voor kan stellen, maar ik heb de handboeken even niet bij de hand)
De oliekoeler kan ook onbedaarlijk lekken.
Deze deed dat gelukkig helemaal niet, maar de rubbertjes worden toch maar vervangen.
Nokkenaskeerring achter de verdeler is ook een (goede????) bekende.
En dat doet deze ook duidelijk
Krukaskeerringen gaan zeer zelden kapot.
Precies, zoiets stond me ook bij, maar hier zit wel erg veel olie. Ben benieuwd waar het anders vandaan komt…
En Maus, het was een nuttig dagje inderdaad Ik hoop niet dat je al te zeer opziet tegen het in elkaar zetten; dat komt ook prima in orde!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Oliedrukzender lek misschien…..wordt de achterkant van het blok ook lekker vet van.
Die pijpjes zijn beslist NIET origineel
mkatgert schreef:
En Maus, het was een nuttig dagje inderdaad Ik hoop niet dat je al te zeer opziet tegen het in elkaar zetten; dat komt ook prima in orde!
Ik hoop ‘t
Niet dat ik jou niet vertrouw natuurlijk maar er zal wat breken ofzo bij het in elkaar zetten… zal je net zien.
we gaan gewoon van het beste uit!
Op een ander (niet-auto) forum zei iemand dat ik het beste meteen de zuigerveren kon vervangen. In hoeverre is dit nodig? We hebben geen druk gemeten, auto rookt ook niet blauw (beetje witte rook, zoals wel meer auto’s).
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je het oliefilter vervangt wil er ook graag olie weg lekken. Dat komt vast ook wel achter het vliegwiel.
Maar als je het echt zeker wil weten en het goed doen wil, vliegwiel eraf en keerring vervangen.
Het vliegwiel bij mijn Super kan maar op één manier gemonteerd, want dat heeft bovenaan tussen de bouten een kleine paspen. Bij de drukgroep is dat niet het geval, dus inderdaad verstandig om deze voorzien van een merkteken. Zuigerveren vernieuwen is niet moeilijk, maar wees uiterst voorzichtig met de kwetsbare aluminium onderdelen, en, echt álles moet weer op dezelfde plek terug! Noodzakelijk is altijd de vraag, want dat merk je pas in het gebruik, aan afgenomen/ongelijkmatige compressie, en verhoogde olieconsumptie. Als ze nieuw zijn weet je het zeker, en de werkwijze wordt in het handboek zeer duidelijk beschreven. Denk verder om het plaatje met tapeindje tussen de rechter cylinderbussen, om later de koelbeplating aan vast te zetten. Dit moet er tussen vóór je de kop monteert, anders kun je die weer losschroeven. Succes! Groet, spijker5.