Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
er was iemand die een trucje heeft toegepast, zodanig dat zijn CX niet meer inzakt, als ze geparkeerd staat (met stilstaande motor) ! de details weet ik niet, maar wellicht dat je zo iets kan toevoegen aan jouw uitvoering. scheelt draaiende pomp, dus accu belasting…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Lijkt me eerder dat ze dan een soort antizink bol hebben, de pomp moet altijd draaien voor druk voor het remmen en sturen, hier verbruikt je atijd druk zodat dit moet worden aangevuld.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Drs 5je schreef:De blauwe elektromotor is 40 Kw en heeft een koppel van 130 Nm
Wat een prachtig project!
Ik heb niet zo veel verstand van elektromotoren, vandaar dat ik een vraag heb. Het vermogen is evenredig aan het koppel maal de draaisnelheid. Hoe kan het dat een elektromotor (die veel toeren kan maken) met veel koppel tóch een laag vermogen heeft?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk moet je een elektro-schakeling op de drukregelaar maken. De drukregelaar vraagt immers af en toe druk van de pomp, die de rest van de tijd voor jan met de korte achternaam staat te draaien. Er moet dus iets verzonnen worden waarmee de pomp pas gaat draaien als de drukregelaar inslaat om druk te krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10304
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Dat koppel van 130 nm zit wel goed, de oplossing voor de hd-pomp is ook erg mooi, maar 40 kw… da’s maar 55 pk en dus bijna de helft van de oorspronkelijke 100 pk van de douvrin-motor. Voordeel is wel dat je direct koppel beschikbaar hebt van de genoemde 130 nm, maar 55 pk… ik vraag me af of je daar lekker mee vooruit zal komen. De test zal het leren!
Goed bezig, en ik blijf ‘t zeker volgen!
55pk? Dat is minder dan een saxo 1.1! Door het koppel zal de trekkracht wel goed zijn, maar ik heb m’n twijfels over de topsnelheid.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik snap het nog steeds niet. Dat fantastische koppel is toch bij iedere draaisnelheid beschikbaar? Klopt die verhouding tussen koppel en vermogen wel?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Simpel: Het heel grote koppel heeft een E-motor bij heel laag toerental. Dus niet veel vermogen. Bij hoger toerental lazert het koppel helemaal in elkaar. Nog steeds weinig vermogen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als leek dacht ik altijd dat een elektromotor bij ieder toerental het zelfde koppel heeft. Maar goed, dan heb je met de juiste bakverhouding toch nog steeds geen probleem?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Héééél leuk en mooi project, petje af! succes!
Die 55pk zal idd RUIM voldoende zijn.
Er zijn meerdere, weliswaar kleinere autos die met 20-25pk rondrijden en het best leuk trekken!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hier nog een plaatje van de electromotor die ik heb gebruikt….
...en hier een grafiek waarin het koppel en vermogen wordt weergegeven…
...het koppel is weergegeven in pound per ft en als je dit x 1,3 doet zit je op Newton per meter (Nm)...vrijwel direct is het maximum koppel beschikbaar en dat zakt weer in boven de 4000 toeren. Bij hogere snelheden gaat het relatieve lage vermogen een grotere rol spelen vanwege de sterk toenemende luchtweerstand. Ik ga de auto echter hoofdzakelijk in de stad gebruiken en hoef behalve op de ringweg dan niet harder dan 90 a 100 km / uur te rijden…
[Edit moderator] link naar plaatjes gefikst [/edit]
Ik zag nog een vraag voorbijkomen over waar de accu’s zullen komen. Hier een plaatje van de accu’s die ik heb gekocht (dit is er één)
Ze wegen een kleine 6 kg, voltage 3,2 en capaciteit 180 ampere/uur (AH). Ik heb ongeveer 90-100 volt nodig en ga er om te beginnen 28 gebruiken. Het hele pakket is dan zo’n 170 kg met een capaciteit van een kleine 20 Kwh. Een volle benzinetank week ook 100 kg…die is er nu uit en op die plek komt het pakket dat nu dus 70 kg meer weegt. Als je een dikke tante achterin meeneemt zit je ook al snel aan dat gewicht, dus daar maak ik me niet zo’n zorgen over. De accuutje zijn 30 cm hoog, 20 breed en 7 cm diep…al met al geen groot pakket dus. Ik kan ook het geheel splitsen in 2 pakketten, dan is de gewichtsverdeling na ombouw nog beter. De range met dit pakket zal 70 - 100 km zijn, afhankelijk van gebruik van verwarming en weerstand onderweg, zoals heuvel op e.d.. Een vuistregel is dat je zo’n 200 watt per km nodig hebt, maar nogmaals…dat is zeer afhankelijk van omstandigheden. De nieuwe electrische Citroen Zero die nu te koop is voor 35000 Euro (slik!) haalt ook maar de helft van de beloofde range…
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
leuk !
ter overweging. je hebt geen motor (gewicht) meer voorin. je zou de ene helft voorin en de andere helft van de accu’s achterin kunnen opbergen ?
of uitbreiden en nog een set accu’s voorin…. ? dan is het gewicht van de auto meer in balans wellicht… ? en je actieradius is stukken verder (en je hoeft je geen zorgen te maken over strooverbruikers aan boord)
komt er een display met info, (rest-)voltage, ditance til empty ? dat wordt het een hele futuristische voiture !!!
volgens mij heb je de R&D van Citroen al ingehaald ! we volgen dit draadje met belangstelling !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Respect voor dit mooie project!
Een beetje extra gewicht achterin een CX kan geen kwaad.
Maar minder gewicht op de vooras zou wel eens to heel vervelend rijgedrag kunnen leiden. Ben het met Jim eens dat je een extra accupakket onder de motorkap zou kunnen overwegen…
Vraagstuk bij huidige e-auto’s is de elektrische veiligheid, bijv. voor hulpverleners na een crash. Doe je daar iets mee, en is het een aandachtspunt van de RDW?
Ik ben heel benieuwd de auto te zien rijden ! Dit zou op een rondrit van de club een absolute eyecatcher zijn. Lid en van plan te gaan meerijden met deze CX-E ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl