Allo,
Aangezien ik mn eend ga opknappen moet ik dat wagentje eerst demonteren. Nu staat het vast dat dan alles vast zit door het bekende bruine ding, genaamd roest.
Nu heeft er ooit in CE iets gestaan over bioalcohol, waarmee allerlei roetsige boutjes en moertjes zonder problemen uit een CX werden gedraaid.
Kan ik dat spul bij de automaterialen zaak krijgen, of moet ik daarvoor elders gaan kijken, zo ja waar?
MvG
Tom
Geen antwoord op jouw vraag Tom….maar ik zag bij Heuts Automaterialen wel een spuitbus staan die vastgeroeste bouten losmaakt door ze abrupt te bevriezen. Het lijkt me dat dit ook wel effectief zou kunnen zijn; nadeel de spuitbus was wel prijzig (11 Euro nog wat ).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
dan ga ik daar morgen eens heen..
welke heuts in maastricht ben je geweest (de grote of de kleine heuts) en waar stond het ergens
mvg
Tom
- die nu graag naar heuts wilt, krijgt nl 10% korting -
JustShootMe schreef:Geen antwoord op jouw vraag Tom….maar ik zag bij Heuts Automaterialen wel een spuitbus staan die vastgeroeste bouten losmaakt door ze abrupt te bevriezen.
Ben benieuwd wat dat voor spul is? Volgens mij is de kans vrij groot dat een bevroren bout kan afbreken :
ZX1.4i schreef:JustShootMe schreef:Geen antwoord op jouw vraag Tom….maar ik zag bij Heuts Automaterialen wel een spuitbus staan die vastgeroeste bouten losmaakt door ze abrupt te bevriezen.
Ben benieuwd wat dat voor spul is? Volgens mij is de kans vrij groot dat een bevroren bout kan afbreken :
niet echt, enkel het afkoelen alleen kan de roest laten breken, even wachten en dan losdraaien
ik heb vandaag ook een halve dag aan het sleutelen geweest aan de C15, trekhaak en bumper eraf mooi in een kleurtje enz.
ik heb Liqui Molly kruipolie gebruikt werkt goed als je het even laat inwerken, veel beter dan WD40 in zulke gevallen
maar hij moet toch volledig uit elkaar om te restaureren en veranderen, gebruik een gasbrandertje dat heeft ook het zelfde effect als het bevriezen maar je helpt er de verf rondom mee stuk wat niet zo is met het bevriezen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ah op die manier, alleen om de roestverbinding te “breken”.
Ik gebruik zelf Premtech kruipolie om vastgeroeste of bouten die heel erg vast zitten los te krijgen, WD-40 is inderdaad niet het beste spul dat er te koop is. Die Premtech heb ik gekregen van een Alfa/Fiat/Lancia Specialist, als er een auto is waar alles vastgeroest zit, dan is het wel een Italiaanse auto
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Volgens mij werkt bio alcohol op dezelfde manier…......... deze is super vluchtig waardoor er warmte wordt ontrokken.
Zo onstaat er dus een zeer snelle afkoeling, denk maar eens aan een gasbus / tank die leegloopt, deze bevriezen ook.
koop een goede slagschroevendraaier!
Heeft mij ook goed geholpen met de schroeven vd remschijven vd BX.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Als de werking van bioalcohol als losmaker bewezen is, dan kan het ook met schoonmaakalcohol. Bio zegt alleen iets over de herkomst van de alcohol, voor de rest is het gewoon C2H5OH, oftewel ethanol.
Ik ben bang dat dit een broodje aap is, want zo spectaculair koelt verdampende alkohol niet. Dingen met een kookpunt beneden kamertemeratuur en het liefst beneden nul, kunnen iets betekenen als snelkoelende losmaakhulp. Een busje aanstekergas bijvoorbeeld (kookpunt butaan 261K = -8°C, propaan 231K = -38°C) werkt alvast beter dan ether (kookpunt 308K = 35°C) of alcohol (kookpunt 351K = 78°C).
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
WD40 is dan ook ontworpen als vochtverdrijver: WaterDispersant nr.40 (poging 40?). Niet perse een rustbuster….
Citroen!
DriverD schreef:WD40 is dan ook ontworpen als vochtverdrijver: WaterDispersant nr.40 (poging 40?). Niet perse een rustbuster….
Dat is inderdaad een breedverspreid misverstand. WD40 kan wel roest helpen voorkomen (het verdrijft immers een belangrijke roestoorzaak: vocht), maar het is niet in staat roest op te lossen en het is zeker geen kruipolie. Wel is het te gebruiken als licht smerend smeermiddel.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:DriverD schreef:WD40 is dan ook ontworpen als vochtverdrijver: WaterDispersant nr.40 (poging 40?). Niet perse een rustbuster….
Dat is inderdaad een breedverspreid misverstand. WD40 kan wel roest helpen voorkomen (het verdrijft immers een belangrijke roestoorzaak: vocht), maar het is niet in staat roest op te lossen en het is zeker geen kruipolie. Wel is het te gebruiken als licht smerend smeermiddel.
dat is volgens mij ook de correcte uitleg + dat ik het gebruik om te kuisen (velgen van mijn moto)
en ik gebruik het om de ketting van mijn moto te smeren, veel properde dan met vet
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017