Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
puffel schreef:[ Wat ik alleen niet begrijp, is hoe je dit allemaal als ‘simpele niet techneut’ verzint. Ik begrijp dat je andere experts inzet voor het sleutelwerk etc, maar neem aan dat dit toch je eigen projekt is?
Dito! Hoe weet je dit allemaal?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vind het ook een prachtig project, heel veel succes!
Nog een vraag wb de RDW; heb je met hen van tevoren of tijdens het project nog overleg over hoe zaken als gewicht en wat hiervoor over veiligheid voor hulpverleners werd gezegd? Dit moet voor hen toch ook de eerste zijn, en zonder werkoverleg lijkt het me onwaarschijnlijk dat je er in één keer door heen komt. Hoe gaat dat?
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ook vanuit die optiek zou ik de gewichtsverdeling nog een keer goed overdenken.
ik denk dat ze ook rij-gedrag gaan testen. of heb ik dat verkeerd ?
of misschien wordt het rij-gedrag wel beter met meer gewicht achterin en minder voorin…..!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
bogaard77 schreef:puffel schreef:[ Wat ik alleen niet begrijp, is hoe je dit allemaal als ‘simpele niet techneut’ verzint. Ik begrijp dat je andere experts inzet voor het sleutelwerk etc, maar neem aan dat dit toch je eigen projekt is?
Dito! Hoe weet je dit allemaal?
Heb al veel ombouwen van elektra wagens gevolgd, en een beetje techneut(elktromechanica/machinebouw achtergrond) lukt het meestal perfect.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
cx25gtit2 schreef:er was iemand die een trucje heeft toegepast, zodanig dat zijn CX niet meer inzakt, als ze geparkeerd staat (met stilstaande motor) ! de details weet ik niet, maar wellicht dat je zo iets kan toevoegen aan jouw uitvoering. scheelt draaiende pomp, dus accu belasting…..
Anti-inzak kleppen van bijvoorbeeld een XM. Slaan dicht als de druk in het hoofdsysteem onder de 70 bar komt, auto blijft dus op hoogte staan mits de veercylinders niet teveel interne lekkage hebben.
Maar als ik het goed zie is het gewicht voor drastisch gezakt en achter aardig toegenomen? Ik denk dat je dan de rijeigenschappen van een CX flink gaat veranderen. Ik zou het accupakket (grotendeels) onder de motorkap doen om de gewichtsverdeling ongeveer hetzelfde te laten. Een groot deel van de koersvastheid en het grip van een CX komt juist door al dat gewicht op die voorwielen, het is geen nadeel!
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat is het leuke van batterijen, je kan ze overal zetten
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De wegligging van een CX is juist redelijk ongevoelig voor de belading: ik sprak een tijdje terug een Duitser, die jaren lang CX Break reed met ladingen van 500 kg achter de achterbank. Bij een Mercedes zou je daarvoor de bank moeten neerklappen om de boel een beetje in het midden van de auto te krijgen. Bovendien: de auto gaat echt geen 190 meer halen met deze motor, de hoge snelheidstabiliteit komt dus ook wat minder nauw.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
maar die batterijen, die hebben dikke kabels nodig, die zou ik kort willen houden…...
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:ik sprak een tijdje terug een Duitser, die jaren lang CX Break reed met ladingen van 500 kg achter de achterbank..
Dat komt omdat er ook 300 kg voor de vooras hangt: het blok met de bak. Juist die constructie zorgt voor een fijne wegligging. Erg belangrijk bij een cx dus: genoeg gewicht op de vooras. Anders zal je ook de veerbollen moeten aanpassen hé!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
sans-pareil schreef:
Anti-inzak kleppen van bijvoorbeeld een XM. Slaan dicht als de druk in het hoofdsysteem onder de 70 bar komt, auto blijft dus op hoogte staan mits de veercylinders niet teveel interne lekkage hebben.
kan je die er relatief makkelijk in bouwen ??
of moet je dan veel ombouwen ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
yke schreef:Ik vind het ook een prachtig project, heel veel succes!
Nog een vraag wb de RDW; heb je met hen van tevoren of tijdens het project nog overleg over hoe zaken als gewicht en wat hiervoor over veiligheid voor hulpverleners werd gezegd? Dit moet voor hen toch ook de eerste zijn, en zonder werkoverleg lijkt het me onwaarschijnlijk dat je er in één keer door heen komt. Hoe gaat dat?
Breek me de bek niet open over de rdw…er zijn nieuwe regels aangekondigd die binnenkort van kracht gaan en die zijn veel strenger dan tot nu toe…http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/Begin2011nieuweveiligheidseisenvoorelektrischevoertuigen.aspx
dat is op zich een goede zaak omdat veel meer op veiligheid gelet gaat worden dan voorheen (de standaard APK regels voor iedereen). Nu wordt verplicht om alle kabels met meer dan 32V oranje te maken, er moet een noodschakelaar komen en nog een lijst regels. De keerzijde is dat ook de tarieven zijn aangepast…de basiskeuring gaat 685 Euro kosten en als ze twijfelen aan de rij-eigenschappen (door een gewijzigde gewichtsverdeling) of de magnetische velden van de componenten komen daar nog eens vele honderden Euro’s bij voor aanvullende testen bij de RDW…ontzettend veel geld dus. Ik vrees dat het zelf ombouwen nu ook sterk ontmoedigd wordt in NL. Uitwijken naar het buitenland althans een andere EU land en daar laten keuren als dat goedkoper is…dat is een oplossing. Ik ben al in overleg met een Sloveen…jaja niet naast de deur (maar wel een EU land). Uiteindelijk zullen de regels die de RDW gaat toepassen ook in alle EU landen gelden.
waterman schreef:break23m schreef:ik sprak een tijdje terug een Duitser, die jaren lang CX Break reed met ladingen van 500 kg achter de achterbank..
Dat komt omdat er ook 300 kg voor de vooras hangt: het blok met de bak. Juist die constructie zorgt voor een fijne wegligging. Erg belangrijk bij een cx dus: genoeg gewicht op de vooras. Anders zal je ook de veerbollen moeten aanpassen hé!
Hé dat is interessant…ik ben bij de uitbouw vergeten het blok te wegen om vast te stellen wat de nieuwe gewichtsverhouding voor/achter zouden worden. Zou die 300 kg kloppen (blok plus bak)? Mijn bak plus e-motor weegt nu denk ik rond de 100 kg. Qua ruimte kan ik zonder veel moeite de accu’s in de ruimte plaatsten die vrij is gekomen omdat de radiator er niet meer in zit (er komt nu elektrische verwarming in…nooit meer wachten tot de motor warm is in de winter!). Dat zou betekenen dat ik alles voorin kan stoppen en de bekabeling kan een stuk korter….weer wat geleerd!
Alleen zal wel het reservewiel vervallen maar om redenen van gewichtsbesparing wilde ik die toch al thuislaten…Op de plaats van het reserve wiel komen nu de controller, de dc-dc converter (om weer van 100v naar 12 v terug te gaan om de gewone 12v accu te voeden) en nog wat componenten zoals de contactors, zekeringen en een verbindingskastje voor de hoge voltage kabels… De lader stop ik maar achterin…dat is een enorm groot ding.
Citroenbx schreef:bogaard77 schreef:puffel schreef:[ Wat ik alleen niet begrijp, is hoe je dit allemaal als ‘simpele niet techneut’ verzint. Ik begrijp dat je andere experts inzet voor het sleutelwerk etc, maar neem aan dat dit toch je eigen projekt is?
Dito! Hoe weet je dit allemaal?
Heb al veel ombouwen van elektra wagens gevolgd, en een beetje techneut(elktromechanica/machinebouw achtergrond) lukt het meestal perfect.
Klopt…echt alles over “EV conversion” staat op internet..ook als je weinig van electro en machinebouw weet, ligt het allemaal redelijk voor de hand. Wel van belang is welke auto je kiest want dat maakt de ombouw moeilijker of makkelijker. De CX koop je voor weinig en je hoeft je niet te bekommeren om de rembekrachting (bij het verwijderen van de motor ben je ook je vaccuum bron kwijt) en de stuurbekrachtiging (pompaandrijving is weg…evenals die voor de AC als je die hebt). Door de aandrijving van de hydraulische pomp te regelen is in één keer dat allemaal geregeld (maar niet de AC). Ook het hete koelwater om je interieur op te warmen is weg. Maar niemand in Nederland kan het hele traject voor je doen, dus voor veel keuzes ben je wel helemaal op jezelf aangewezen…hoeveel en wat voor accu’s heb je nodig? DC of AC motor? Wel of niet de koppeling behouden? Hoeveel vermogen is eigenlijk nodig? Veel basisinformatie is hier te vinden http://www.cameronsoftware.com/ev/
wat voorwerk doen om te begrijpen welke rolweerstand en luchtweerstand je moet overwinnen en hoe je het koppel en vermogen kan uitrekenen bij verschillende snelheden en versnellingen is wel handig. Soms helpt het om gewoon maar wat te doen op hoop van zegen..
Interessant project, deze electriCX.
Wat ik me afvraag over die verwarming: er wordt ‘s winters nogal geadverteerd op radio en televisie dat je niet met kou gelijk je verwarming vol aan moet zetten, wegens het temperatuurverschil. In mijn oude bakkie kan ik, omdat verwarming en motor gerelateerd zijn, wel gelijk de blower vol op de voorruit zetten, omdat de lucht toch geleidelijk warm wordt, net als de motor. Heb je al bedacht hoe je daar rekening mee gaat houden, of ga je zoiets handmatig doen?
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De verwarming zal wel in standen of traploos regelbaar zijn, daar zie ik het probleem niet in…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.