Eric Vertogen schreef:Stationair toerental wordt bepaald door de electroklep die zijn signaal doorgeeft aan de ecu.
De ecu bepaalt aan de hand van de gegevens van diverse sensoren hoe snel de motor stationair draait.
Aha…..kan dit een kwestie zijn van vuil of zo ?
Helpt het misschien als ik de accupool er even afhaal….zoiets had ik weleens gelezen hier. :
Bram schreef:Eric Vertogen schreef:Stationair toerental wordt bepaald door de electroklep die zijn signaal doorgeeft aan de ecu.
De ecu bepaalt aan de hand van de gegevens van diverse sensoren hoe snel de motor stationair draait.
Aha…..kan dit een kwestie zijn van vuil of zo ?
Helpt het misschien als ik de accupool er even afhaal….zoiets had ik weleens gelezen hier. :
Soms wil dat wel eens helpen. Even accu losgooien. Het kan ook zijn dat de elektroklep vuil is of dat een sensor de verkeerde waarde geeft.
Losgooien van de accu kun je natuurlijk als eerste eens proberen. Als dat geen resultaat heeft, kun je de ecu laten uitlezen bij een citroënspecialist. Wat ook wel eens kan helpen, is een goede lange rit maken. Mijn BX16V is daardoor ook beter gaan rijden dan in het begin toen ik hem net had.
Eric Vertogen schreef:Soms wil dat wel eens helpen. Even accu losgooien.
wel minimaal een half uur hoor!!
hoezo minimaal een half uur???
5 minuten is meer dan voldoende!
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:hoezo minimaal een half uur???
5 minuten is meer dan voldoende!
Oke….zal ik het dan maar op een kwartiertje houden ?
En Eric….ik zal hem inderdaad eens door een dealer laten uitlezen als dat kan.
Dank je voor de tip(s)
Bram schreef:ZXfurore schreef:hoezo minimaal een half uur???
5 minuten is meer dan voldoende!Oke….zal ik het dan maar op een kwartiertje houden ?
En Eric….ik zal hem inderdaad eens door een dealer laten uitlezen als dat kan.
Dank je voor de tip(s)
Uitlezen kan, maar een dealer wil hier niet altijd aan beginnen en schepen je dan af met het verhaal dat het niet mogelijk is.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Eric Vertogen schreef:Bram schreef:ZXfurore schreef:hoezo minimaal een half uur???
5 minuten is meer dan voldoende!Oke….zal ik het dan maar op een kwartiertje houden ?
En Eric….ik zal hem inderdaad eens door een dealer laten uitlezen als dat kan.
Dank je voor de tip(s)
Uitlezen kan, maar een dealer wil hier niet altijd aan beginnen en schepen je dan af met het verhaal dat het niet mogelijk is.
Bij mijn bak is het ook wel eens gedaan door de garage. Daar deden ze niet moeilijk, en het resetten is van 5 a 10 minuten.
Kijk eens aan….dus dat wordt volgende week even langs Johan.
(zie onderschrift)
Ik doelde er maar op dat een computer resetten niet is: Accupool eraf, accupool weer terug.. Tussendoor even een bakje koffie met een sigaar is wel aan te raden
Dat half uur heb ik bij m’n TZI toen aangehouden, voor de zekerheid. Het kan inderdaad vast sneller.
voge schreef:Ik doelde er maar op dat een computer resetten niet is: Accupool eraf, accupool weer terug..
Tussendoor even een bakje koffie met een sigaar is wel aan te raden
Dat half uur heb ik bij m’n TZI toen aangehouden, voor de zekerheid. Het kan inderdaad vast sneller.
En laat ik het nu precies zo gedaan hebben…en dat het heeft gewerkt !!
Half uurtje de stroom eraf gehaald.
NU heb ik weer een automatische choke, die het tot gisteren nog niet deed. (Joehoe !)
Bij de eerste koude start liep hij maar 500 rpm stationair….nu 1400, om al snel af te zakken naar de 1000.
Ik ga er zo even een ritje mee maken en als ie dan warm is zou hij (volgens mij) op 8 a 900 rpm moeten staan.
Van de week maar even een bakkie gaan doen bij Johan en hem eens vriendelijk aankijken, of ie hem eens wil uitlezen op de PC….en er e.v.t. fouten uit kan halen, ALS die er nu nog in zouden zitten natuurlijk.
Re: BX 1.9 TZI gekocht.
Bram schreef:
....en er lekt een LHM-leiding onder bij het subframe.
Ik houd er rekening mee dat de oktopus misschien wel vernieuwd moet worden, als ik geluk heb is het een kleine leiding…..maar dat zal mijn huis-specialist wel bekijken.
Hele mooie BiX
9 van de 10 keer is het dan de retourleiding (rubber slang) van de achterste hoogteregelaar…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Zoals beloofd 2 foto’s van de BX naast de deur :
Oke Bantzer…...ik zal je tip doorgeven….laten we hopen dat het inderdaad die slang is, scheelt me weer geld
Mijn overbuurman zei net nog tegen me…..wanneer er nu een bord op m’n poortdeur komt met :
Autohandel Bram *Strak en Stralend*
ook altijd lekker vaag! donker links, groen rechts…
ik heb nog wel een donker setje voor je
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Valt me NU pas op ops:
Je hebt gelijk….zou dat nog wat uitmaken voor de APK ??
Mooi karretje Bram
Uiteindelijk staat er weer een BX op dat plekje, zal voor de buren wel een vertrouwd gezicht zijn