1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Van Xantia naar ZX
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 25 februari 2011 10:16 PM

Tja, zo rijdt je in een Xantia en voor je het weet ben je de bezitter van een ZX 1.9D Avantage 5 deurs uit 1995.
Om bij het begin te beginnen;
Na zo’n 8 BX-en te hebben gereden en 1 2CV6 Charleston kwamen er 2 Xantia’s voorbij. Heerlijke auto’s met veel ruimte maar met een hoog gewicht en een degelijk benzineverbruik. Ach, waar waren de tijden gebleven dat ik over ‘s-Heerenwegen reed in m’n BX TZD Turbo, lekker vlot en lekker zuinig.
Helaas zijn BX diesels bijna niet meer te vinden in fatsoenlijke staat en zijn Xantia’s diesel gewoon veel te zwaar, lees veel te duur in houderschapbelasting.
Dussssss…..zoeken naar een alternatief. Dat is dus nu een ZX 1.9D Avantage geworden uit 1995.
Het beessie is donkerblauw, een kleur die goed bij de auto past. Op deze manier zijn de donkergrijze bumpers niet zo nadrukkelijk aanwezig en vormt het dus meer 1 geheel.
De ZX is goed ingereden want ze heeft pas 336.000km achter haar wielen. gelukkig heeft de auto een ruime en goede onderhoudshistorie ( nieuwe koppeling/ distributieriem met spanrol/ handremkabels/ gloeibougies/ banden/ waterpomp/ uitlaat en wat ik nog vergeet om te melden) en ben ik pas 3e eigenaar van een auto die al 16 jaar oud is.
Van buiten de gebruikelijke gebruikerssporen na 16 jaar maar van binnen nog in goed/perfekte staat. Ook is er nooit in de auto gerookt, da’s ook wel fijn.
En wat ook niet onbelangrijk is, de ZX heeft een APK tot 10-03-2012.
De oude eigenaar was werkzaam bij een dieselrevisiebedrijf waar ze ook startmotors en dynamo’s reviseren. Dat geeft ook wel een prettig gevoel.
Uiteraard gaat de ZX ingezet worden als dagelijks vervoermiddel waar de vrouw des huizes doordeweeks goed mee naar haar werk kan.
Ben benieuwd hoe het ZX-rijden mij gaat bevallen.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
ZX Break groen metallic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-2010

Gepost: 02 maart 2011 05:57 PM
  [ # 1 ]

En hoe bevalt het tot op heden.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 02 maart 2011 09:39 PM
  [ # 2 ]

Tot op heden toe doet de Zx het prima. geen gekke dingen kunnen ontdekken, behalve het feit dat de ZX redelijk zwaar stuurt. Dit komt uiteraard door het ontbreken van een SB en misschie ook door de wat bredere banden die eronder liggen. 185 ipv 165. Misschien dat ik de voorbanden dus vervang voor een maatje smaller.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 maart 2011 01:03 AM
  [ # 3 ]

Zit er echt geen stuurbekrachtiging op ???
Ik dacht dat een Avantage uitvoering, en zeker een type-2, altijd stuurbekrachtiging hebben, voor de rest ontbreekt er een hoop luxe.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 03 maart 2011 06:38 PM
  [ # 4 ]

Nope, deze Avantage heeft geen SB/CV en ook geen elektr. Ramen. Lekker basic dus.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 maart 2011 12:59 AM
  [ # 5 ]

Dan is het dus eigenlijk een Reflex uitvoering, want zoveel “advantages” zit er dan niet op.
Of zit er een toerenteller op? dat is iets wat bij een 1.4 Avantage, bijvoorbeeld wel altijd aanwezig is.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 04 maart 2011 10:24 AM
  [ # 6 ]

Yep, een toerenteller heeft ie wel. Afgiftedatum deel 1 is: 28-03-1995.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
ZX Break groen metallic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-2010

Gepost: 04 maart 2011 10:34 AM
  [ # 7 ]

Mijn ervaring is dat de uitrustingsniveautjes nog wel eens een beetje door elkaar lopen..

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 04 maart 2011 08:59 PM
  [ # 8 ]

klopt wel ja mijn vorige de lb-fx-29 zx avantage type 1 had bv cv+ab origineel en electriche ramen met stuurbekractiging dat op een 1.4 hebben ze ook niet allemaal

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 04 maart 2011 10:05 PM
  [ # 9 ]

Ik zal proberen dit weekend wat foto’s te maken van m’n ZX. op de voorportieren zit trouwens wel een leuk stickertje van de dealer die de ZX toendertijd nieuw heeft geleverd.
Op de sticker staat: Kruisheer Design.
Kruisheer is/was een grotere citroendealer in het noorden van het land.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 09 maart 2011 09:51 PM
  [ # 10 ]

Vandaag voor het eerst eens gekeken wat het gemiddeld verbruik is van m’n ZX. Dit viel me dus echt niet tegen. 514km gereden en 28 liter diesel verbruikt. Dit komt neer op een verbruik van 1:18,3.
Met de huidige brandstofprijzen is dit toch een aardig opstekertje.
Heb vandaag ook maar even snel een paar foto’s gemaakt. Let wel, op de foto’s ziet ie er toch wel wat geflatteerder uit. In de werkelijkheid heeft de ZX genoeg krasjes en putjes/deukjes.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6SMQOFRR

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 09 maart 2011 11:20 PM
  [ # 11 ]

grappig de zelfde als mijn vorige zx lb-fx-29 kijk maar is bij mijn auto,s in het register cheese

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 maart 2011 12:07 PM
  [ # 12 ]

Goh, aan de ZX nu? Leuk ding. Ik heb wel eens een leen-ZX meegehad toen mijn BX bij de garage stond voor de APK, reed erg lekker. Volgens mij een erg onderschatte auto in het algemeen. Gefeliciteerd!  Very Happy

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 14 maart 2011 03:11 PM
  [ # 13 ]

Ja, had wel liever een BX TZD Turbo gehad, maar probeer tegenwoordig maar eens een goede te vinden voor een leuke prijs. Moet zeggen dat de ZX goed rijdt, alleen is ie wel traag qua acceleratie.
Het verbruik maakt echter weer een heleboel goed.
Hoop ooit nog een mooie BX te vinden in Frankrijk. Een leuke type 1 of een Ourane Turbodiesel.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 maart 2011 05:26 PM
  [ # 14 ]

Als je niet opziet tegen het werk dat zelf importeren met zich meebrengt is het zeker een leuke optie om een Ourane of type 1 BX in Frankrijk te halen. Ik rij zelf nog steeds met mijn TZD Turbo (en de metertjes uit jouw oude GTi), maar de enige optie is het ding gewoon op te rijden, want niemand zit nog te wachten op een oude diesel met 450.000 km op de teller zoals je ze hier in NL doorgaans aantreft, ook al rijden ze nog zo fijn. Maar goed, dit dreigt enigszins off-topic te gaan, dus ik hou op over BX-en.  Laughing

Overigens is de ZX ook geleverd met een verrukkelijke 1905 cc turbodiesel. Levert ook 90 PK, maar wat meer koppel dan de 1769 turbo uit de BX. Is wel zeldzaam, ik heb er in NL nog geen een gezien.

Nogmaals gefeliciteerd!! Mr. Green

Profiel  
 
vanD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 17-10-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.6THP Ligne Business
- C3 Pluriel 1.4 Caractere
Gepost: 14 maart 2011 06:03 PM
  [ # 15 ]

De Avantage uitvoering verschilt toch wel iets van de Reflex uitvoering hoor. Zo heeft/had de Relfex ‘in den beginne’ kunststof bumpers in de kleur van de carrosserie, een simpel stofje op de stoelen en een dashboard met open dashboard kastje (geen klep) en inderdaad een stationsklok. De Avantage had zwarte bumpers, luxere (doch doodsaaie) grijs stoffen bekleding, een fraaier dashboard met leerachtige structuur en een toerenteller. El.ramen en CV was een optie. Je kon het verschil tussen de 1.4-1.9d en 1.6-1.9td bij de Avantage eenvoudig zien: de laatste stond op een grotere velgmaat en Aura wieldoppen.
Ik heb de dealerintro als werknemer nog meegemaakt en was indertijd bijkans een wandelende folder. Is nog aardig wat van blijven hangen….  Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook