









Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Hoe kun je dat testen?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dat metertje geeft simpelweg de accuspanning aan.
Om een betrouwbaar resultaat te krijgen zou ik ff de multimeter op de accu houden en dan bij verschillende toerentallen kijken wat de spanning is, moet in de buurt van 14v zitten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Tijd voor een update, enige tijd geleden is de dynamo vervangen bij Hydraulique, meteen ook een nieuwe accu aangeschaft dus dat werkte allemaal weer fijn. Helaas kort daarna weer startproblemen: bij het doordraaien van de sleutel ging de startmotor soms niet rond, wel spanning overal. Diagnose: slecht contactslot.
Dus vandaag een relais aangelegd voor het starten en in één moeite door meteen (eindelijk ) het relais voor de koplampen aangelegd. Resultaat: 1 volt extra op beide lampen, hopelijk dus ook iets meer lichtopbrengst.










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Goed, volgend probleem: starmotor doet het niet als de motor koud is…..
Gisteren bij Sjors geweest omdat ik dacht dat de startmotor kapot was, bleek dat de plus soms sluiting maakt bij het hitteschild, draad netjes opnieuw gelegd en geisoleerd. Volgens Sjors klonk de startmotor nog prima en verder ook geen problemen gehad met starten. Vanmorgen alles weer koud en niet starten! Ook niet met de draad direct op de + pool van de accu. Ik heb wel gelezen dat er startproblemen kunnen optreden als de motor warm is, dat het relais het dan niet altijd doet maar dit is dus omgekeerd: werkt wel als het warm is, niet als de motor koud is.
Iemand een idee?












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan nu nog je bedrading uitsluiten door met startkabels rechtstreeks op je startmotor te werken.
Is je dikke MIN kabel dik genoeg?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ik kan er niet bij want ze ligt nu op haar buik….
Startkabels zou je dan direkt op de startmotor aansluiten toch? De min-kabel hebben we volgens mij niet gecheckt, zal ik nog even aan Sjors vragen.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nogmaals dubbelcheck met Sjors gedaan: hij verdenkt ook zéker de kabel van min-pool naar versnellingsbak! Kan een hoop ellende geven als die geen goed contact maakt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zet er even een startkabel overheen. Tussen blok en min pool!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>