Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
M’n broer heeft sinds kort een 19 TRD uit ‘85. Een Duitse invoer met 55.000 op de teller. Super fijne auto als ie eenmaal loopt. Het probleem is dat ie slecht start warm of koud of je nou 1 of 2 keer gloeit. Op het moment dat je iets gas erbij geeft springt ie snel aan, pruttelt even, rookt flink en loopt daarna goed.
We hebben de gloeipluggen vervangen, de dieselpomp staat precies op tijd, dieselfilter vervangen… Wat zou er nog kunnen zijn? Zou er een verstuiver kunnen lekker o.i.d.?
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik begrijp dat ze op te weinig cilinders aanslaat? Dan zou ik inderdaad eens aandacht aan de verstuivers gaan schenken. Vooral als je er zeker van bent dat de gloeierij in orde is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Klinkt mij dat er lucht in het systeem komt ergens.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
We verdachten in eerste instantie ook de gloeipluggen dus die zijn vernieuwd. Als je geen gas geeft slaat ie eigenlijk niet aan, als je heel ietsje geeft loopt ie meteen eerst niet goed maar na een tel of 15 á 20 loopt ie als een zonnetje.
Lucht lijkt mij wat onwaarschijnlijk omdat ie zo rookt, bij m’n Saxo diesel heb ik valse lucht gehad en die sloeg af maar rookte niet. Maar het is een punt dus gaan we het onderzoeken.
Bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de timing van de dieselpomp met de meetklok gecontroleerd? Zit er bij deze auto nog een elektrische brandstof-voorverwarming in de aanvoerleiding naar het brandstoffilter? Die verwarmings-units gaan vaak stuk. Lucht kan je controleren door tussen het brandstoffilterhuis en de brandstof-inspuitpomp een doorzichtige slang te monteren. Verstuivers gaar na 55.000 km lijkt mij vreemd. Weet je 100% zeker dat de kilometerstand correct is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
De timing van de dieselpomp hebben we niet gecontroleerd, we hebben de distributieriem vervangen en toen alles met de tijd-pennen afgesteld. Is de pomp op nog meer manieren op tijd te zetten?
De kmstand klopt, de auto heeft veel stil gestaan. Is van een Duitse militair geweest.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In principe kan je er wel van uit gaan dat de boel op tijd staat. Ik denk dat er een paar dingen aan de hand kunnen zijn:
Toch lucht, te controleren zoals beschreven
Vervuilde injectoren
Verstop brandstoffilter
Verouderde brandstof
Water in de tank
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Oké gaan we mee aan de slag. Brandstof filter hebben we vernieuwd, brandstof zou kunnen. Vervuilde injectoren, goed mogelijk. Is het afdoende om reiniger in de tank te gooien of moeten ze gedemonteerd?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de tank vervuilde of verouderde brandstof bevat zou ik het spul demonteren en spoelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er zijn ook reinigings middelen die je door de brandstof kan doen.. Zelf geen ervaring mee.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Additieven zijn leuk maar doet weinig bij echt zware vervuiling.
Sluit ZEKER lucht niet uit, maak het je makkelijk en plaats als retourslang een stukje doorzichtige brandstofslang, zie je de luchtbellen zo verschijnen.
Probeer ook eens voor én tijdens het starten manueel te pompen op het filterhuis.
Werkt de wascapsule wel voor de startvervroeging?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De injectoren eruit draaien en ze met een injectortester testen lijkt me ook niet overbodig, weet je gelijk hoe het nevelbeeld is en op welke druk ze opengaan.
Haast geen geld voor veel info!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
We hebben er zo’n reinigsmiddel ingegooid, het lijkt nu na een tank wat minder slecht te worden bij warme motor maar dat kan misschien ook aan de buitentemp liggen.
Lucht hebben we uitgesloten met een stukje slang. Verstuivers testen kunnen we proberen, eerst maar eens kijken waar of wie dat kan.
Werkt de wascapsule wel voor de startvervroeging?
Euh… hoe kunnen we dat testen?
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De wascapsule heeft een kabel die aan de koudstartvervroeger van je pomp trekt.
Heb geen idee hoe het bij de CAV zit (die hoogstwaarschijnlijk op uw TRD zit) maar bij een Bosch pomp zit ie achteraan op de pomp(kant van het blok).
Deze kabel spant op als de motor koud is en trekt aan de koudstartvervroeger.
Je kan voelen als je motor koud is of dat hendeltje effectief helemaal aangetrokken is, dan ben je zeker dat die toch al werkt.
De wascapsule zit in het thermostaathuis geschroefd op je cilinderkop(kant HD pomp)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zonet een foto gevonden van de CAV pomp op een BX, zo te zien zit de vervoegerkabel/hendel onder de gaskabel/hendel.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik weet wat je bedoelt, ik wist niet dat ie zo heette
Hij trekt wel wat maar misschien niet voldoende, misschien kunnen we ‘m ietsje strakker zetten zonder dat ie een heleboel toeren maakt koud.